Home office stojí pracujícího Čecha průměrně skoro 1400 korun měsíčně
V současné době se intenzivně diskutuje větší zapojení Čechů do home officu, tedy do práce z domova. V Česku může být na práci z domova převedena zhruba třetina všech pracovních míst, z tohoto počtu je však home office nyní uplatněn jen zhruba na polovině. Existuje tedy značná rezerva pro přechod dalších pracovníků na práci z domova, což by snížilo celkovou mobilitu obyvatelstva, a přispělo tak ke stlačení intenzity šíření nákazy onemocněním covid-19.
Některé zaměstnance přitom od přechodu na home office mohou odrazovat i náklady s ním spojené. Zachycuje je tabulka níže, jež zároveň ilustruje, že nejsou zanedbatelné. Dosahují bezmála 1400 korun měsíčně. Částka na pracovní den ve výši 65,40 koruny řádově odpovídá nákladům na home office v jiných evropských zemích. Například nizozemský Národní institut pro rozpočtové informace vypočetl, že náklady home office činí 1,99 eura na den. To při prostém kursovém přepočítání odpovídá 52,20 koruny.
Nizozemský institut bere v potaz položky, jako je spotřebovaný toaletní papír, spotřeba kávy, náklady na spotřebu energií nebo amortizaci pracovního stolu či kancelářské židle. Zahrnuje jen náklady přímo spojené s pracováním z domova, nikoli náklady na telefon nebo technologická zařízení. Do výpočtu tedy nezařazuje například náklady na internet, které přitom dle zde použité metodiky tvoří podstatnou část nákladů práce z domova.
Tabulka: Náklady na home office nejsou zanedbatelné
Home Office | Náklady na den | Náklady na měsíc (21 pracovních dní) |
Elektřina – notebook | 1,5 Kč | 32,0 Kč |
Teplo/klimatizace | 18,3 Kč | 383,6 Kč |
Toaletní papír plus hygiena | 0,8 Kč | 16,0 Kč |
Voda – pitný režim | 0,0 Kč | 0,4 Kč |
Voda na hygienu | 0,4 Kč | 7,8 Kč |
Notýsek/papíry | 0,9 Kč | 18,0 Kč |
Internet | 42,9 Kč | 900,0 Kč |
Spotřeba routeru a modemu | 0,8 Kč | 16,0 Kč |
65,4 Kč | 1 373,8 Kč |
Je pravda, že home office neznamená pouze náklady, ale i úsporu. Zejména lze ušetřit na dojíždění. Podle předloňského šetření společnosti Nielsen Admosphere Češi v průměru dají za dojíždění lehce přes tisíc korun měsíčně. Zbylých 16 procent z oslovených ovšem nedojíždí, resp. neuvádí žádné náklady s dojížděním spojené. Lidé na home office ušetří také za oblečení, kosmetiku, levněji vyjde také vaření doma v porovnání s návštěvou restaurace o polední obědové pauze.
Jen zaměstnanců jsou v ČR zhruba čtyři miliony, šestnáct procent z tohoto počtu odpovídá přibližně 650 tisícům osob. Více než milion lidi pak podniká v rámci hlavní činnosti coby osoba samostatně výdělečně činná, mnozí z nich v rámci „švarcsystému“. Přibližně 700 až 750 tisíc lidí v ČR vykazuje v souvislosti s home office ztrátu, jež není kompenzována úsporou v nákladech na dojížedění.
Některé v tuzemsku působící firmy proto práci na bázi home office kompenzují. Jedná se například o Nestlé, Českou spořitelnu nebo Vodafone.