Městská část Praha-Zbraslav připravila projekt MÍSTA ’21 – SOCHY PRO ZBRASLAV
Jedinečný projekt umístění soch do veřejného prostoru připravila nejen pro své obyvatele městská část Praha-Zbraslav. Prezentování současného moderního umění navazuje na nedávnou historii Zbraslavi, kdy zde byly umístěny sochy ze sbírek pražské Národní galerie. První ročník cyklu MÍSTA ’21 – SOCHY PRO ZBRASLAV, který je plánovaný jako víceletý, představí výběr několika děl výrazných autorů – Jiřího Davida, Vojtěcha Míči a Pavla Hoška. Sochy budou umístěny v lokalitách náměstí, městská zahrada, Městský dům, u Husova sboru a Žabovřesky (u křižovatky ulic E. Přemyslovny a K Výtopně). Kurátorkou výstavy je Iva Mladičová a pořadatelem Úřad městské části Praha-Zbraslav. Jak k projektu uvedla místostarostka městské části Michaela Bernardová (100pro Zbraslav): „Těší nás, že jsme schopni i v této nelehké době, kdy je většina kulturních institucí uzavřená, přinést umění blíže k lidem. Do budoucna plánujeme představit také díla dalších umělců.“ Sochy budou na Zbraslavi k vidění od 8. dubna a první ročník výstavy potrvá do 22. 2. 2022.
Přehled instalací:
JIŘÍ DAVID, Přicházejí dny, kdy stíny jsou těžší než těla, 2020
místo instalace: Žabovřesky
VOJTĚCH MÍČA, Dekonstrukt – nárožní figura, cyklus Něžné prefabrikáty, 2005–2006
Městské ostrovy – lavice, 2007, místo instalace: Zbraslavské náměstí
VOJTĚCH MÍČA, Objekt/Subjekt, 2019
místo instalace: park mezi budovou Husova sboru a Matjuchinovou ulicí
PAVEL HOŠEK, Sloup, 2008
místo instalace: před Městským domem
PAVEL HOŠEK, Buňka, 2014
místo instalace: Městská zahrada
Medailonky autorů:
Jiří David (nar. 1956 v Rumburku, od roku 2006 žije na Zbraslavi) absolvoval v letech 1982–1987 Akademii výtvarných umění v Praze (malířský ateliér A. Paderlíka); v letech 1994–2001 vedl Ateliér vizuální komunikace na AVU v Praze a v letech 2003–2020 Ateliér intermediální konfrontace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. V druhé polovině 80. let inicioval výstavní cyklus legendárních Konfrontací a spoluzaložil skupinu Tvrdohlaví. Od té doby byl zastoupen na mnoha prestižních výstavách, vytvořil výrazné práce do veřejného prostoru (Záře, 2001; Srdce na Hradě, 2002; Klíčová socha, 2010; aj.), je autorem mnoha textů na téma samotného smyslu umění ve společnosti. Z jeho nedávných samostatných výstav jmenujme např.: Apotheosis, Benátské bienále, čs. pavilon, 2015; Apoteóza, Veletržní palác NG, Praha, 2016; 11 příček do nebe, Česko-čínská galerie současného umění, Peking, 2018; Jsem tady, Centrum současného umění DOX, Praha, 2020.
Vojtěch Míča (nar. 1966 v Praze) absolvoval v letech 1985–1992 Akademii výtvarných umění v Praze (sochařský ateliér S. Hanzíka, J. Hány a H. Demartiniho, ateliér monumentální tvorby A. Veselého). Od roku 1993 pedagogicky působí na AVU v Praze, od roku 2015 vede Ateliér figurálního sochařství a medaile. V roce 2019 vydalo Nakladatelství AVU v Praze monografii Vojtěch Míča / Gesto, otisk, paměť. Od roku 1994 proběhla řada jeho samostatných výstav, z nedávných jmenujme např.: Vitální kolaps (s I. Pinkavou), Museum Kampa, Praha, 2019; Kulaté Obdélníky, galerie a zahrada studia Bubec, Praha, 2020; Situace, městský park, Rožnov pod Radhoštěm, 2020. V roce 2019 byla jeho práce zařazena do výstavního cyklu SOKL (Mariánské nám., Praha) a v současné době je několika díly zastoupen na výstavě Sculpture by the Sea (Cottesloe Beach, Perth, Austrálie).
Pavel Hošek (nar. 1976 ve Zlíně) absolvoval v letech 1995–2001 Akademii výtvarných umění v Praze (sochařský ateliér J. Zeithammla). Získal ocenění za návrhy revitalizace Gahurova prospektu ve Zlíně (2011), památníku Jana Kašpara v Pardubicích (2013) a pomníku Václava Dolejška v Praze (2016), je spoluautorem návrhu revitalizace návsi v Želechovicích u Zlína (2014). Z jeho samostatných výstav připomeňme např. Tělo a prostor v Domě umění v Českých Budějovicích (2006) nebo Střet v Kabinetu T. Zlín (2014); roku 2015 vytvořil site specific instalaci pro benediktinský klášter v Broumově. Od roku 2008 vyučuje na Fakultě restaurování Univerzity Pardubice.