Letošní Vánoce lidé vnímají mnohem optimističtěji než minulý rok
Navzdory přetrvávajícím omezením v souvislosti s aktuální koronavirovou epidemií se Češi nechtějí ve vánočních nákupech omezovat. Až 32 % z nich plánuje vyšší výdaje na Vánoce v porovnání s loňským rokem, dalších 50 % hodlá utratit zhruba stejnou částku jako vloni. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu agentury Ipsos pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).
„Z hlediska tržeb je konec roku, konkrétně listopad a prosinec, pro obchodníky nejzásadnějším obdobím. Úspěšnost vánoční sezony navíc výrazně ovlivní fakt, že letos zůstaly obchody otevřené, protože více než pětinu nákupů vánočních dárků realizují Češi v obchodech spontánně. Výrazně vyšší tržby lze očekávat v segmentu potravin i nápojů, u drogistického zboží, parfémů, oděvů nebo elektroniky. Další boom se dá stejně tak předpokládat u e-shopů, v nichž lidé provádějí nákupy ve stále větší míře,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.
Jak ukázal aktuální průzkum agentury Ipsos, vyšší útraty za letošní Vánoce plánuje 32 % Čechů oproti 10 % vloni. Chystají se na ně nejčastěji lidé ve věku 27–35 let a více ženy než muži. Naopak 16 % Čechů hodlá utratit nižší částku, což je však méně v porovnání s rokem 2020, kdy takto uvažovalo plných 38 % lidí.
„Je zajímavé, že si Češi sice uvědomují, že ceny jdou nahoru, že mnoho z nich pociťuje finanční dopady pandemie, přesto se ale nechtějí vzdát radosti z nakupování vánočních dárků,“ sdělil Tomáš Macků, ředitel vnějších vztahů Ipsos. Větší ochota letos utrácet zřejmě souvisí i s tím, že během pandemie Češi vytvořili zhruba 330 miliard korun vynucených úspor a nyní jsou ochotni více peněz utratit.
Stále větší množství nákupů se přesouvá do on-line prostředí a letošní Vánoce opět otestují spolehlivost infrastruktury českého e-commerce. „Platba kartou je aktuálně nejčastějším a nejoblíbenějším způsobem, jak za zboží a služby na internetu bezpečně zaplatit. Podle našeho posledního výzkumu se s využitím platební karty uskuteční 63 % nákupů na internetu a každá pátá platba se realizuje platebním převodem. Spotřebitelé postupně ustupují od platby na dobírku, která za poslední roky zaznamenala významný propad, a když už si tento způsob zvolí, platí téměř v 50 % případů pomocí terminálů, které jsou dnes standardním vybavením většiny kurýrních služeb,“ připomíná Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
O výzkumu Ipsos:
Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku populace ČR o velikosti 1050 respondentů. Sběr dat probíhal v listopadu pomocí on-line panelu Populace.cz.