Zpomalení stavebnictví je pro firmy šancí k inovacím a k získání konkurenční výhody

Ekonomické cykly s sebou v různých intervalech přinášejí období růstu a poklesu, která se promítají do všech sektorů hospodářství, stavebnictví nevyjímaje. Český trh v současnosti prochází obdobím plným výzev. Stavební produkce zaznamenala v červnu výrazný meziroční pokles o 10,2 %, přičemž tento negativní trend byl patrný i v předchozích jarních měsících letošního roku. Celkově za rok 2023 stavební produkce meziročně klesla o 2,4 %. Zvláště citelný byl propad v segmentu inženýrského stavitelství, kde pokles dosáhl 4,2 %, což značně přispělo k celkovému nepříznivému vývoji v odvětví. Na každé takové zpomalení trhu lze přitom nahlížet dvojí optikou: jako na zjevnou hrozbu, anebo naopak příležitost ke zlepšení. Pro malé i velké stavební, investorské, projekční a architektonické firmy je dlouhodobou výzvou zvýšení produktivity práce. Jak mohou udělat první krok?

„Digitální nástroje se přizpůsobí vašim pracovním postupům a ne obráceně. Současně je významně zpřehlední a zefektivní,” říká Adam Heres Vostárek, regionální manažer a specialista na digitalizaci stavebních procesů ve společnosti PlanRadar.

Digitalizace jako klíč k optimalizaci každodenních procesů

Pro mnohé společnosti je ochlazení trhu ideálním časem pro zamyšlení se nad stávajícími procesy a hledání způsobů, jak je vylepšit. Lze ho vnímat jako jedinečnou šanci k inovacím a restrukturalizaci, díky nimž firmy mohou výrazně posílit svou konkurenční výhodu a připravit se na nadcházející oživení poptávky. Jedním z nejúčinnějších pomocníků v tomto směru jsou tzv. PropTech platformy (z anglických slov property & technology) pro digitální dokumentaci, komunikaci a reporting ve stavebnictví. Představují soubor moderních nástrojů, které zjednodušují a zrychlují těžkopádná a často nepraktická řešení. Tím přímo zvyšují transparentnost a efektivitu, což je v době krize naprosto zásadní.

V čem jsou digitální platformy přínosem a jak vypadá jejich zavádění v praxi?

Digitální platformy již nejsou v tuzemsku žádnou novinkou a postupně získávají na oblibě, jelikož si čeští experti stále více uvědomují jejich přínosy. Stejně tak statisíce stavebních profesionálů po celém světě pozitivně hodnotí jejich dopad na každodenní práci. Výsledky mezinárodního průzkumu společnosti PlanRadar, která působí na více než 75 trzích a vyvinula vlastní platformu pro digitalizaci procesů během výstavby a správy nemovitostí, ukazuje konkrétní benefity v praxi v podobě úspory času, materiálu i peněz.

Digitalizace se v oboru stavebnictví osvědčuje v následujících pěti klíčových oblastech:

  1. Produktivita: PropTech platforma umožňuje automatizovat opakující se a rutinní úkoly, což šetří čas zaměstnanců a zvyšuje jejich produktivitu. Navíc lze s jejím využitím sledovat postup prací v reálném čase, což zajišťuje lepší spolupráci mezi všemi zúčastněnými a rychlejší reakci na případné problémy. Účastníci stavebního procesu hlásí, že takto za každého pracovníka ušetří 7 hodin týdně, které mohou věnovat jiným (třeba i kreativnějším) činnostem.
  2. Prevence chyb a minimalizace víceprací: Digitalizace významně přispívá k včasnému odhalování potenciálních problémů a nesrovnalostí během výstavby či správy nemovitostí. Software funguje na základě průběžné kontroly kvality práce a komunikace mezi všemi účastníky procesu v reálném čase. Díky tomu lze rychle identifikovat a řešit případné nedostatky již v počátečních fázích, což výrazně snižuje potřebu nákladných předělávek a víceprací. Až 77 % společností používajících PlanRadar kvituje, že jim na projektech pokleslo množství chyb i víceprací.
  3. Efektivní dokumentace průběhu výstavby: Platforma nabízí možnost vkládat hlasové či textové komentáře včetně fotografií a videí, stejně jako zadávat konkrétním pracovníkům úkoly s možností kontroly jejich plnění. To vše šetří lidem čas a energii jak přímo na stavbě, tak i v kanceláři. Vytvoření jednoho “tiketu” v PlanRadaru standardně zabere pouhé 1-2 minuty.
  4. Návštěvy na stavbě: Díky digitálním nástrojům lze řadu kontrol a konzultací provádět vzdáleně. Online dokumentace umožňuje investorům, projektantům a stavebním inženýrům sledovat postup prací a řešit problémy bez nutnosti osobní přítomnosti na stavbě. Celkem 77 % uživatelů PlanRadaru uvádí, že se jim snížil čas potřebný k takovýmto návštěvám.
  5. Archivace: Digitální zaznamenávání dat firmám pomáhá přejít od nepřehledných a neekologických papírových dokumentů k těm elektronickým, což přispívá k lepší organizaci a snadnějšímu přístupu k informacím. Navíc digitální systémy nabízejí pokročilé možnosti vyhledávání, třídění a filtrování dokumentů, což značně zlehčuje práci s velkým množstvím dat. Vše je navíc bezpečně archivované a dohledatelné i zpětně. Celkem 90 % firem potvrdilo, že se jim s užíváním PlanRadaru snížilo množství papíru na stavbě.

Ochlazení na trhu jako ideální čas ke změnám

Inovace zaváděné v době propadu trhu mohou společnostem nejen pomoci toto nelehké období překonat, ale také vést k dlouhodobým přínosům. Nejedná se přitom o nic složitého – konkrétně platforma od PlanRadaru je navržena tak, aby se dala co nejpraktičtěji využívat a propojovat s dalšími více než dvěma stovkami existujících softwarů jako je například Outlook, Dropbox, Jira, SAP a Microsoft Dynamics, na které jsou již profesionálové ve stavebnictví zvyklí. Obavy, které i přes zřejmé benefity brání digitalizaci v dalším rozvoji, jsou tedy často neopodstatněné. Není třeba se jí obávat. Naopak – je třeba ji vnímat jako efektivního pomocníka, který firmy připraví na budoucí růst.

You may also like...