Komerční banka za první pololetí ochránila klienty před ztrátou 306 milionů korun
V reakci na rostoucí trend kyberpodvodů v České republice pokračuje Komerční banka v intenzivním boji proti kyberkriminalitě. Od začátku roku 2024 ochránila banka své klienty před ztrátou 306 milionů korun, přičemž počet pokusů o podvod vzrostl letos ve srovnání s předchozím obdobím až o 39 %. Nejčastějšími formami podvodů jsou falešné e-maily a telefonáty, které cílí na investice do kryptoměn, a nově i finanční podvody spojené s umělou inteligencí.
„Kyberzločinci se stávají stále vynalézavějšími, ale my se snažíme být o krok napřed,“ uvádí Pavel Šašek, manažer karetního servisu a prevence podvodů, a dodává: „V prvním pololetí letošního roku se nám v oblasti karetních podvodů podařilo zachránit našim klientům přibližně 250 milionů korun. Naše úsilí a efektivní spolupráce s policií přinášejí výsledky, avšak klíčové je, aby byli naši klienti obezřetní a věnovali pozornost bezpečnostním upozorněním a doporučením.“
Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky, k tomu doplňuje: „Dalších 56 milionů korun jsme klientům zachránili v oblasti investičních a dalších podvodů. To je zhruba polovina sumy, kterou jsme v našem oddělení zachránili za celý minulý rok. Podvodníci se adaptují a často místo vyšších částek cílí na menší, které působí méně podezřele, ale snaží se je získat větším počtem podvodů.“
Umělá Inteligence: meč se dvěma ostřími
Významnou roli při zachraňování peněz klientům hraje využívání umělé inteligence pro detekci podvodných aktivit. Technologie umožňují Komerční bance rychle reagovat na podezřelé transakce a efektivně chránit finanční prostředky klientů. „Umělá inteligence je dvousečná zbraň. Zatímco podvodníci ji využívají pro vytváření sofistikovanějších útoků, my ji používáme k posílení našich obranných mechanismů,“ komentuje Pavel Šašek.
Mezi nejnebezpečnější podvody patří i nadále tzv. vishing (podvodné telefonáty), kdy se e-šmejdi vydávají například za bankéře nebo Policii ČR. Tento druh podvodu je pro klienty mnohdy těžko odhalitelný, protože útočí na základní lidské emoce – strach spojený s ochranou majetku nebo touhu po rychlém zisku. Stále častější jsou také falešné investiční nabídky a scamy spojené s kryptoměnami. Tyto podvody jsou často podpořeny falešnými videi s politiky nebo populárními osobnostmi, které zvyšují jejich zdánlivou věrohodnost. Mnoho obětí tak podlehne představě rychlého zbohatnutí a investuje významné částky do kryptoměn, aniž by pochopily rizika. „Deepfake videa, která vypadají velmi pravdivě, jsou jedním z nejnovějších nástrojů podvodníků. Zvláště u starších osob nad 50 let pozorujeme, že mají problém pochopit, že technologie již umožňují vytvoření obsahů, které se jeví jako autentické,“ objasňuje Marek Macháček.
Prázdniny, svátky a víkendy jsou pro podvodníky žně
Podle odborníků z Komerční banky existují specifická období a okamžiky, kdy jsou kyberzločinci nejaktivnější – obvykle v době, kdy lidé nevěnují pozornost svým finančním transakcím. „V noci, kdy většina z nás spí, dochází na kontech a kartách k neplechám, ale kontakt s klientem často předchází během dne, například v průběhu obědové pauzy. Podvodníci také využívají období, kdy jsou lidé více zaneprázdněni nebo roztržití, jako jsou svátky, prázdniny a především období před Vánocemi,“ dodává Pavel Šašek.
Marek Macháček poukazuje na specifika těchto období: „Prázdniny nebo Vánoce jsou pro nás obzvlášť náročné. Před dovolenými se často setkáváme s podvody, kdy lidé nevěnují dostatek pozornosti detailům platby za ubytování nebo cestovní služby. O Vánocích jsou pak zase lidé ve stresu a podvodníci je často snadno přesvědčí o tom, že je jejich účet napadený a je třeba jednat rychle.“
Evergreenem jsou také podvody v období, kdy se podává daňové přiznání. „Od dubna tradičně registrujeme zvýšený počet podvodů spojených s falešnými esemeskami o přeplatcích daní. Tato taktika využívá přirozenou tendenci lidí reagovat na zprávy o finančním zisku nebo úsporách, čímž se stávají snadnými cíli pro kyberzločince,“ dodává Marek Macháček.
Šach mat kyberpodvodům: důraz na prevenci a vzdělávání
Boj proti kyberpodvodům je pro Komerční banku neustálou výzvou, která připomíná strategickou hru na šachovnici. „Naše práce je jako šachová partie. Musíme pozorně sledovat tahy protivníka a neplýtvat časem na opatření, která podvodníky nezastaví. Abychom efektivně chránili úspory klientů, musíme být před podvodníky vždy o krok napřed,“ říká Marek Macháček.
Koncem loňského roku tak Komerční banka například zavedla možnost ověřit si v aplikaci KB klíč bankéře, který klienty jménem Komerční banky kontaktuje. Kdykoliv klientovi KB zavolá zaměstnanec banky, může ho klient požádat, aby se prokázal. V KB klíči se pak zobrazí jméno bankéře a komunikační kód, který v tu chvíli zná jen bankéř a klient.
Pavel Šašek nicméně zdůrazňuje, že i když banka může zavést různá opatření, omezení nebo varování, úplnou ochranu zajistit nelze. „Edukace našich klientů je stejně důležitá jako boj s podvodníky. Neustále zdůrazňujeme, že bez opatrnosti a zdravého rozumu mohou snadno naletět na podvod. Také je důležité si uvědomit, že, ač to zní lákavě, z vás nikdo milionáře přes noc neudělá. Lidé by zkrátka měli zůstat obezřetní a chránit své účty i osobní informace s maximální opatrností,“ uzavírá Pavel Šašek.