Opel Grandland vstoupil na český trh
Opel s novým rokem zahájil ofenzívu nových SUV modelů a jedním z nich je i druhá generace kompaktního SUV Grandland. Německá značka uvádí, že je prvním modelem Opel zakládajícím na nové modulární platformě STLA Medium od Stellantisu a láká na bohatou výbavu i atraktivní cenu.
České zastoupení Opla představilo nového Grandlanda novinářům v resortu Blue Orange v pražských Letňanech. Na motoristické novináře tady čekala nejen prezentace, ale desítka automobilů, které mohli vyzkoušet na silnicích středočeského kraje v okolí Mělníka. Poté následovala prezentace Grandlandu s novým generálním ředitelem importu značky Zdeňkem Fořtem a Martinem Hejralem, vítězem ankety PR automobilový manažer roku 2023 a 2024.
Světová premiéra byla v Eisenachu
Nový Opel Grandland oslavil svoji premiéru loni na jaře v Eisenachu. Široká veřejnost si ho pak mohla poprvé zblízka prohlédnout na oslavách 125 let výroby automobilů Opel v mateřském závodě v německém Rüsselsheimu.
Českou výstavní premiéru měl už na loňském e-Salonu a se začátkem letošního roku oficiálně vstoupil na náš trh. Jako první přijíždí mild-hybridní varianta, na jaře se objeví Grandland Electric a plug-in hybrid dorazí na podzim letošního roku.
Moderní platforma STLA Medium
Všechny varianty nového SUV jsou postaveny na platformě STLA Medium. Bez ohledu na pohonné ústrojí Grandland vždy dokonale kombinuje dynamiku jízdy s pohodlím díky do detailu propracovanému podvozku, který je u elektrických a plug-in verzí dokonce standardně dodáván s vyspělou technologií frekvenčně selektivního tlumení.
Vzhled zaujme na první pohled
Opel Grandland se představuje s nejnovějším designovým jazykem značky s minimalistickými čistými křivkami i výrazně osvětlenými konci. Předek má charakteristickou masku 3D Opel Vizor s osvětleným logem blesku i novou generací neoslňujících adaptivních LED světlometů Intelli-Lux HD, u nichž se každý světlomet skládá z více než 25 tisíc LED elementů. Na zádi zaujme hlavně osvětlený nápis Opel.






Grand ve všech směrech
Reklamní slogany tvrdí, že Opel Grandland je grand ve všech směrech. Do všech směrů je víc místa a vůz působí jako o třídu větší a lepší než jeho předchůdce. V reálném světě tak nový Opel Grandland působí mnohem hodnotněji než odcházející předchůdce, a navíc trochu narostl. S délkou 4 650 milimetrů je novinka o 173 milimetrů delší. S 1 665 milimetry je o 35 mm vyšší a šířka 1 934 milimetrů znamená 49 mm navíc. Rozvor náprav je 2 784 milimetrů pro hybridní verze, respektive 2 795 milimetrů pro elektromobil. Díky nárůstu rozměrů je nový grandland mezigeneračně prostornější, což ocení hlavně cestující na zadních sedadlech. S prodloužením tam přibylo 20 milimetrů v prostoru pro nohy, a protože všechny varianty mají akumulátor v podlaze, není jím negativně ovlivněna velikost zavazadlového prostoru se základním objemem 550 litrů a nastavitelnou podlahou.
V moderní kabině najdete odkládací schránky s celkovým objemem 36 litrů. Kapsy na předních dveřích mají 3,7 litru a v loketní opěrce najdete chlazený prostor o 12 litrech. Směrem k řidiči zaujme lehce nakloněný 10“ nebo 16“ centrální displej. Další informace řidiči poskytuje plně digitální sdružený panel před volantem. Také díky head-up displeji Intelli-HUD řidič nemusí spouštět oči z vozovky. Zejména noční jízdy zpříjemní možnost aktivovat tzv. Pure Mode režim, ve kterém se výrazně redukuje obsah informačního sdruženého panelu řidiče, head-up displeje i centrálního displeje, takže řidič se může plně koncentrovat na řízení.
