První úsek metra D postaví mezinárodní konsorcium pěti společností, které vede Subterra
Po sedmnácti měsících od vyhlášení výběrového řízení zná Praha dodavatele své nejvýznamnější dopravní stavby. První úsek metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova vybuduje mezinárodní konsorcium sestávající ze společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG, HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin. Po konečném rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže mohl Dopravní podnik hlavního města Prahy s vítězem uzavřít smlouvu.
„Nejprestižnější disciplínou našeho podzemního stavitelství je právě metro. Jsme rádi, že se po několika letech opět budeme moci podílet na jeho rozšíření a přispět tak ke zlepšení dopravy a života v Praze. Spolu s partnery jsme na zahájení stavby připraveni,“ řekl Ondřej Fuchs, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Subterra, která konsorcium vede.
Společnosti Subterra, HOCHTIEF CZ a STRABAG, které doplňují německé HOCHTIEF Infrastructure a Ed. Züblin, zvítězily ve výběrovém řízení v konkurenci dvou dalších nabídek. Společnost Eurovia CS, jež se tendru neúčastnila, poté podala podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a následný rozklad proti zamítavému stanovisku. „Rozhodnutí antimonopolního úřadu by mělo ukončit veškeré pochybnosti o správném postupu investora při zadávacím procesu. Věřím, že zahájení první etapy nové trasy metra D už nic nebude stát v cestě a tento dlouho očekávaný projekt se rozběhne co nejdříve,“ doplnil předseda představenstva HOCHTIEF CZ Ing. Tomáš Koranda.
Výstavba trasy D z Pankráce na Nové Dvory, kterou na začátku června schválila Rada hlavního města Prahy, se dělí do tří fází. První úsek spojující stanice Pankrác a Olbrachtova bude technicky nejnáročnější částí projektu. Ve složitých geologických podmínkách tzv. pankrácké terasy bude pod stávající trasou C, zhruba 33 metrů pod povrchem, vybudována ražená jednolodní přestupní stanice Pankrác. Dvoulodní taktéž ražená stanice Olbrachtova se bude nacházet v hloubce 31 metrů. Obě stanice i tunelový úsek v délce 1,2 kilometru budou raženy dle zásad Nové rakouské tunelovací metody. „Rozhodnutí hlavního města dále rozvíjet síť metra a vést podzemní dopravu směrem k oblasti Písnice je dobrou zprávou pro všechny Pražany a nás těší, že u toho můžeme být,“ uvedl Ing. Ondřej Novák, předseda představenstva STRABAG a.s.
Česká stavební společnost Subterra, která má podzemí ve svém názvu, v tomto oboru působí od počátku své více než pětapadesátileté existence. Především kvůli nedostatku tunelových zakázek na tuzemském trhu se v současnosti 65 % z jejího téměř 11 miliardového obratu odehrává v zahraničí. Stavby dopravní infrastruktury staví v Německu, ve Švédsku, v Maďarsku a na Slovensku. Na výstavbě pražského metra se Subterra podílela již několikrát, v úsecích Nádraží Holešovice – Ládví (2000–2004), Ládví–Letňany (2004–2008) a Dejvická – Nemocnice Motol (2010–2015). V současnosti buduje metro také ve Stockholmu.
Společnost HOCHTIEF CZ má pevné postavení na českém trhu, zejména v oblasti pozemního, podzemního a dopravního stavitelství. Od roku 1999 součástí nadnárodního koncernu HOCHTIEF. Může tak čerpat nejen z vlastní historie a zkušeností, ale má otevřené dveře i k více než 140 letům zkušeností mateřského koncernu, který je jedním z nejvýznamnějších světových nadnárodních stavebních společností. Společnost HOCHTIEF CZ se mimo jiné podílela na výstavbě stanic metra Střížkov, Nemocnice Motol, Bořislavka, či souvisejícího 753 m dlouhého dvojkolejného tunelu. V podzemním stavitelství se spolupodílela na výstavbě části tunelového komplexu Blanka nebo modernizaci tratě Votice – Benešov.dpp
Společnosti STRABAG a Ed. Züblin jsou součástí nadnárodního stavebně-technologického koncernu STRABAG SE s obratem 15 mld. eur. Podzemní stavby patří do základního portfolia koncernu, který svou stopu zanechal např. při stavbě Gotthardského úpatního tunelu či Brennerského bázového tunelu. Aktuálně realizuje také projekty metra ve Vídni či v Torontu nebo tunel pro vysokorychlostní trať HS2 v Londýně.