Rekordní prodeje e-shopů budou vrcholit tento týden v rámci akce Black Friday. Mohou přinést komplikace
Souběh tří hlavních faktorů má za následek, že e-shopy očekávají rekordní vánoční sezonu. Prvním faktorem jsou opětovně zavřené kamenné obchody. Druhým v pořadí je pak fakt, že první vlna covidu naučila online nakupovat spoustu zákazníků, kteří s e-shopy do té doby měli pouze minimální či žádné zkušenosti. Třetím faktorem je doba nákupu dárků v rámci akcí Black Friday a Vánoc jako takových. Na rizika upozorňuje společnost Shopsys, která pomáhá největším hráčům digitalizovat jejich prodeje a uspět v omnichannel světě.
Enormní růst zájmu o nákup zboží online znamená pro majitele elektronických obchodů dobrou zprávu, může s sebou přinášet i nemalé komplikace. E-shopy totiž nemusí být na takový nápor připraveny. A v případě, že se s e-shopem potenciálnímu zákazníkovi špatně pracuje, může o něj elektronický obchod přijít již v průběhu výběru zboží. V případě, že i přesto zákazník objednávku dokončí, stát se může i to, že pro obrovský zájem zboží dorazí zákazníkovi pozdě.
Logistika
Obrovský nápor je zatížením zejména pro logistiku. Ta bude v následujících týdnech maximálně klíčovou oblastí. Podle informací společnosti MALL Pay se téměř 80 % e-shopů bojí logistického průšvihu. E-shopy budou muset stíhat vše naskladnit, zabalit, vyskladnit a předat příslušným dopravcům. Právě dopravci mohou být častým úzkým hrdlem při celém procesu nákupu, zejména před Vánoci.
Zpracování objednávek
Elektronické obchody, které v minulosti investovaly do digitalizace, technologií a automatizace procesů budou jednoznačně ve výhodě. Oproti tomu e-shopy, které spoléhají na lidskou práci a trpí tzv. technologickým dluhem, se budou potýkat s velkými obtížemi. “Pro zvládnutí tak vysokého počtu objednávek bude muset drtivá většina e-shopů zaměstnat novou pracovní sílu, a to de-facto na všech frontách. Půjde zejména o sklady, ale třeba i zákaznickou podporu”, komentuje situaci Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.
E-shopové platformy
Platformy představují základ pro jakékoliv fungování e-shopu a musí bezchybně pracovat v každém případě. Podle dat společnosti vshosting, na jejichž serverech běží více než 50 % českých a slovenských e-shopů, se očekává minimálně o 100 % vyšší nápor než v předchozích letech. To může e-shopům se staršími technologiemi přinést řadu problémů. I drobné překážky či ne zcela fungující elektronický obchod mohou znamenat, že potenciální klient daný webový portál opustí a najde si e-shop konkurenční.
Aktuální nárůst poptávky po online nakupování s sebou přináší často komplikaci i pro některé kamenné hráče na trhu, pro které představoval e-shop prozatím spíše doplňkový prodejní kanál. “V dobách krize se většinou zákazníci obrací na známé značky, kterým věří, což je výhoda zejména velkých kamenných retailerů” vysvětluje Kapošváry a dodává: “Avšak, i u takových firem může být problémem zvládat velký objem zakázek. Často totiž nejsou primárně stavěné na to, aby zvládaly takový nápor objednávek z onlinu. Obzvláště, pokud si neprošly digitální transformací”.