Soutěž historických automobilů ,,1000 mil československých“ vyvrcholí před Národním technickým muzeem
Soutěž historických automobilů „1000 mil československých“, kterou pořádá Veteran Car Club Praha ve spolupráci s Národním technickým muzeem, Design Veteran Car Clubem Bratislava a Autoklubem ČR vyvrcholí i letos před Národním technickým muzeem. V sobotu 15. srpna 2020 od 17 do 19 hodin zde uvidíte příjezd vozidel do cíle. Letos se soutěže zúčastní 111 posádek v 5 kategoriích.
Soutěž obnovuje tradici závodu „1000 mil československých“, který byl pořádán Autoklubem Republiky československé v 30. letech 20. století. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na trase Praha – Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát a ujeli téměř 1 600 km. Letošní ročník soutěže se uskuteční v posunutém termínu ve dnech 12. až 15. srpna 2020 a oslavuje 125. výročí založení Laurin & Klement – Škoda a 110. výročí otevření prvních expozic Národního technického muzea.
Generální ředitel NTM Karel Ksandr uvedl: „Jsem rád, že se Národní technické muzeum podílí jako partner na významné soutěži historických automobilů, která navazuje na prvorepublikovou tradici. Také v letošním roce se soutěže zúčastní posádky NTM a i letos bude udělena také Cena generální ředitele NTM. Chtěl bych pozvat zájemce o automobilovou historii před Národní technické muzeum, kde budou soutěžící vozy dojíždět do cíle.“
Vozy Aero 50 HP a Vauxhall 25 GY ze sbírky NTM, které se zúčastní letošní soutěže, popisuje Petr Kožíšek, kurátor automobilové sbírky:
„Automobily Aero 50 HP s kapalinou chlazeným dvoudobým dvoulitrovým čtyřválcem pohánějícím přední kola byl největší a nejvýkonnější vůz pražské továrny Aero. Dosahoval maximální rychlosti 125 km/h a vyráběl se od roku 1936 v několika provedeních otevřených a uzavřených karosérií, z nichž asi nejatraktivnější byl otevřený dvousedadlový roadster. Předmětný roadster Aero 50 HP byl vyroben v roce 1938 a jeho původní majitel ani provozní historie dnes nejsou známy. Od roku 1976 je tento automobil součástí sbírek Národního technického muzea.
Automobilka Vauxhall Motors Ltd., sídlící od roku 1905 v anglickém Lutonu, patří k nejstarším britským automobilovým výrobcům a svými úspěšnými sportovními vozy se v prvním čtvrtstoletí své existence významně zapsala do dějin britského automobilového sportu. V roce 1925 se stala součástí amerického koncernu General Motors. V roce 1935 představila automobilka svůj nový velký osobní vůz Vauxhall 25, označovaný také jako „Big 6 – Velká šestka“. Poháněl ho osmdesátikoňový šestiválcový motor o objemu 3,2 litru, měl již dvouokruhové kapalinové brzdy, maximální rychlost 125 km/h a do roku 1940 byl vyroben v celkem 6882 kusech. Jeden z nich, v úpravě pro pravostranný provoz, byl prodán nezjištěnému prvnímu majiteli prostřednictvím berlínského zástupce General Motors. Po válce byl provozován v Československu a v roce 1989 se stal součástí sbírek Národního technického muzea.“
Kromě dvou zmíněných vozů se posádka NTM zúčastní osobou generálního ředitele Karla Ksandra závodu ve voze Tatra 87 v majetku pana docenta Korbeláře. Soutěž končí v cíli před Národním technickým muzeem v sobotu 15. srpna 2020 mezi 17. a 19. hodinou. Zveme zájemce o automobilovou historii na atraktivní podívanou. Oficiální zakončení akce v budově muzea bude přístupné pouze pro účastníky jízdy.
Pro milovníky automobilů, kterým by nestačila sobotní podívaná před budovou NTM nabízíme ke koupi publikaci Automobil v českých zemích, jejímž autorem je právě kolega Petr Kožíšek. Zájemce o motocykly potěší katalog výstavy „Fenomén Jawa, aneb Jawa, jak ji neznáte“. K historii českého průmyslu, která je mimo jiné významně propojena s rodinou Ringhofferů, můžeme nabídnout knihu Fenomén Ringhoffer, rodina, podnikání, doba. Knihy jsou k dostání v muzejní e-shopu na webových stránkách muzea.
Foto: Petr Brodecký