Nadcházející sezóna v Divadle Viola přinese změnu na postu ředitelky, nové premiéry a výstavy

Rozjezd aktuální sezóny v Divadle Viola provází řada nových impulsů. Tím nejzásadnějším je změna ve vedení legendární pražské scény. Na konci září po třech letech opustí post ředitelky Lenka Plavcová a vystřídá ji Klára Cibulková, vítězka výběrového řízení na tuto pozici.

Klára Cibulková

„Do výběrového řízení jsem se rozhodla přihlásit proto, že k Viole mám velmi blízký a srdeční vztah a na její další existenci a rozvoji mi záleží. Nejen proto, že v současné době mám tu čest a možnost v tomto specifickém a jedinečném prostoru hrát ve třech inscenacích a nasávat jeho atmosféru zevnitř; ale navštěvovala jsem Violu již během studií na DAMU. Už tehdy jsem si zamilovala její nezaměnitelnou intimitu mezi jevištěm a hledištěm, a především možnost soustředit se na práci herců se slovem, jeho citlivé propojení s hudbou a tak dále,“ vysvětluje nová ředitelka Divadla Viola Klára Cibulková, kterou diváci mohou na zdejším jevišti vidět v inscenacích Vděk, Skorpios na obzoru, Hugo Haas a Adina Mandlová, a dodává: „Viola je v tomto směru mezi pražskými scénami, včetně těch komorních, vskutku výjimečná.“

Dramaturgii divadla by Klára Cibulková ráda koncipovala ve 3 hlavních směrech:

Hugo Haas a Adina Mandlová

Linka komorní činohry stojící na kvalitních dramatických textech, linka nedramatických textů, jako je beletrie, poezie ad. – v obou případech s velkým důrazem na slovo, text, jeho artikulaci a interpretaci. Třetí linka je hudební se záměrem vrátit do programu pro Violu v minulosti typické hudební pořady, případně inscenace propojující hudbu a slovo. Klára Cibulková naváže na práci dosavadní ředitelky Lenky Plavcové, která Violu dokázala finančně i programově stabilizovat po velmi náročné covidové době, kdy bylo bezprostředně ohroženo pokračování její více než šedesátileté existence.

Myslím, že se mi všechny náročné úkoly, které mi zadala správní rada divadla, podařilo splnit. Cítím proto, že je načase předat jeho řízení někomu dalšímu, kdo se bude moci nyní soustředit na umělecké směřování Violy v příštích letech,“ podotýká Lenka Plavcová s tím, že má před sebou některé další pracovní výzvy, nad kterými se zamýšlí. Především si ale chce po několika výrazně pracovních letech alespoň na chvíli odpočinout.

Premiéry

První premiérou v sezóně 2024/25 bude 14. listopadu nová adaptace povídky Oscara Wildea Zločin lorda Artura Savila. Hned v několika rolích se představí Otakar Brousek ml., Dana Syslová, Hana Drozdová a Jan Meduna. Zločin lorda Artura Savila, originální pohled na vyšší společenské vrstvy podle povídky Oscara Wildea, byl ve Viole poprvé uveden už v roce 2004 a s úspěchem reprízován následujících deset let. S použitím překladů Jiřího Zdeňka Nováka a Milana Lukeše scénář napsal Jaroslav Someš a režie se tehdy stejně jako nyní ujala Lída Engelová. Z původního obsazení si v nové adaptaci zahraje Dana Syslová, a to roli lady Windermearové.

Další novinka, Jana bude brzy sbírat lipový květ, vstoupí na repertoár Divadla Viola 29. května.  Jde o inscenaci, která stejnojmennou sbírku poesie přenáší do obrazu, hudby, a především hereckého výkonu Jana Hájka a Jenovéfy Bokové v režii Beaty Parkanové. Sbírka Jana bude brzy sbírat lipový květ byla v roce 2023 vyhlášena knihou roku v rámci cen Magnesie Litera. Její autor Miloš Doležal v ní zachycuje poslední týdny života své milované ženy, jakožto i nové, bolestné období, které pro něj a další pozůstalé začalo po jejím odchodu. Melodičnost sbírky, stejně jako tóny ve vztahu dvou lidí, které nelze zachytit slovy, přináší v inscenaci prostor pro hudbu v podání Jana P. Muchowa, s akcentem na hru na housle Jenovéfy Bokové.

Výstavy

O tradiční výstavy ve foyer Divadla Viola se od 1. září nově starají dvě mladé studentky dějin umění na Katolické fakultě Univerzity Karlovy Adéla Šatalíková a Klára Heřmánková. V kulturním prostředí jsou díky svému podcastu známé jako Kunsthistoričky. „Ve Viole si ceníme její historické hodnoty a skvělých představení, které připravuje a nabízí. Naší ideou je využít zdejší intimní atmosféru pro nové, mladé umělecké projekty, které půjdou s divadlem do citlivého kontrastu a zároveň jeho program dobře doplní,“ říká Adéla Šatalíková.

Prvním umělcem, kterého Kunsthistoričky do Violy pozvaly, je Milan Očík Očenáš, známý pod uměleckým pseudonymem COKIONE92. Jeho první sólová výstava s názvem Rebus bude k vidění od 3. září do 31. října. Milan Očík kombinuje různé techniky vrstvení barev, kde se prolíná abstrakce, geometrie, post-graffiti a text. Tato směsice technik a inspirací odráží současnou společnost, její komplexnost, kontrasty a neustálý tok impulsů a podnětů. Výstava je přístupná zdarma každý všední den od 16.00 do 20.00, tedy v otevírací době pokladny divadla, a také vždy před představením.

Proměna interiéru a exteriéru divadla

Novou podobu dostal venkovní prostor před divadlem, což návštěvníci Violy jistě ocení. Za tuto proměnu patří velký dík Galerii Kodl, partnerovi Violy. Na generální opravu jevištního prostoru, která proběhla v loňském roce, letos navázala rekonstrukce šatny herců. Novinkou jsou i informativní a orientační polepy v interiéru divadla.

Foto: Viktor Kronbauer

You may also like...