Dovoz ojetin se propadl, na trhu chybí oproti loňsku přes 20 000 ojetých aut z dovozu
Vzhledem k dočasnému uzavření národních hranic a jejich velmi pozvolnému otevírání během letošního druhého čtvrtletí byla importérům prakticky znemožněna činnost a do České republiky tak z Evropy proudilo výrazně méně zahraničních ojetin. Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů i z analýzy inzertních nabídek, kterou pravidelně provádí síť AAA AUTO.
Podle červencových dat Svazu dovozců automobilů bylo během letošního prvního pololetí dovezeno do Česka pouze 69 026 ojetých aut, přičemž větší část připadala na první kvartál. Oproti stejnému období loňského roku tak došlo k poklesu o 22,58 %, v absolutních číslech 20 133 vozů. „Dovozcům a pochopitelně ani prodejcům letošní druhé čtvrtletí opravdu nepřálo. Importérům se zavřely hranice a prodejci byli kvůli karanténním opatřením nuceni na pět týdnů zavřít své provozovny. To pochopitelně citelně zahýbalo sekundárním trhem, který tak ze dne na den přišel o odbyt a zároveň nebyl schopen ani nakoupit zásoby vozů,“ říká provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
V české nabídce ojetin se v průběhu prvního pololetí objevilo jen 79 088 dovozových ojetých vozů, což je o 15 845 méně než ve stejném období předchozího roku. Nedostatek ojetin tak prozatím způsobil mírný nárůst mediánové ceny, která oproti loňskému roku stoupla o 10 000 Kč na současných 135 000 korun. Medián stáří importovaných ojetin nabízených na českém sekundárním trhu byl 11,1 roku a nájezd 167 600 km. Ten oproti loňsku klesl o 3 300 km.
Stejně jako v roce 2019 byly z dovozových ojetin nejčastěji v nabídce Volkswageny, které drží podíl lehce přes 18 %, druhá byla tuzemská Škoda se 17 % a třetí Ford s necelými 11 %. Nejvíce aut v nabídce bylo dovezeno z Německa (65 %), Rakouska (11,6%), Itálie (10,6), Francie (3,5 %) a nejlepší pětku uzavírá Belgie s podílem 2,9 %.