Vyhlášení výsledků ankety Nejdůvěryhodnější značka roku 2020
Budování důvěry je dlouhodobý a složitý proces. Vyplácí se ale, a to zvláště v době, kdy je pro zákazníky složitější přímý kontakt s prodejci nebo zástupci firmy jako takovými. Zákazníci, kterým jsou předkládána pravdivá fakta, mohou se spolehnout na kvalitu výrobků i na to, že za své peníze dostávají relevantní servis, dovedou v těžších časech naopak značku podpořit. Tím, že se k ní opakovaně vrací a dále ji doporučují. A to je z marketingového hlediska to nejcennější, co se může stát. O tento vztah je třeba se systematicky a pečlivě starat. Tak, aby vybudovaná důvěra nebyla nabourána. Její opětovné nabytí nebývá ani v nejmenším jednoduché. Své o tom ví o letos oceněné značky. Také tento rok jdou tradice a důvěra ruku v ruce.
Mezi značky, které jsou pro české spotřebitele v roce 2020 ty nejdůvěryhodnější, patří například Benzina Orlen Group, ETA, IKEA, Kofola, JAR, Magnesia, Pilsner Urquell, Nivea nebo Škoda. V rámci tohoto ročníku soupeřilo o titul marketingového programu Důvěryhodné značky téměř 700 značek v 76 kategoriích. Hodnoceny byly 4000 spotřebiteli. Jedná se o jednu z nejrozsáhlejších nezávislých anket zaměřených na spotřebitelskou důvěru u nás, vedenou agenturou Nielsen. Oceněné značky jsou pro své zákazníky transparentní a jasně se vymezují svými obchodními prioritami, kdy důvěra a jejich vzájemný vztah jsou na předním místě ve strategii.
„Nárůst jednotlivých kategorií i značek zapojených do oceňování, který každoročně zaznamenáváme, dokládá, že spotřebitelé ho vnímají pozitivně a jako faktor, na který je důležité upozorňovat,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services. „Tradičně byly hodnoceny kategorie jako banky, čerpací stanice, dodavatelé energií, drogerie, piva, parfumerie, prodejci šperků nebo poskytovatelé mimobankovních půjček. Dále také kategorie z lékárenského odvětví. Nově přibylo v letošním roce 17 kategorií, u kterých se domníváme, že je důvěra klíčová. Nové kategorie reagují mimo jiné na současné trendy, jedná se tak např. o vegetariánské a veganské potraviny nebo více kategorií zaměřených na lékárenské produkty. Z dlouhodobého průzkumu také vyplývá, že až třetina lidí bude ochotna připlatit si za nezávisle oceněný produkt či službu. Zhruba třetina lidí, která je ochotná si připlatit, bude častěji tvořena lidmi střední generace (do 50 let) a také častěji ženami. Ženy a senioři také častěji deklarují, že by takto oceněnému produktu dali přednost v rámci svého nákupu,“ dodává Lukáš Matějka.
Hodnocení proběhlo na základě spotřebitelského průzkumu, tvořeného 4000 respondenty. Ti tvořili reprezentativní vzorek českých spotřebitelů, kteří prostřednictvím on-line dotazníků hodnotili téměř 700 značek v 76 kategoriích. Spotřebitelé vybírali v jednotlivých kategoriích maximálně z 10 nejsilnějších značek v prodejích. To byl také hlavní parametr pro zařazení značky do průzkumu.
Letošní výsledky programu Nejdůvěryhodnější značka potvrzují zajímavé změny v nákupním chování
Třemi nejlepšími vítězi napříč celým výzkumem se staly značky JAR, jako již každoročně, IQOS a DR.MAX. Skokanem roku se stala značka PPL, která měla největší procentuální nárůst oproti minulému roku. Průzkum poukázal na skutečnost, že Češi jsou velmi konzervativní. Zvolili cca. 75% shodných vítězů jako před rokem., z toho 6 „stálic“ napříč všemi 6 ročníky značky Kofola, Pilsner Urquell, Jar, Savo, Ariel a Lidl.
Zjištěno bylo rovněž, že pandemie Covid 19 změnila výrazným způsobem nakupování českých spotřebitelů, a to již na jejím počátku. Deklarují to tři ze čtyř dotazovaných nakupujících. Pandemie měla negativní vliv na frekvenci nakupování jak v hypermarketech a supermarketech, a to pro 44% nakupujících, tak i v obchodech typu večerek a convenience u 38% nakupujících. Naopak více jak čtvrtina dotazovaných nakupujících deklarovala, že kvůli pandemii realizovala nákupy online častěji než obvykle.
