Poslední čtyři představení TIMELESS v tomto roce ve Státní opeře

Komponovaný večer s „nadčasovým“ názvem Timeless mají diváci možnost naposledy zhlédnout již jen ve čtyřech následujících představeních. Předchozí vyprodaná představení řadí Timeless k nejúspěšnějším inscenacím v repertoáru Baletu Národního divadla. Od nového roku byl k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery, jedné z nejkrásnějších divadelních budov v Evropě. Timeless tvoří tři choreografie: Serenáda, Separate Knots a Svěcení jara.

Serenáda (Serenade) pochází z roku 1933. Její autor, geniální choreograf George Balanchine, je podepsán pod 425 choreografiemi. Serenáda prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a „ztížení“ – v kontextu zvyšující se laťky mistrovství konkrétních interpretů. Fascinující je už samotný začátek Serenády, kdy po zvednutí opony stojí nehnutě na jevišti 17 tanečnic. Vypadají jako nádherný obraz, atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce… Balanchinův opus se dá s trochou nadsázky přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev, pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie. Je to vizualizovaná hudba sama, nádherný taneční zážitek.

Třetí choreografie, Tetleyho Svěcení jara, je v České republice uváděna  vůbec poprvé. Choreografie Glena Tetleyho byly a dodnes jsou velkou výzvou pro interprety. Je tomu tak i v případě Svěcení jara, kdy se v samém závěru díla dostávají tanečníci až za hranu svých fyzických možností. Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. S velkou pokorou a obdivem k náročnému choreografickému zpracování na něj vzpomíná například Michail Baryšnikov, který hlavní roli tančil v American Ballet Theatre v roce 1976. Od té doby trvá nepřetržitá linie uvádění tohoto díla na světových scénách.

Separate Knots je první spoluprací uznávaného izraelského choreografa Emanuela Gata s Baletem Národního divadla. Autor v něm rozehrál jakousi taneční hru – oddělených uzlů, energií a světů. Součástí koncepce je  autentický výkon klavírního virtuóza, který taneční hru umocňuje mistrovskou interpretací Chopinovy hudby. Separate Knots nabízí ještě jednu raritní záležitost. Emanuel Gat vytvořil svou choreografii pro tři obsazení, jedinečně namíchaná: smíšený pár, dvojice tanečnic a dvojice tanečníků. Páry se v jednotlivých uvedeních titulu střídají. Všechny tři dvojice přinášejí individuální pojetí, které vyplývá nejen z genderových odlišností, ale především z jejich osobní kreativity, vnitřní energie a také momentu hravé nepředvídatelnosti.

TIMELESS

SERENADE

Choreografie: George Balanchine
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Hraje Orchestr Státní opery

SEPARATE KNOTS

Choreografie: Emanuel Gat
Hudba: Fryderyk Chopin
Klavír: David Švec / Martin Javorček / Marcel Levický

SVĚCENÍ JARA (LE SACRE DU PRINTEMPS)

Choreografie: Glen Tetley
Hudba: Igor Stravinskij
Hraje Orchestr Státní opery

Státní opera 29.2. 19:00 / 1. 3. 14:00, 19:00 / 3. 3. 19:00

Foto: Dasa Wharton, Pavel Hejný, Serghei Gherciu

You may also like...