Německý Autoklub ADAC rozšířil vozový park o vodíkovou Toyotu Mirai
Toyota budou provozovat zaměstnanci pobočky klubu v severním Bavorsku. V loňských silničních testech ADAC dosáhl model Mirai dojezdu 484 km, což předčilo většinu elektromobilů poháněných standardními bateriemi.
Toyota Mirai je na německém trhu od roku 2015. Celkem 45 těchto vozů využívá ride-sharingová firma CleverShuttle, která tak má jednu z největších flotil vodíkových aut na světě.
Její auta od roku 2017 najela již více než pět milionů kilometrů. Ve čtyřech Mirai jezdí i berlínští hasiči a několik vozů využívá i německá policie. Například v Londýně jezdí více než desítkou aut tamní metropolitní policie.
Oproti desítkám minut dobíjení standardních elektromobilů stačí k natankování vodíkového Mirai pouze pět minut. V Německu je možné tankovat vodík na zhruba 90 místech a jejich počet dále roste. Do roku 2021 tam má být 130 čerpacích stanic. V celé Evropě je nyní kolem 200 čerpacích míst, v Česku zatím nefunguje ani jedno.
Česko stále čeká
První stanici by měl v tuzemsku letos vybudovat Unipetrol. Celkově má v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně. Dále se připravují stanice v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu. Podle prognózy ministerstva průmyslu by za deset let mohlo být v ČR přes 50 000 vodíkových aut, dnes tu zatím z důvodů nedostatečné infrastruktury nejezdí žádné.
Toyota Mirai je čtyřmístný sedan s elektromotorem o výkonu 154 koní, který je poháněný palivovými články. Elektrická energie v nich vzniká reakcí vodíku s kyslíkem za přítomnosti katalyzátoru, přičemž jejím vedlejším produktem je voda. Spotřeba se pohybuje okolo 1 kg vodíku na 100 km. Ve výzkumu ADAC Ecotest hodnotícího vozy z hlediska jejich vlivu na životní prostředí, získala Toyota Mirai maximum, tj. 5 hvězdiček.
Voda z výfuku
Elektrické vozy poháněné vodíkem (FCEV) spojuje s těmi, které využívají akumulátory (BEV), nulová emise CO2 a zplodin, neboť jedinou látkou produkovanou vodíkovými vozy je voda. Liší se však dobou čerpání pohonných hmot, jež v případě vodíkových aut činí několik minut.
Autoklub ADAC, po celé Evropě známý zejména každoročním hodnocením spolehlivosti, sdružuje více než 17 milionů členů a je to druhá největší organizace tohoto typu na světě, hned za americkým AAA.