Restaurační zahrádky jako symbol (ne)rovných podmínek pro podnikání

Nedávné vyhrocené jednání Zastupitelstva hlavního města Prahy o odpuštění milionových pokut udělených vybrané skupině provozovatelů restauračních zahrádek v centru Prahy ukázalo, že řada zastupitelů situaci do detailu nerozumí a možná si neuvědomuje rozsah problému. Proto Hospodářská komora Praha 1 uspořádala seminář, na němž její předseda Filip Dvořák popsal demonstrativní příklady, u kterých vzniká pochybnost, zda je ke všem provozovatelům přistupováno stejně.

Hlavní město Praha se v roce 2020 coby vlastník komunikací, na nichž se nachází drtivá většina restauračních zahrádek, rozhodlo, že nastaví pro provozovatele ve vybraných lokalitách tzv. Hradebního korza a Královské cesty (později přibylo ještě Václavské náměstí) úplně nová pravidla. Celý proces ale od samého počátku provází řada zmatků a nejasností. Pravidla byla v třech letech již čtyřikrát upravována. Město nenastavilo transparentní kontrolní a sankční mechanismy, ani kapacitně neposílilo příslušné odbory. Tyto problémy se odrazily rovněž v nerovném přístupu k provozovatelům.

Začátek problému:

16. 3. 2020 RHMP přijala regulační dokument řešící umístění restauračních zahrádek na Královské cestě a Hradebním korzu. HMP tak z dosud pasivní role, kdy agendu v oblasti restauračních zahrádek spíše pečlivě evidovalo, přešlo do aktivní role subjektu prosazujícího svou vůli, kterou je samozřejmě také nutné zajistit smluvně a důsledně její naplňování kontrolovat. Navíc stěžejním hlediskem pro novou koncepci byla prostupnost ulic (v den schváleného usnesení zcela prázdných díky covidovému lock-downu). RHMP uložila stávajícím nájemcům dosavadní smlouvy vypovědět, ale až poté, kdy nevyhoví novému přístupu po písemné výzvě. Ta nikdy nebyla nájemcům odeslána a přišly jim rovnou výpovědi – duben 2021. Nájemci se snažili jednat o uzavření nových smluv, avšak byli odkázáni až na okamžik, kdy bude nově koncipovaná smlouva schválena RHMP. K tomu však došlo až 28.3.2022. Dostali tedy výpovědi, aniž jim byla nabídnuta nová smlouva, ke schválení pravidel pro nové provedení mobiliáře navíc došlo až v červenci 2021.

V území, na které se zaměřila pozornost, se nacházelo celkem 80 zahrádek. Z neznámého důvodu však byla 19.4.2021 dána výpověď pouze 20 provozovatelům z nich. Došlo tak k jasnému porušení principu rovných podmínek pro podnikání, protože dalším provozovatelům byly výpovědi zaslány až s ročním odstupem. Dalším porušením principu rovných podmínek pro podnikání je to, že nová pravidla platí v jedné ulici a v sousední nikoliv – například na Malém náměstí ANO / na nám.Franze Kafky NE.

Na tento chaotický stav zareagovalo několik provozovatelů žádostmi o poskytnutí dostatečné lhůty na přizpůsobení se novým pravidlům (nebylo také jasné, kdy bude znění nové nájemní smlouvy k dispozici). Navíc, v období covidové krize, kdy čelili lock-downům a restrikcím pro podnikání. Po odmítnutí se rozhodli podat žaloby na neplatnost výpovědí s odůvodněním nepředvídatelnosti postupu města. Všichni po mnoho let pro své zahrádky získávali kladná rozhodnutí a neobdrželi žádné výtky pro neplnění smluv. Vše považovali za podivné. Soudy ale rozhodovaly striktně podle smluvních ustanovení bez ohledu na tento podivný kontext. Soudy někteří prohráli, někteří pak žaloby vzali zpět v návaznosti na doporučení komise RHMP. Město vyměřilo pokuty za opožděné předání pozemků. Souhrnná pokut výše pro 11 subjektů činí přes 66 milionů korun. V reakci na jejich vyměření všichni požádali o jejich odpuštěni s rozsáhlou argumentací prokazující související pochybnosti.

Právě to dlouhodobě kritizuje Hospodářská komora, která od počátku záměr města nastavit nová pravidla podporovala, avšak upozorňovala na nutnost nastavení transparentního procesu a žádala o dvouleté přechodné období, aby se jak podnikatelé, tak úředníci mohli novému systému přizpůsobit. Bohužel byl tento návrh odmítnut, pravidla začala platit okamžitě a velmi rychle se začaly objevovat zásadní nedostatky.

„Například na konkrétním náměstí byla doručena jednomu z provozovatelů výpověď až s ročním odstupem, proti ostatním, jinému nebyla doručena dodnes. Očekával jsem, že pan radní Zábranský bude schopen tuto situaci vysvětlit. Zjevně se nepostupovalo vůči všem stejně,“ popsal počátky problémů předseda Hospodářské komory Praha 1 a současně viceprezident Hospodářské komory ČR Filip Dvořák. Proto byl formou semináře nabídnut prostor pro diskusi a vyjasnění sporných případů.

Situace dospěla do bodu, kdy byly malé skupině provozovatelů uloženy mnohamilionové pokuty. U desítek jiných jsou však porušení smluv prokazatelně přehlížena, či v rozporu se smlouvami neuplatňovány smluvní sankce. Komora na řadě příkladů demonstrovala i pochybení v podobě porušování usnesení Rady hlavního města Prahy či zásadní chyby v provedených kontrolách.

„Agendu restauračních zahrádek nelze nazvat jinak, než jako nezvládnuté fiasko a smutný symbol nerovných podmínek pro podnikání. Těch pochybení a problémů je tolik, že z toho zůstává rozum stát. Ze shromážděných podkladů plyne, že město nevymáhá sankce v námi odhadované výši přes 100 milionů korun. Do dneška, tedy 4 roky od zavedení pravidel, fungují zahrádky, které stále porušují schválená pravidla. A nic se neděje. Je naprosto nefér, aby město jedné skupině podnikatelů udělovalo likvidační pokuty, zatímco pochybení konkurence tolerovalo. To odporuje principu rovného přístupu,“ upozornil Dvořák s tím, že však zjevně není ve stávajících silách úřadu, aby vše řádně kontroloval a vymáhal sankce. Mimo jiné proto, že chybí digitalizace celé agendy, kterou Hospodářská komora Praha 1 prosazuje již od roku 2017.

Určitě nerozporujeme právo města vymáhat smluvní pokuty, ale nemůže postupovat selektivně. Každý, kdo poruší smluvní ustanovení, musí být sankcionován podle nájemní smlouvy. Z veřejně dostupných dokumentů však lze nabýt dojmu, že je určitá skupina provozovatelů před pokutami chráněna. Hospodářská komora Praha 1 je však přesvědčena, že problémy pramení z přetížení administrativního systému města a nejasnostech spojených s novou regulací.

Hospodářská komora Praha 1 proto navrhla městskému zastupitelstvu amnestii pro všechny provozovatele a nastavení férového a transparentního systému, který umožní jasnou veřejnou kontrolu, dodržování pravidel i vymáhání smluvních závazků.

You may also like...