V ARŠE+ finišují přípravy české premiéry choreografie In C
Ikonická choreografie Sashy Waltz In C v nastudování Jiřího Bartovance, v novém obsazení s vybranými performery a performerkami a za „live“ doprovodu kapely MEZI PATRY KLID… Česká premiéra In C nabídne divákům mimořádně intenzivní zážitek! ARCHA+ inscenaci In C poprvé uvede 9. a 10. února, reprízy následují 25., 26. dubna a 10. června.
Choreografie In C v podání proslulého německého tanečního souboru Sasha Waltz&Guests měla světovou premiéru v březnu 2021. Choreografka Sasha Waltz ji vytvořila k legendární skladbě In C amerického skladatele Terryho Rileyho. Pražského nastudování se ujal dlouholetý kolega Sashy Waltz Jiří Bartovanec, mezinárodně uznávaný tanečník, choreograf a pedagog. Na jevišti ARCHY+ se představí performerky a performeři Daniela Hanelová, Vanda Hejnová, Tereza Holubová, Anežka Hrabánková, Dalma Kitley, Vladlena Klimek, Mirek Kosík, Tereza Krejčová, Hikaru Osakabe, Karolína Šnajdrová, Šárka Říhová a Klára Tilcerová.
Rozhovor s dramaturgem ARCHY+ Štěpánem Kubištou:
Jak byste v pár větách charakterizoval In C?
In C je experimentální a minimalistické hudební dílo skladatele Terryho Rileyho, které se v tanečním pojetí stává dynamickou formou živého organismu. Tato podoba je pokaždé jiným obrazem cest, setkání a inspirace účinkujících. Po hudební, světelné a taneční stránce jde o celistvou, pulzující a stále prodyšnou malbu barev a pohybu, která se neustále mění a přizpůsobuje kontextu v tu danou chvíli.
Do jaké míry se liší pražská verze inscenace od té původní?
Liší se především obsazením. Každý tanečník přináší do díla své jedinečné pojetí, vycházející z vlastních zkušeností a přítomného okamžiku. Tato variabilita vytváří novou dynamiku a odlišné uchopení formy, které se mění s každým provedením. Specifická výzva pražské verze spočívá v tom, že tanečníci nejsou stabilní skupinou, která by spolu dlouhodobě pracovala. Tento fakt přináší důležitý aspekt tvorby – budování důvěry a vzájemného propojení mezi účastníky, kteří společně hledají demokraticky vedený cíl. Proces utváření inscenace se tak odlišuje svou jedinečností, vycházející z místního kontextu a vztahů tanečníků.
Jak probíhalo zkoušení?
Zkoušení se neslo v dynamickém procesu, který reflektoval komplexitu hudebního díla In C. Zkoušeli jsme s verzí, která je bohatá na strukturální a rytmické nuance, což kladlo důraz na přesné počítání a propojení tanečníků s hudbou. Jedním z klíčových aspektů bylo nalézt společnou dynamiku a interpretaci variací v souladu s hudebním pulsem. V průběhu zkoušení jsme měli možnost přejít na živou verzi hudby od hudebního uskupení MEZI PATRY KLID. Tato změna přinesla do procesu nový rozměr. Živá hudba otevřela nečekané inspirativní možnosti a dodala představení nové vrstvy v interpretaci i atmosféře. Tato adaptace umožnila tanečníkům ještě lépe reagovat na hudební proměny, což přineslo do celého díla svěžest a nové hlubiny.
Jiří Bartovanec je součástí inscenace In C od jejího začátku, nakolik to ovlivnilo jeho přístup k nové adaptaci?
Ano, Jiří Bartovanec se podílel na více reprízách, včetně té jubilejní 75. na podzim minulého roku. Jeho dlouhodobá zkušenost s tímto dílem mu poskytuje hluboké porozumění jeho strukturám, dynamice a filozofii, což se odráží i v jeho práci na aktuální pražské verzi.
Došlo během zkoušení na nějaké konkrétní konzultace přímo se Sashou Waltz?
Jiří nepřistupoval k přezkoušení přímo konzultacemi se Sashou Waltz. Celý proces probíhal na základě vzájemné důvěry, kterou mezi sebou mají. Tato důvěra vytvořila prostor pro autonomii v práci a interpretaci inscenace, což umožnilo jedinečný přístup a adaptaci na místní kontext a obsazení.
Přinášeli nějaké nápady také tanečníci?
V inscenaci In C je zapojení tanečníků zásadní. Jejich kreativita a schopnost pracovat s frázemi, prostorem, hudbou i kolektivem jsou klíčové. Tanečníci přinášejí vlastní nápady a interpretace, které přispívají k dynamice celého díla. Proces vyžaduje neustálou inspiraci a vzájemnou interakci, což vytváří prostor pro kolektivní tvorbu. Demokracie na jevišti je zde chápána jako síla individuality v rámci skupiny – každý přispívá svým osobitým způsobem k celkové harmonii a poselství představení. Tím vzniká jedinečná energie a krása celého projektu.
Více informací najdete na In C | ARCHA+
Projekt je realizován s finanční podporou Ministerstva kultury ČR, hl. m. Prahy, Prahy 1 a Česko-německého fondu budoucnosti.
Foto: Eda Babák