Co se týká nákupního koše, výrazně se změnil způsob nakupování, a to z pohledu množství i výběru značek. Celkově vzrostl nákupní koš, téměř 40% dotazovaných více či méně souhlasí s faktem, že od vypuknutí pandemie nakupují větší balení. 30% nakupujících pak své značky vyměnilo za levnější alternativu. Kategorie, které se od vypuknutí pandemie prodávaly více byly čerstvé potraviny, hotová jídla a konzervy, trvanlivé potraviny, dále pak mražená jídla. Z drogistických kategorií pak kromě desinfekčních prostředků a čištění domácnosti i péče o tělo a ruce a papírové výrobky. Co se týká trendu u nákupu potravinových a drogistických kategorií v kamenných obchodech a online, zde se nakupující vyjádřili, že po odeznění pandemie Covid 19 budou využívat oba dva kanály více než před vypuknutím Covid 19 u péče o domácnost, osobní péče, výrobků pro krásu a zdraví, ale například také u alkoholu.
Vítěze čeká mediální zviditelnění
V letošním roce získají značky ještě větší podporu. Organizátor ji letos připravuje ve spolupráci s řadou mediálních partnerů pro nadcházející pololetí. Odehraje se v outdooru, tištěných i on-line médiích, obchodních centrech či městské hromadné dopravě. Chystá se také silnější mediální podpora vybraných značek formou různých promočních soutěží.
Jak značky ocenění využívají?
Značky využívají ocenění v rámci svých marketingových kampaní. Oceněné společnosti mohou při podpoře jejich značek užívat logo Nejdůvěryhodnější značka 2020 po dobu jednoho roku. Logo Nejdůvěryhodnější značka funguje velmi dobře jako nezávislé potvrzení kvality či dobrá reference. Proto jej každý rok oceněné značky využívají v komunikaci na řadě obalů výrobků, jako například na obalech produktů GS Condro, ale bylo k vidění i na televizních obrazovkách reklamy De’Longhi, Head & Shoulders, Zonky nebo přímo v prodejnách Deichmann, ETA, Kaufland. Výjimkou nebylo ani použití v letácích či vlastním katalogu firem Kaufland, Lidl, Mountfield, Dm drogerie, v outdoorové komunikaci – České dráhy nebo v rámci on-line marketingu značek Brit, Gemini, Lidl. Značky, které obhájily titul opakovaně, mohou navíc využít i kombinované složené složené logo s uvedeným počtem vítězných ročníků.
Partneři programu Důvěryhodné značky 2020:
- výzkumná agentura a odborný partner:
Nielsen Czech Republic - B2C mediální partneři:
Bus TV, City Digital Media, E15, Evropa 2, Frekvence 1, Jenženy.cz, Mediální skupina Mafra, Radio Zet, Store Media, Youradio talk, TEPfactor - B2B mediální partneři:
Zboží&Prodej, Pharma Profit, Media Guru, Svět balení - Speciální partneři: Emailkampane.cz, SC&C, WAU! Studio
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK PRODUKTŮ 2020:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
ALKOHOL | BOŽKOV | Stock Plzeň-Božkov |
BALENÉ VODY | MAGNESIA | Mattoni 1873 |
BEZDÝMNÉ TABÁKOVÉ VÝROBKY | IQOS | Philip Morris ČR |
ČISTICÍ PROSTŘEDKY | SAVO | Unilever ČR |
ČOKOLÁDOVÉ CUKROVINKY | ORION | Nestlé Česko |
DĚTSKÁ VÝŽIVA | SUNAR | Hero Czech |
DĚTSKÉ OBLEČENÍ | LUPILU | Lidl Česká republika |
FUNKČNÍ NÁPOJE | ISOSTAR | Esatrade |
KÁVOVARY | DE’LONGHI | De’Longhi Praga |
KOŘENÍ | VITANA | Orkla Foods Česko a Slovensko |
KRMIVA PRO KOČKY | WHISKAS | Mars Czech |
KRMIVA PRO PSY | BRIT | Vafo Praha |
MALÉ SPOTŘEBIČE | ETA | ETA |
MASO A UZENINY | VOCÍLKA | Billa |
MOBÍLNÍ TELEFONY | SAMSUNG | Samsung Česká republika |
OSOBNÍ AUTOMOBILY | ŠKODA | Škoda Auto |
PIVO A PIVNÍ NÁPOJE | PILSNER URQUELL | Plzeňský Prazdroj |
PRACÍ PROSTŘEDKY | ARIEL | Procter & Gamble Czech Republic |
PRIVÁTNÍ ZNAČKY | K-CLASSIC | Kaufland Česká republika |
PROSTŘEDKY NA MYTÍ NÁDOBÍ | JAR | Procter & Gamble Czech Republic |
STAVEBNINY | YTONG | Xella CZ |
