Dunkelchronik: Temná kronika Jaroslava Valečky ve vídeňské galerii Twenty-six

Vídeňská galerie Twenty-six hostí výstavu předního českého malíře Jaroslava Valečky s názvem Dunkelchronik. Vernisáž se uskuteční 17. února a nabídne návštěvníkům průřez umělcovou tvorbou za posledních pět let. K výstavě vychází i stejnojmenná dvojjazyčná publikace, kterou sepsaly Jolana Pastor a Cathrine Hassa. Kniha v češtině a němčině na 120 stranách mapuje příběhy, které se k jednotlivým obrazům vztahují.

Temná kronika Sudet

Výstava Dunkelchronik představuje kolekci obrazů inspirovaných příběhy z Valečkova rodného kraje – Sudet. „Když jsme s galeristou vybírali díla, uvědomili jsme si, že dohromady vytvářejí temnou kroniku událostí a legend tohoto kraje,“ říká umělec. Místo běžného katalogu s kunsthistorickými texty vznikla unikátní kniha, která propojuje literaturu s výtvarným uměním. „Některé příběhy jsou strašidelné, jiné poetické. Kdo se na výstavu nedostane, může si je přečíst v knize vydané nakladatelstvím Paper Jam ve spolupráci s galerií Twenty-six,“ dodává Valečka.

Dlouhá cesta k temné kronice

Tvorba vystavených děl probíhala několik let. „Malování je časově náročné. Pracuji 8–10 hodin denně, vrstvy barev se překrývají, někdy je nutné malovat do mokré, jindy do suché barvy. Romantická představa malíře, který tvoří jen při polibku múzy, je daleko od reality. Jde o systematickou a dlouhodobou práci,“ vysvětluje umělec.


Odkazy na minulost i filmová estetika

Výstava se opírá o dřívější Valečkovu tvorbu, i když ji obohacuje o narativní prvek. „Maluji už 35 let a postupně se posouvám od krajinomalby k větší příběhovosti a nadsázce, někdy i černému humoru. Výstava je poprvé pojata tak, že jednotlivé obrazy propojují příběhy, které předcházely jejich vzniku.“

Inspiraci nachází v lidových příbězích, báchorkách, maškarách, ale také v české literární tradici, která se opírá o lidovou tvořivost. Z malířských směrů jej ovlivnil expresionismus a symbolismus. „Obdivuji Muchu, Zrzavého, Ladu. Fascinují mě malíři, kteří balancují na pomezí reality a snu.“

Klíčovými motivy Dunkelchronik jsou krajiny, postavy, architektura – vše zasazené do jednotného obrazového příběhu. Valečku ovlivnila i filmová estetika Lynche a Bergmana. „Výstavy komponuji jako ucelený vizuální příběh, kde obrazy na sebe navazují.“

Vídeňské publikum a budoucnost

Vystavovat ve Vídni je pro Valečku prestižní záležitost. „Vídeň má na evropské kulturní mapě významnější roli než Praha. Čeští umělci zde nevystavují často. Publikum zde oceňuje tvorbu, která se vymyká módním trendům a inklinuje k temným a dekadentním tématům.“

Po vídeňské výstavě jej čeká další projekt v Bratislavě s názvem Ohýbání reality, kde se představí po boku Michala Novotného aka Micle a Jána Rašky. „Každý z nás přistupuje k malbě na pomezí reality a fikce jinak. Bude to další zajímavá výzva,“ uzavírá Valečka.

You may also like...