Zánovní vozy na českém trhu za rok zdražily o 6,3 %, některé i víc než o pětinu, nejvíce podražily na Slovensku

Český statistický úřad v září uvedl, že ojetiny na tuzemském trhu meziročně zdražily o 7,5 %. Velký zájem je v současné době o zánovní ojetiny, kterými lidé nahrazují nedostatek nových aut, jejichž dodávky již několik měsíců váznou v důsledku nedostatku čipů. Podle analýzy skupiny AURES Holdings zánovní vozy do dvou let stáří na českém trhu meziročně podražily o 6,3 %, v Polsku o 3,1 %, a na Slovensku dokonce o 15,3 %. Nabídka těchto vozů v zemích V4 meziročně klesla o 41 597 aut. AURES Holdings je provozovatelem sítě autocenter ojetých vozů AAA AUTO a zánovních aut Mototechna. 

„Rapidní nárůst prodejních cen některých zánovních aut na českém trhu nás překvapil. Obecně ojetiny za poslední rok zdražily okolo deseti až patnácti procent, ale v segmentu aut do dvou let stáří se mnohdy pohybujeme přes dvacet procent, v některých zemích dokonce přes 30 %. V tu chvíli se dostáváme velmi blízko cenám, za které byly tyto modely prodávané jako nové,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Podle všeho se situace na trhu zánovních aut v nejbližší době nezlepší. „Zprávy z automobilek rozhodně uklidnění situace nepřispívají. Naopak, několik automobilek už oznámilo další omezení, nebo dokonce přerušení výroby, což povede k dalšímu nedostatku nových aut. Dokud nebudou automobilky schopny dodělat všechna auta a dostat je na trh, zdražování bude kvůli jejich nedostatku na trhu pokračovat. Výhled je zatím takový, že nejméně do poloviny příštího roku se situace nezlepší,“ doplňuje Vaněček.

Srovnání mediánu cen vybraných modelů vozů do dvou let stáří na trzích jednotlivých zemí V4

Česko (CZK)

2020

2021

rozdíl v %

 

Polsko (PLN)

2020

2021

rozdíl v %

VW Passat

574750

699000

21,6

 

Ford Focus

55900

75900

35,8

Ford Focus

380000

449000

18,2

 

BMW 3

119975

145889

21,6

Škoda Superb

699000

819888

17,3

 

Mercedes E

179900

217718

21

Kia Ceed

345000

398990

15,7

 

Toyota Yaris

47900

57500

20

VW Golf

400000

460000

15

 

VW Passat

94900

113900

20

BMW 3

870881

999000

14,7

 

Kia Ceed

60900

70000

14,9

BMW 5

1190000

1349000

13,4

 

Škoda Superb

108900

124900

14,7

Toyota Corolla

449900

509900

13,3

 

Hyundai Tucson

86750

98500

13,5

Hyundai i30

339900

380001

11,8

 

Renault Clio

47900

57500

11,9

Škoda Octavia

479800

530000

10,5

 

Škoda Fabia

42550

46900

10,2

         

Maďarsko (HUF)

2020

2021

rozdíl v %

 

Slovensko (EUR)

2020

2021

rozdíl v %

BMW X6

21990000

31890000

45

 

Škoda Fabia

9990

11550

15,6

Audi A4

9690000

12290000

26,8

 

Mercedes E

48943

54990

12,4

BMW X5

21945000

27695000

26,2

 

Mercedes GLE

72990

81776

12

Mercedes A

9490000

11790000

24,3

 

VW Golf

15800

17495

10,7

Mercedes C

11590000

14325000

23,6

 

Škoda Superb

27390

29990

9,5

VW Passat

8200000

9898000

20,7

 

Renault Clio

9900

10800

9,1

VW Golf

5990000

7224340

20,6

 

Škoda Octavia

16990

18500

8,9

Mercedes E

14945000

17990000

20,4

 

Kia Ceed

14990

16290

8,7

Škoda Octavia

5690000

6780000

19,2

 

Hyundai Tucson

21895

23480

7,2

BMW 5

14989000

17862000

19,2

 

Suzuki Vitara

16000

17000

6,3

Nejčastěji nabízeným vozem do dvou let stáří v Česku za první tři čtvrtletí byla Škoda Fabia (7 095 ks), na Slovensku Škoda Octavia (959 ks), v Polsku Toyota Corolla (3 509 ks) a v Maďarsku Audi A6 (538 ks). Střední hodnota ceny byla nejvyšší v Maďarsku 12 980 000 HUF (917 629 Kč), v Česku byla 539 000 Kč, v Polsku 94 710 PLN (525 815 Kč) a na Slovensku 22 000 EUR (558 792Kč). Nejmenší nájezd měly zánovní ojetiny v Česku – 15874 km, nejvyšší v Polsku – 17814 km.

You may also like...