Ceny pohonných hmot jdou dolů, Čechy přesto čeká druhá nejdražší letní motoristická sezóna
Ceny pohonných hmot v Česku dále klesají, v uplynulém týdnu zlevnily benzin i nafta shodně v průměru o 26 haléřů. Nejprodávanější benzin Natural 95 stojí nyní v průměru 38,51 koruny za litr, nafta je za 36,61 koruny za litr. Ceny paliv u českých čerpacích stanic klesají od konce dubna, benzin byl naposledy levnější na konci letošního března, nafta na konci ledna.
V příštích sedmi dnech přitom pohonné hmoty dále zlevní. A to v rozsahu zhruba 40 haléřů na litr jak v případě benzínu, tak nafty. Důvodem je další pokles cen ropy na světových trzích. Ropa Brent od začátku dubna, tedy za poslední dva měsíce, zlevnila z úrovní nad 90 dolary za barel až – v tomto týdnu – pod 80 dolarů za barel. Zlevnění pod 80 dolarů za barel ještě prodejci pohonných hmot v ČR do svých cen teprve promítnou. Zlevnění pohonných hmot nahrává i zpevnění koruny k dolaru, z úrovní nad 23,80 z poloviny dubna na nynějších zhruba 22,60.
Ropa tento týden citelně zlevnila v důsledku nedělního jednání kartelu OPEC a jeho spojenců v čele s Ruskem. Delegáti se v Rijádu poněkud nečekaně dohodli na tom, že od října budou postupně ukončovat své škrty v těžbě ropy. Na světový trh by se tak mělo dostat více ropy dříve, než se dosud obecně mínilo, což představuje tlak na pokles její ceny.
Koruna od dubna zpevňuje vůči dolaru, neboť Česká národní banka brzdí své plány na své letošní snižování úrokových sazeb. Redukce úrokových sazeb bude tak letos celkově mnohem slabší, než se čekalo začátkem roku, což tlačí korunu k pevnějším úrovním. Zároveň trhy stále počítají s tím, že americká centrální banka letos přikročí k zahájení cyklu snižování svých sazeb.
I přes zmíněný probíhající i vyhlížený pokles cen bude letošní letní motoristická sezóna pro tuzemské řidiče druhá nejdražší v historii – z hlediska nominálních cen benzínu a nafty. Dražší byla z hlediska nominálních cen pouze motoristická sezóna roku 2022. Ve vztahu k cenám všeho ostatního v ekonomice – a zejména ve vztahu k výši mezd – už však vývoj cen pohonných hmot zdaleka tak nepříznivý není. V zásadě platí, že dlouhodobě si motoristé mohou za průměrnou mzdu v ČR dopřát stále více a více litrů pohonných hmot.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank