Ohlédnutí za veletrhy GO a Regiontour Brno 2020

Nová podoba veletrhů cestovního ruchu se osvědčila a oslovila více zájemců – profesionálů v cestovním ruchu i fanoušků cestování. Podařilo se zajistit odbornější program prvního dne, veřejnost naopak dorazila v dalších dnech, kdy se otevřel i nový gurmánský festival GO to FoodPark. Premiéru měl také Festival pěti kontinentů a velkým lákadlem byly živé pozvánky do českých a moravských regionů. Dalším oživením byl přesun 23. ročníku festivalu filmů, fotografií a knih o cestování GO KAMERA 2020 přímo do centra veletržního dění – pavilonu P. Tradiční start nové turistické sezony na brněnském výstavišti přivítal více než 30 tisíc návštěvníků. Podle předběžných odhadů došlo k navýšení návštěvnosti o deset procent. 

Český cestovní ruch zažívá obrovský rozvoj. Podle předběžných odhadů se u nás v roce 2019 ubytovalo už 22 milionů turistů. Sílily jak příliv návštěvníků ze zahraničí, tak domácí turistika. Příznivá ekonomická situace se projevila také rostoucí chutí Čechů objevovat krásy cizích zemí včetně těch exotických a velmi vzdálených. Asociace cestovních kanceláří ČR odhadla, že si Češi loni koupili zájezdy v hodnotě asi 31 miliard korun, což znamená meziroční navýšení prodejů zájezdů českých cestovních kanceláří skoro o pětinu. Růst prodeje odrážel také stoupající poptávku po vyšší kvalitě služeb a atraktivnějších destinacích.

Velká touha po cestovatelských zážitcích byla znát i na veletrzích GO a Regiontour 2020. „Cestovní ruch je důležitým odvětvím ekonomiky. Jistě potřebuje prezentaci destinací a nabízených služeb včetně živé prezentace na veletrhu. GO a Regiontour to dokazují,“ sdělil Jiří Kuliš, generální ředitel společnosti Veletrhy Brno. Pořadatelé letos posílili festivalový charakter veletrhů tak, aby byly zábavnější, pestřejší a návštěvníci si z nich spíš než katalogy odnesli autentické zážitky. Veletrh GO nově získal podobu Festivalu pěti kontinentů a ukázal krásy cestování do různých koutů planety. 

Velmi se osvědčil koncept partnerské země. V letošním roce se jí stalo Thajsko, které prezentovalo celou šíři své turistické nabídky včetně živých ukázek thajského boxu, tanečnic, masáží nebo kuchyně. „Je pro nás velkou ctí být partnerskou zemí na veletrhu, který je největší prezentací cestovního ruchu v České republice. Pro návštěvníky je to velká příležitost dozvědět se něco více o Thajsku včetně jeho fantastických destinací. Věřím, že to dále posílí spolupráci našich zemí v oblasti turismu,“ řekla Ureerat Chareontoh, velvyslankyně Thajska v České republice.

Mimořádný byl letošní zájem ze strany zahraničních centrál cestovního ruchu. Návštěvníci tak mohli „z první ruky“ získat informace o cestování do Dominikánské republiky, Tanzanie, Indonésie, Maďarska, Bulharska, Švýcarska, Slovenska, Slovinska či na Kubu.

Spoustu tipů pro dovolenou doma přinesl veletrh Regiontour, kterého se zúčastnila většina našich krajů a řada turistických oblastí, měst, ale i poskytovatelů služeb v cestovním ruchu a turistických cílů. Na aktivní formy turistiky se zaměřily sekce Dovolená na vodě, Dovolená v karavanu a Dovolená na kole, nechyběla ani oblíbená testovací dráha pro elektrokola. Na cesty za chuťovými zážitky pozval tradiční gastronomický festival RegFoodFest s ochutnávkami a prodejem oceněných regionálních potravin i krajových specialit. Rozsáhlá byla letošní vinařská sekce a prezentovaly se i desítky lokálních pivovarů.

Význam brněnských veletrhů cestovního ruchu podtrhl slavnostní zahajovací den s účastí místopředsedy Senátu Parlamentu ČR Milana Štěcha, ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové, ministra kultury Lubomíra Zaorálka, poslanců a senátorů Parlamentu ČR, šesti hejtmanů a hejtmanek, velvyslankyně Thajska Ureerat Chareontoh, viceguvernéra Thajské turistické centrály pro marketing a komunikaci Tanese Petsuwana a dalších osobností.

Novinkou doprovodného programu pro veřejnost byly workshopy zaměřené třeba na ultralight cestování, fotografování mobilem nebo digidetox na dovolené. Na pódiu se po celou dobu konal program složený z vystoupení a prezentací, které lákaly k novým zážitkům a návštěvám různých destinací. O svých zkušenostech povyprávěli třeba známí cestovatelé Dan Přibáň a Tomáš Poláček.        

Úspěšnou premiéru měl gastronomický festival GO to FoodPark, největší setkání svého druhu v Brně. Na tři dny od pátku do neděle pavilon F provoněly speciality regionální kuchyně i mezinárodní gastronomie, které přilákaly spoustu nových návštěvníků. Celkem se do festivalu zapojilo přes 60 podniků a prodejců. Prodalo se přes 22 000 porcí jídla, více než 800 litrů piva a 600 lahví vína. Nechyběly ani podniky, které doporučuje gastronomický průvodce 365 Gastromapa Lukáše Hejlíka. Právě Lukáš Hejlík a jeho Gastrokroužek byli hlavními hosty festivalu GO to FoodPark. Součástí nového projektu se staly i souboj ve vaření, potravinový trh, food knihkupectví a show maxijedlíka Jaroslava Němce.               

Hlavním tématem festivalu GO Kamera byly cestovatelské legendy Jiří Hanzelka a loni stoletý Miroslav Zikmund. Návštěvníci si tak poprvé v historii mohli na jednom místě prohlédnout obě Tatrovky, s nimiž H+Z absolvovali cesty kolem světa. Největší cestovatelský maraton v České a Slovenské republice přivítal během čtyř dnů několik desítek zajímavých osobností, mezi nimi třeba režiséry Václava Marhoula a Igora Chauna, herečky Jitku Čvančarovou a Janu Paulovou, horolezce Radka Jaroše a Dinu Štěrbovou, lékaře Tomáše Šebka nebo mistra světa v lyžování Martina Koukala. Hlavní hvězdou byl rakouský horolezec Peter Habeler.

Lubomír Zaorálek, ministr kultury ČR
V naší zemi se na muzea, hrady, zámky a další kulturní památky valí skoro turistická lavina. Tyto návštěvy dramaticky rostou po celém světě, muzea se rozvíjí neuvěřitelně dynamicky. Je to obrovský trend, a proto jsem rád, že spolu s dvaceti příspěvkovými organizacemi vystavujeme na veletrzích cestovního ruchu.

Foto: Petr Brodecký

You may also like...