Nová i ojetá auta si drží cenu a jsou dostupnější než kdy dřív

Máte pocit, že auta jsou dnes mnohem dražší než ještě před pár lety, a pohled do ceníků automobilek či do nabídek inzertních serverů s ojetými vozy vás v tom utvrzuje? Omyl. Auta zdražují jen nominálně, tedy na cenovkách – jak ukazuje analýza expertů AAA AUTO, ve skutečnosti, tedy v poměru ke kupní síle obyvatel, jsou většinou dokonce levnější než v minulosti. Dostupnost aut se tak dlouhodobě zvyšuje, což je v přímém protikladu třeba ke stoupajícím cenám nemovitostí.

Média v poslední době zaplavily články, vypočítávající, o kolik zdražila ojetá i nová auta. Častým příkladem je nejprodávanější automobil v Česku, Škoda Octavia, která před několika lety stála o 200 tisíc korun méně než nyní. Jenže porovnání s průměrnou mzdou tehdy a dnes ukazuje, že škodovka je aktuálně dokonce dostupnější. „Přestože to mnoho lidí překvapí, na pořízení auta dnes dosáhnou snáz než před několika lety – stačí jim méně průměrných platů. A platí to pro nová auta i pro ojeté vozy. Optický nárůst cen je zapříčiněn inflací, jenže průměrná mzda roste ještě rychleji,“ říká Petr Vaněček, společný generální ředitel AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna. A dává konkrétní příklad. „Základní Škoda Octavia 1.0 TSI 85 kW přišla v roce 2016 na 408 tisíc korun, což při průměrné mzdě 29 320 Kč znamenalo, že na ni padlo 14 platů. Dnešní základ v podobě motoru 1.5 TSI 85 kW stojí 599 tisíc korun, a stačí na něj o jeden průměrný plat méně,“ vypočítává. Pokud půjdeme ještě o pár let nazpět, do roku 2007, tehdy na základní Škodu Fabia 1.2 HTP 44 kW v ceně 250 tisíc korun stačilo 11,5 platu – na dnešní startovací cenu 399 900 Kč (1.0 MPI, 59 kW) – postačí hrubých platů jen devět.

Za navýšením cen stojí hlavně inflace. Mezi zmíněnými lety 2016 a 2023 (s údaji za letošní rok ještě inflační kalkulačka nepočítá) byla průměrná meziroční inflace 3,5 procenta, a „správně“ dorovnaná cena zmíněné Škody Fabia by měla být 433 tisíc korun – takže skutečnost za inflací pokulhává. U octavie to vychází přesně na oněch 599 tisíc, jež najdeme v ceníku. „Ve skutečnosti automobilky mnohdy navyšovaly ceny méně, než je inflační nárůst – víc jim trh nedovolí. Například kompaktní crossover Nissan X-Trail dnes přijde na 835 tisíc Kč, přestože cenovka 589 tisíc z roku 2015 by dnes čistě podle inflace měla být 870 tisíc,“ přidává další příklad Petr Vaněček. „Navíc je dost velký rozdíl ve výbavách aut v minulosti a dnes, kdy bývají o dost bohatší. Minimálním standardem je klimatizace, najdeme v nich mnohem více bezpečnostních prvků i asistenčních systémů,“ dodává.

A přidává i okénko „pro pamětníky“. „Dnešní situace se absolutně nedá srovnat například s počátkem 90. let, kdy si nové auto nemohl dovolit hned tak někdo. V roce 1994 přišla nová Škoda Felicia na 207 tisíc Kč, což při průměrné hrubé měsíční mzdě 7 000 Kč představovalo 30 platů. Dnešním ekvivalentem by byla částka 638 tisíc korun, tedy solidně vybavená Škoda Octavia. A o cenách před listopadem 1989 ani nemusíme mluvit – tehdy pořízení slušného auta, třeba Škody Favorit za 84 600 Kčs, vyžadovalo ušetřit 28 průměrných platů, což dnes představuje sumu 1,2 milionu Kč. A za ni dostanete, zůstaneme-li u škodovek, špičkový superb, kodiaq nebo elektrický enyaq,“ doplňuje šéf autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Ani ojetá auta nezdražila

Naprostou většinu prodaných aut na českém trhu však tvoří vozy zánovní a ojeté, a to v drtivém poměru. „Nových vozů se podle statistik loni prodalo asi 220 tisíc, zatímco ojetých více než trojnásobek, 750 tisíc kusů. Důvodem není jen nižší pořizovací cena, ale v mnoha případech také okamžitá dostupnost ojetého vozu – není na něj potřeba čekat 14 měsíců jako na nové auto z výroby. Takto dlouhodobě plánují většinou jen firmy, naprostá většina běžných lidí vždy koupí ojeté místo nového,“ říká Petr Vaněček.

Ani v případě ojetin se nedá mluvit o zdražování, přestože tímto termínem internetová fóra doslova přetékají. Protože pokud v roce 2019 stálo ojeté auto v průměru 227 000 Kč, zatímco letos 287 000 Kč (nárůst 26 %), je navýšení opět pouze nominální. „Při započítání inflace je oněch 227 tisíc z roku 2019 současných 310 tisíc. I nárůst cen ojetin tedy za inflační realitou zaostává,“ připomíná Petr Vaněček. Průměrná mzda mezi lety 2019 a 2024 navíc vzrostla výrazněji, o 28,8 procenta, takže zatímco před pětiletkou byste na průměrnou ojetinu potřebovali 6,6 hrubých platů, letos malinko méně, 6,5 platu. Průměrné stáří ani nájezd ojetých vozů se výrazně nezměnily, stále činí 10 let a zhruba 164 tisíc kilometrů.

Srovnatelná auta si tak stále drží podobné ceny. „V roce 2015 stál pět let starý Ford Mondeo 2.0 TDCi s nájezdem 150 tisíc kilometrů u nás v AAA AUTO rovných 200 tisíc korun. Dnes mondeo z roku 2019, najetými 170 tisíci kilometry a stejným motorem – ale s modernější výbavou – nabízíme za zhruba 300 tisíc korun. Což téměř přesně pokrývá inflační nárůst, přepočítáno na průměrné platy je na tom letos prodávané mondeo téměř stejně – sedm platů versus 6,8,“ uzavírá Petr Vaněček.

You may also like...