SUŠENKY A OPLATKY | OPAVIA | Mondelez Czech Republic |
SYCENÉ NEALKO NÁPOJE | KOFOLA | Kofola ČeskoSlovensko |
TABÁKOVÉ VÝROBKY | CAMEL | JT International |
TĚLOVÁ A KOUPELOVÁ KOSMETIKA | NIVEA | Beiersdorf |
VEGETARIÁNSKÉ A VEGANSKÉ POTRAVINY | GARDEN GOURMET | Nestlé Česko |
VÍNA | TEMPLÁŘSKÉ SKLEPY ČEJKOVICE | Templářské sklepy Čejkovice |
VLASOVÁ KOSMETIKA | HEAD & SHOULDERS | Procter & Gamble Czech Republic |
ZAHRADNÍ TECHNIKA | MOUNTFIELD | Mountfield |
ŽVÝKAČKY | ORBIT | Mars Czech |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK OBCHODNÍKŮ 2020:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
PRODEJCI ELEKTRA | DATART | HP Tronic Zlín |
ČERPACÍ STANICE | BENZINA ORLEN GROUP | Unipetrol RPA |
DROGERIE | DM DROGERIE | dm drogerie markt |
E-SHOPY S POTRAVINAMI | ROHLÍK.CZ | Velká pecka |
HOBBYMARKETY | HORNBACH | Hornbach Baumarkt CS |
KAVÁRNY | MCCAFÉ | McDonald’s ČR |
LÉKÁRNY | DR. MAX | Česká lékárna holding |
PARFUMERIE | SEPHORA | Sephora |
PRODEJCI NÁBYTKU | IKEA | IKEA Česká republika |
PRODEJCI OBUVI | DEICHMANN | Deichmann-Obuv |
PRODEJCI ODĚVŮ | H&M | H&M Hennes & Mauritz CZ |
PRODEJCI POTRAVIN | LIDL | Lidl Česká republika |
PRODEJCI SPODNÍHO PRÁDLA | ASTRATEX | Astratex |
PRODEJCI SPORTOVNÍHO VYBAVENÍ | SPORTISIMO | Sportisimo |
PRODEJCI ŠPERKŮ | SWAROVSKI | Swarovski Bohemia |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK SLUŽEB A INSTITUCÍ 2020:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
BALÍKOVÉ SLUŽBY | PPL | PPL CZ / Deutsche Post DHL Group |
BANKY | ČESKÁ SPOŘITELNA | Česká spořitelna |
CESTOVNÍ AGENTURY | INVIA | Invia.cz |
DODAVATELÉ ENERGIÍ | SKUPINA ČEZ | Skupina ČEZ |
KLINIKY ESTETICKÉ MEDICÍNY | YES VISAGE | Klinika Yes Visage |
LYŽAŘSKÉ STŘEDISKA | SKIAREÁL ŠPINDLERŮV MLÝN | Melida |
OČNÍ KLINIKY | GEMINI | Gemini oční klinika |
PERSONÁLNÍ AGENTURY | MANPOWER GROUP | ManpowerGroup |
POJIŠŤOVNY | KOOPERATIVA | Kooperativa pojišťovna |
POSKYTOVATELÉ DOPRAVNÍCH SLUŽEB | ČESKÉ DRÁHY | České dráhy |
POSKYTOVATELÉ MIMOBANKOVNÍCH PŮJČEK | ZONKY.CZ | Benxy |
REALITNÍ KANCELÁŘE | M&M REALITY | M&M reality holding |
TELEKOMUNIKAČNÍ SLUŽBY | T-MOBILE | T-Mobile Czech Republic |
ZÁBAVNÍ PARKY A AQUAPARKY | AQUAPALACE PRAHA | Aquapalace |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK LÉKÁRENSKÝCH PRODUKTŮ 2020:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
DERMOKOSMETIKA | VICHY | L’Oréal Česká republika |
DĚTSKÉ KRÉMY PROTI OPRUZENINÁM | BEPANTHEN BABY | Bayer |
DĚTSKÉ VITAMÍNY | MARŤÁNCI | Stada Pharma |
PÉČE O OČI | VISINE | Johnson & Johnson Czech Republic |
PROBIOTIKA | BIOPRON | Stada Pharma |
PŘÍPRAVKY NA ALERGII | FENISTIL | GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Czech Republic |
PŘÍPRAVKY NA BOLEST V KRKU | STREPSILS | Reckitt Benckiser (Czech Republic) |
PŘÍPRAVKY NA BOLEST ZAD, KLOUBŮ A SVALŮ | IBALGIN DUO EFFECT | Sanofi-aventis |
PŘÍPRAVKY NA KAŠEL | STOPTUSSIN | Teva Pharmaceuticals CR |
PŘÍPRAVKY NA KLOUBY A KOSTI | GS CONDRO | Green – Swan Pharmaceuticals CR |
PŘÍPRAVKY NA MOČOVÉ CESTY | IDELYN URINAL | Stada Pharma |
PŘÍPRAVKY NA PÉČI O PROSTATU | PROSTENAL | Stada Pharma |
PŘÍPRAVKY NA RÝMU | OLYNTH | Johnson & Johnson Czech Republic |
PŘÍPRAVKY NA TRÁVICÍ A ZAŽÍVACÍ PROBLÉMY | RENNIE | Bayer |
VETERINÁRNÍ PŘÍPRAVKY | FORESTO | Elanco Tiergesundheit AG Czech Republic |
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA BOLEST | IBALGIN | Sanofi-aventis |
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA CHŘIPKU A NACHLAZENÍ | PARALEN GRIP | Sanofi-aventis |
Další aktuální zajímavosti lze najít pod touto přiloženou prezentací, ke stažení zde: https://www.duveryhodneznacky.cz/wp-content/uploads/2020/11/Důvěryhodné-značky-2020.pdf