Opera Národního divadla a Státní opera mají nového uměleckého ředitele
Renomovaný norský manažer Per Boye Hansen se ve čtvrtek 1. 8. 2019 ujímá funkce uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery.
Výběr vhodných kandidátů na prestižní pozici probíhal od listopadu 2017. Hansen byl vybrán na základě doporučení výkonného ředitele prestižní mezinárodní organizace Opera Europa a dalších významných osobností evropského divadla a po konzultaci s Garanční radou ND.
„Jsem rád, že jsem měl čas hledat s pomocí odborníků kompetentní a výraznou osobnost do nového vedení Opery. Vážím si toho, že jsem při tom mohl spolupracovat i řadou zahraničních odborníků z prestižních divadelních scén. Naše postavení v evropském kontextu postupně sílí. Operní Praha má velký potenciál do budoucna i díky talentovaným umělcům,“ uvedl ředitel Národního divadla prof. MgA. Jan Burian.
Divadelní režisér a uznávaný hudební manažer Hansen založil v roce 1990 uměleckou agenturu Oslo Arts Management. Od roku 1999 působil jako castingový ředitel berlínského operního domu Komische Oper Berlin. V roce 2003 byl jmenován do funkce ředitele berlínské opery. Měl na starosti angažmá hostujících pěvců, dirigentů a také spolupracoval s mnoha režiséry. Od dubna 2012 do července 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, která pod jeho vedením získala v roce 2015 Mezinárodní operní cenu v kategorii Nejpřístupnější scéna.
„Praha má dobré předpoklady stát se významným městem opery a zařadit se tak vedle Vídně, Paříže, Berlína a Londýna. České operní dědictví je jedním z nejvýznamnějších přínosů pro svět opery. Naše dva soubory, tři hlavní scény a Nová scéna pro experimentální a současná díla, nabízejí vskutku unikátní rozmanitost,“ řekl Per Boye Hansen.
Per Boye Hansen se v Praze plánuje zaměřit na dramaturgii – chce uvádět i doposud opomíjené autory a netají se obdivem k české hudbě. Jeho cílem je navázat na tradici, kterou Národní divadlo, a především opera, v českém prostředí má. Zamýšlí také rozšiřovat operní soubor, českým sólistům chce dávat příležitost k novým rolím. Sám působil dlouhá léta jako úspěšný castingový manažer v Berlíně. Jeho snahou bude především posílit kontakt se zahraničím, navázat mezinárodní dialog a vytvářet a prezentovat operu nejvyšší kvality. Rád by nadchl lidi pro Prahu a prestiž souboru představoval v zahraničí. Jakožto vášnivý fanoušek fotbalu přirovnává tento krok k posunutí pražské Opery do Ligy mistrů. Dalším velkým úkolem, který čeká Hansena v průběhu prvního roku jeho působení, bude znovuotevření Státní opery po generální rekonstrukci. Operní dům se otevře velkolepým galavečerem v neděli 5. ledna 2020, jenž budou diváci moci sledovat v přímém přenosu několika televizí.
„Připomeneme historii divadla, pozveme mezinárodní hvězdy a zároveň představíme náš soubor. Myslím, že máme připravený skvělý program. Připravili jsme pro koncert i velké překvapení, které ale zatím nemohu prozradit – nechte se překvapit!,“ plánuje Per Boye Hansen.
Dalším z vrcholů sezony ve Státní opeře se stane také inscenace Szymanowského opery Král Roger, v koprodukci s varšavským Velkým divadlem, Královskou operou ve Stockholmu a dalšími partnery, v režii renomovaného polského operního a filmového režiséra Mariusze Trelińského.
Post hudebního ředitele Státní opery bude od srpna 2019 nově vykonávat emeritní hudební ředitel Norské národní opery Karl-Heinz Steffens. Steffensův předchůdce Andreas Sebastian Weiser zůstává dirigentem české první scény. Dirigent Jaroslav Kyzlink bude dál působit jako hudební ředitel Opery ND. Správní ředitelkou Opery ND a SO je od 1. června 2019 MgA. Bohdana Malik, která nastoupila za Silvii Hroncovou po její neočekávané rezignaci.
„Pociťuji velkou motivaci k tomu, abych využil svých zkušeností a schopností ke zvýšení renomé operních souborů Národního divadla k upevnění jejich pozice. Návštěva opery by měla být hlavním důvodem pro návštěvu Prahy,“ přijímá úkol Per Boye Hansen.
Z historie: V letech 1883-1900, za éry prvního ředitele Národního divadla po jeho otevření F. A. Šuberta, neměla opera uměleckého šéfa. Řídil ji přímo ředitel divadla, v úzké spolupráci s prvním kapelníkem Adolfem Čechem, přičemž měl na starosti také dramaturgii. Historicky prvním ředitelem opery se tak stal v roce 1900 Karel Kovařovic. Hansen nastupuje jako 31. ředitel opery v pořadí.