Skončilo dědické řízení kolem Krtečka, připravuje se další rozvoj oblíbené figurky
Hrdina večerníčků se vrací ke vkusu, moudrosti a stylu, na který byli malí a velicí přátelé Krtečka zvyklí. Oblíbená postavička je zpět v původní podobě stvořené Zdeňkem Milerem, režisérem, výtvarníkem a ilustrátorem. Vyřešení dědického řízení znamená konečně stabilitu v právní situaci a v majetkových poměrech a tím i prostor pro vývoj Milerova díla v původním duchu.
„Zachovat dobré jméno a vkusné pojetí Krtečka v duchu, v jakém ho Zdeněk Miler vymyslel, je pro nás zásadní. Z vleklých sporů jsou už všichni unavení a jsem rád, že skončily. Krtečka známe hlavně z televize, knížek a zboží, na kterém je zobrazen. Teď se soustředíme na spolupráci s partnery, se kterými můžeme Krtečka dále vyvíjet a podporovat tak, aby zůstal kamarád i dalších generací,“ uvedl Marek Procházka, zakladatel a advokát PRK Partners a současně jeden ze správců díla Zdeňka Milera v rámci společnosti ZM ART.
Nové aktivity potvrzují i zástupci tradiční české společnosti Thun. „Vedle klasického papírového adventního kalendáře s čokoládovými figurkami či různých textilních verzí obvyklých na předvánočním trhu přicházíme nyní i s verzí porcelánovou. Oproti klasickým ten porcelánový zůstává věčný, vždy se dá totiž naplnit nějakým drobným dárečkem či sladkostí,“ uvedla Martina Kosová, marketingová manažerka společnosti Thun. „Krtek a jeho přátelé bodují u dětí stále. Navíc grafické zpracování potisku i dnes, kdy se ve velké míře využívají nejrůznější digitální technologie, pořád odpovídá původní grafické verzi Zdeňka Milera z 60. let. Grafické podklady pro výrobu kalendáře připravil ilustrátor Jan Laštovička,“ shrnula Martina Kosová.
Ukončení sporu hodnotí pozitivně i v cizině. „Krteček je v německy mluvícím prostředí velice oblíbená televizní klasika, která neztratila nic ze své aktuálnosti. Hodnoty, které předává, jsou dnes o to aktuálnější. Těšíme se, že Krtečka oživíme novými a různorodými produkty i mimo pohyblivé obrázky,“ uvedl Michael Loeb, jednatel WDR mediagroup, která se zabývá komerčním využitím Krtečka na německém trhu.
Dědické řízení probíhalo od listopadu 2011 do února 2020. Autorská práva byla rozdělena mezi dcery Kateřinu Miler a Barboru Milerovou, manželku Emilii a syna z prvního manželství Michaela Holuba. Společnost ZM ART zastupuje 60 procent podílů. Podle dohody vnučka Karolína Milerová a její společnost Little Mole nebudou pokračovat v podnikání v souvislosti s Krtečkem.
Ukončení sporů a stahování plagiátů z trhu hodnotí pozitivně i největší český výrobce her a puzzle – společnost Dino Toys. „Spory o pravého a nepravého Krtečka byly nekonečné. Samozřejmě i my si budeme hlídat, aby se nelicencované výrobky na pultech neobjevily. Hlídáme, aby puzzle, hrací kostky a další hry vycházely z tradic rodinného stříbra, tak jak to chtěl i pan Miler. Podle našich informací se k tomu takto staví i ostatní licencovaní výrobci,“ uvedl Jan Šlemín, majitel Dino Toys.
Tvůrčím způsobem se do budoucna dívá i Milerova spolupracovnice a starší dcera Kateřina. „Jednadvacátého února příštího roku budeme oslavovat sté výročí narození našeho otce. Je naplánována výstava jeho díla a děti i jejich rodiče se mohou těšit na Krtka takového, jakého jej Zdeněk Miler kreslil a maloval. Byla jsem nadšená, když mne v roce 1985 tatínek přizval ke spolupráci na obrázcích a knížkách, a strávila jsem s Krtkem a jeho přáteli mnoho radostných let. Pevně věřím, že se dohodneme, jak nejlépe rozvíjet odkaz otcova díla,“ řekla Kateřina Miler.