1000 mil československých míří do Bratislavy V sobotu je cíl před Národním technickým muzeem

Už ve středu odpoledne tisícovky lidí sledovaly nájezd automobilů do závodního depa před Autoklubem ČR. Probíhal podle stejného scénáře jako v dobách největší slávy tehdy vrcholného sportovního podniku. Auta se řadila po technické přejímce do řad za sebou podle startovních čísel. Návštěvníci se mohli vedle obdivování unikátních veteránů zapojit do doprovodného programu. Pro děti byla ve dvoře Pedagogické knihovny J. A. Komenského připravena soutěž „Buď jako Eliška“ s dopravní tématikou a připomínkou královny volantu Elišky Junkové. Na stánku BESIP vedle dětí mohli soutěžit i dospělí o knihu „Jan Amos Komenský v kostce“ autorky M. Pánkové. Vrcholem odpoledního programu se swingovou muzikou byla módní přehlídka dobových kostýmů sběratelky Vlaďky Dobiášové a její agentury. Diváci mohli vidět originály oblečení, které nosili herci Oldřich Nový a Svatopluk Beneš, překvapením na konec byly svatební šaty z roku 1938.

Večer účastníci a hosté přijali pozvání do Smetanova sálu na dobročinnou aukci ve prospěch Nadace Terezy Maxové dětem. Dražily se originální hodinky 1000 mil československých, knihy o motorismu vydané Národním technickém muzeem s podpisem autora, obraz Tatry 77V Yuriye Shevchuka. Autoklub ČR vedle artefaktů výstroje závodníků věnoval do aukce prostřednictvím partnera Koscom hodinky Union Glasshütte. Aukce vynesla 223.500 Kč! „Velmi si vážíme partnerství a podpory, které nevnímáme jako samozřejmé. Děkujeme všem účastníkům, dárcům a zejména řediteli závodu 1000 mil československých, Miroslavu Krejsovi, a jeho týmu, bez jehož úsilí by se aukce nemohla konat,“ řekla Terezie Sverdlinová, ředitelka Nadace Terezy Maxové dětem. Výtěžek aukce podpoří mladé studenty vysokých škol z dětských domovů a náhradní rodinné péče. Dlouhodobou snahou Nadace Terezy Maxové dětem je podpořit co možná nejvyšší vzdělání a lepší šance pro mladé lidi z dětských domovů, doprovodit je do bezpečného samostatného života a vynahradit jim ušlou pozornost a možnosti, které by měli, kdyby vyrůstali ve funkční rodině. Proto Fond pro vysokoškoláky každoročně podporuje mladé lidi, kteří vyrostli v dětských domovech, a hradí jim náklady spojené se studiem jako školné, ubytování, cestové, vzdělávací pomůcky aj.

Ve čtvrtek od 6.00 hodiny byl slavnostní start, rekordních 120 posádek odjíždělo v minutových intervalech. A role startéra se ujal vzácný host, ministr dopravy Martin Kupka. „Letošní ročník 1000 mil československých je oslavou 125 let automobilismu u nás. V roce 1897 totiž vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil na českém území, legendární NW Präsident. Jsem rád, že slavná historie našeho automobilového průmyslu žije dál i díky práci nadšenců a veteránských klubů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Jsem moc rád, že pan ministr Kupka vedle udělení záštity přijal naše pozvání a podpořil akci svou účastí, moc mu za to děkuji. Vzpomínková jízda historických automobilů 1000 mil československých si rok od roku získává stále větší věhlas u nás i v zahraničí,“ doplnil Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.

Přejeme všem zúčastněným posádkám šťastnou a úspěšnou cestu a doufáme, že jich co největší počet ve svých historických vozech dojede v sobotu do cíle před Národní technické muzeum. Přijďte posádky do cíle přivítat. Na celý den je připraven program pro veřejnost, na Rallye NTM zveme malé závodníky,“ řekl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.

Bratislavský hrad

Program Národního technického muzea proběhne v dopoledních hodinách v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Na funkčních modelech si bude možné vyzkoušet, jak funguje spalovací motor. Mladší děti zveme na soutěž šlapacích autíček „Rallye NTM“. Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Součástí odpoledního programu na ploše před muzeem bude také stánek BESIP s programem dopravní bezpečnosti pro děti i dospělé.

Historie a současnost závodu 1000 mil československých

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.
Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Kolín-Německý Brod-Jihlava-Velké Meziříčí-Brno-Břeclav-Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy
do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Letošní ročník se koná jako připomínka 125. výročí od zahájení výroby automobilů v Českých zemích.

Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem. Hlavními partnery 1000 mil československých jsou ŠKODA AUTO a. s., EUROVIA CS, a. s. Slavnostní start vzpomínkové jízdy v Opletalově ulici se konal za finanční podpory Městské části Praha 1. Soutěž je opět součástí národního šampionátu GRAND PRIX historických vozidel o pohár prezidenta Autoklubu ČR, do kterého jsou v letošním roce zařazeny vedle 1000 mil československých také Bugatti GP Zlín a Zbraslav-Jíloviště.

You may also like...