CzechTrade spouští projekt na podporu exportního marketingu a průmyslového designu malých podniků
Agentura CzechTrade spouští nový projekt Design pro konkurenceschopnost 3 (DESIGN 3) pro malé a střední podniky, které mají ambice uspět na zahraničních trzích. Cílem projektu je podpora efektivního využívání designu v průmyslové výrobě, marketingových strategií a účastí firem na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí. Projekt DESIGN 3, spolufinancovaný Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK), umožní v rámci vyhlášené nabídky získat podporu na spolupráci s experty na design a nově také poradenství exportního marketingu. CzechTrade spolu s Evropskou unií na podporu alokoval více než 50 milionů korun.
Firmy mohou čerpat podporu na individuální spolupráci s odborníky z Adresáře designérů CzechTrade, a to až 70 % uznatelných výdajů. Projekt DESIGN 3 je rozdělen do tří aktivit, přičemž firmy se mohou přihlašovat do jedné nebo více aktivit, a to i opakovaně za splnění podmínek projektu. Projekt DESIGN 3 navazuje na předchozí programy podporující konkurenceschopnost výrobků českých exportérů prostřednictvím designu a nově přináší rozšířené možnosti poradenství v oblasti exportního marketingu. „Marketing a design jsou dnes zásadními prvky úspěšného exportu. Firmy, které chtějí obstát v mezinárodní konkurenci, potřebují nejen kvalitní produkt, ale také schopnost oslovit správné zákazníky a efektivně prezentovat své výrobky na zahraničních trzích. Právě v tomto směru může projekt DESIGN 3 českým firmám výrazně pomoci,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
V rámci aktivity Poradenství exportního marketingu firmy získají odborné poradenství pro nastavení marketingové strategie na zahraničních trzích, identifikaci klíčových zákazníků nebo optimalizaci marketingových kanálů. Realizace proběhne formou zvýhodněné služby odborníka vybraného firmou z Adresáře designérů CzechTrade, jehož úkolem bude tvorba komplexní marketingové strategie zaměřené na zahraniční trhy. Podpora je poskytovaná formou zvýhodněných služeb, přičemž maximální výše příspěvku na tvorbu exportní marketingové strategie činí 110 tisíc korun.
Druhá aktivita projektu s názvem Design pro internacionalizaci je zaměřená na inovace průmyslového designu produktového portfolia, přičemž se může jednat o zcela nový produkt, nebo již stávající produkt. Cílem podpory je zefektivnění vzhledu, funkčnosti a ekodesignu produktu, což podnikům pomůže zvýšit jejich konkurenceschopnost a přizpůsobit se požadavkům mezinárodního trhu. Zde se exportérům na spolupráci s designérem nabízí maximální výše příspěvku 200 tisíc korun.
Dvě aktivity, Poradenství exportního marketingu a Design pro internacionalizaci, jsou již spuštěny a malé a střední podniky se mohou na spolupráce s experty hlásit do 31. prosince 2027 prostřednictvím dotačního portálu AIS MPO. Podpora účastí na výstavách a veletrzích se zaměřením na design bude spuštěna následně. Veškeré informace o podmínkách účasti a výběrových kritériích jsou k dispozici na webových stránkách CzechTrade.
„V projektu DESIGN 3 se zaměřujeme na podporu efektivního využívání designu v průmyslové výrobě a na propagaci českých malých a středních podniků, které se orientují na výrobky s vyšší přidanou hodnotou. To má velký potenciál přispět k posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a jeho udržitelnému růstu,“ říká Martina Handrlicová, ředitelka odboru fondů EU a kreativních průmyslů.
Agentura CzechTrade tak pokračuje v dlouhodobé podpoře spolupráce firem s profesionálními designéry z Adresáře designéru CzechTrade, která je spolufinancována z fondů EU. Předchozí projekt DESIGN 2 podpořil celkem 80 inovací designu produktů, z nichž je 73 stále v aktivním prodeji. Produkty se vyvážely převážně v rámci evropských zemí, nicméně vývoz se realizoval i do Singapuru, USA, Mexika, či dokonce do Austrálie.