Bezdrátová nabíječka smartphonu je umístěna za poloprůhledným sklem praktické a efektní schránky Pixel Box. Díky jejímu poloprůhlednému sklu si řidič nikdy nezapomene telefon ve voze. V interiéru je spousta dalších chytrých úložných prostorů a odkládacích přihrádek, například kapsy na telefon v opěradlech předních sedadel nebo velký úložný prostor pod středovou konzolou kde je i 12 V zásuvka.
Grandland je v Česku dostupný ve dvou výbavách – Edition a GS – a automobilka v modelu nabízí i svá tradiční ergonomická sedadla s certifikací AGR, koženým čalouněním, aktivní ventilací i masážní funkcí.
Asistenční systémy usnadňují řízení
Kokpitu dominuje centrální displej, široký a plně digitální sdružený panel před volantem poskytuje řidiči v kombinaci s head-up displejem Intelli-HUD všechny důležité informace jediným pohledem. Často používaná nastavení, jako je například klimatizace, lze ovládat zcela intuitivně pomocí tlačítek.
Grandland přichází s rozsáhlou řadou asistenčních systémů včetně automatického tempomatu s funkcí Stop and Go se čtením dopravních značek, inteligentním přizpůsobováním rychlosti a brzdění při nárazu. Parkování a manévrování usnadňují parkovací čidla vpředu a vzadu, zadní kamera s funkcí automatického čištění a 360-stupňová kamera Intelli-Vision. Neoslňující světlomety dokonale osvětlují vozovku při nočních jízdách.
Motorizace
Opel nabízí tři varianty pohonu – mild-hybridní, plug-in hybridní a čistě elektrický. Na českém trhu bude největší zájem pravděpodobně o první z nich. Mild-hybridní varianta využívá přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 litru o výkonu 100 kW/136 k, kterému sekunduje elektromotor s 21 kilowatty ve spojení se standardní dvouspojkovou šestistupňovou samočinnou převodovkou, umožňující 1 600 kg vážícímu crossoveru zrychlovat z 0 na 100 km/h za 10,2 s, dosáhnout rychlosti až 202 km/h a spokojit se s normovanými 5,5 l/100 km. Díky tomu se při 55 litrové nádrži nabízí dojezd až 1000 kilometrů.
Bohatá výbava a atraktivní cena
Opel Grandland má dvě úrovně výbavy – základní Edition za 769 990 a vyšší GS od 819 990 Kč. Už základní verze má víc než slušnou nabídku standardní výbavy, ve které nechybí kromě řady asistentů ani inovativní Intelli-LED světlomety, dvouzónová klimatizace, adaptivní tempomat, 19“ kola z lehké slitiny atd. Zákazníci si mohou také vybrat atraktivní výbavové sady Comfort a Tech, plus další prvky na přání. O 200 000 Kč dražší než základní benzinový mild-hybrid je plug-in hybridní verze poháněná benzinovým 1.6 litrem, plus elektromotor, se systémovým výkonem dohromady 195 k a čistě elektrickým dojezdem až 87 km. Ještě výkonnější (156,8 kW/213 k) je čistě elektrická a o 310 000 Kč dražší verze, s akumulátorem o kapacitě 73 kWh a dojezdem 523 km. S akumulátorem o kapacitě 82 kWh a dojezdem 582 km je pak oznámená cena 1 119 990 Kč. Do budoucna je počítáno i s elektrickou verzí 4×4, osazenou akumulátorem s kapacitou 97 kWh, výkonem motorů 235 kW/320 k a dojezdem až 700 km.
Nová vlajková loď
Grandland se profiluje jako odvážné, chytré a čistě řešené SUV, které bylo kompletně navrženo a zkonstruováno v Rüsselsheimu a vyrábí se v německém závodě Opel v Eisenachu. Díky široké škále pohonů je Grandland nové generace dokonale připraven na budoucnost a snadno splní jakékoli požadavky zákazníka. K Oplu Grandland v mild-hybridním provedení se ještě vrátíme poté, co s ním absolvujeme týdenní test.
Text a foto: Bohumil Brejžek