Před 110 lety začala výroba prvního velkosériového modelu Laurin & Klement řady S
Velkosériově vyráběné modely s atraktivním poměrem ceny a výkonu patří k DNA mladoboleslavské automobilky. Před 110 lety se představil bestseller éry Laurin & Klement, řada S. Do roku 1924 si více než 2000 zákazníků v Evropě i zámoří vybralo z široké palety otevřených či uzavřených karoserií postavených na několika verzích robustního podvozku s benzinovými čtyřválci objemu až 2413 cm3 a výkonu 30 k (22,1 kW).
Mladoboleslavská společnost ŠKODA AUTO, jejíž základy byly položeny před Vánocemi 1895, zpočátku slavila významné obchodní i sportovní úspěchy s jízdními koly, od roku 1899 také s motocykly a na podzim 1905 představila svůj první automobil Laurin & Klement VOITURETTE A. Kromě vynikajících užitných vlastností zaujala tato česká konstrukce také velmi atraktivním poměrem ceny a výkonu i úsporným provozem. V roce 1908 už na značku L&K připadalo asi 90 % všech automobilů objemového segmentu Voiturette, vyráběných v celém Rakousko-Uhersku.
Sortiment se rychle rozšiřoval do vyšších kategorií, počty vyrobených vozů dosahovaly u jednotlivých modelových řad desítek či stovek kusů. Společnost Laurin & Klement se do první světové války vypracovala na největší automobilku rakousko-uherské monarchie, tedy společného trhu s více než 50 miliony obyvatel. Významná část mladoboleslavské produkce přitom mířila k zahraničním zákazníkům na všech obydlených světadílech.
Před 110 lety, v neděli 16. dubna 1911, se otevřely brány výstaviště v pražských Holešovicích. Populárnímu autosalonu dominoval stánek představující široký sortiment automobilky Laurin & Klement. Kromě užitkových modelů s nosností až 10 tun a „omnibusů“ (autobusů) s kapacitou do 26 osob návštěvníky zaujaly hlavně nové typy osobních automobilů. Debutoval zde nový základní model nabídky, Laurin & Klement řady S.
Doplňkové označení 12/14 HP vyjadřovalo výkon 12 „daňových koní“, tedy hodnotu vypočítanou pro účely pojištění podle úředně stanoveného vzorce, a dále skutečný výkon 14 koní (10,3 kW). Podával jej řadový kapalinou chlazený benzinový čtyřválec o objemu 1771 cm3 s postranními ventily. Motor s nezvyklým umístěním setrvačníku vpředu hned za chladičem tvořil jeden montážní celek se spojkou a třístupňovou převodovkou. Stačilo proto kontrolovat a měnit jedinou společnou olejovou náplň. Výrobce zvýšil životnost mechanických skupin aplikací moderního „mazacího přístroje“, olejového čerpadla Friedmann. Zapalování zajišťovala magnetoelektrická soustava Eisenmann.
Základ vozu L&K S tvořil robustní žebřinový rám nýtovaný z ocelových U-profilů, přičemž tuhé nápravy vpředu i vzadu odpružily dvojice podélných listových per. Hlavní provozní brzda, aktivovaná pedálem, působila na spojovací hřídel za převodovkou, bubny zadních kol byly spojeny s pákou ruční brzdy. Standard tvořila kola s dřevěnými špicemi a loukotěmi, od roku 1913 na přání vybavená snímacími ráfky. Ty usnadňovaly opravu pneumatik rozměrů 710 x 90 mm při tehdy velmi častých defektech. Výrobce za příplatek nabízel též kola s drátovým výpletem a po první světové válce i plné ocelové disky Michelin. Kompletní provozuschopný podvozek modelu S o rozvoru 2688 mm vážil 650 – 700 kg.
Automobily Laurin & Klement S dosahovaly rychlosti 50 – 60 km/h, a to v závislosti na provedení osobní či lehké užitkové karoserie. Zpočátku převládaly dvou- či čtyřmístné otevřené modely, později sortiment doplnily verze jako landaulet „Vídeň“, limuzína „Karlovy Vary“, dvojitá limuzína „Kavalír“, kupé nazývaná „Lady“ či „Doktor“ a lišící se designem i vybavením pro dámy či pány. Z lehkých užitkových derivátů uveďme valník „Pokrok“ nebo skříňovou karoserii „Expres“.
Foto: archív Škoda Auto