Národní galerie představí nejznámější falzum v dějinách malířství Emauzští učedníci od Hana van Meegeren
Výstava Falza? Falza! bude exkluzivně obohacena o zápůjčku nejznámějšího padělku v dějinách malířství. Do Národní galerie Praha bylo ze sbírek rotterdamského Museum Boijmans Van Beuningen zapůjčeno slavné falzum Emauzští učedníci z roku 1937 od Hana van Meegeren.
Návštěvnicky velmi úspěšná výstava Falza? Falza!, kterou vidělo již více než 11 tisíc návštěvníků, bude obohacena o další významná díla. Jedním z nich je nejznámější falzum v dějinách malířství, Emauzští učedníci od Hana van Meegeren z roku 1937, a druhý představuje kopie Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner.
Obraz Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera. Odborníci na holandskou malbu 17. století se tehdy nechali slyšet, že se jedná o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy; o dílo, které podle nich Vermeer namaloval pod vlivem caravaggismu. Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest „Vermeerů“, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se Han van Meegeren přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho „Vermeerů“ nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství vůbec.
Spolu s tímto obrazem výstavu doplní další jedinečná zápůjčka, tentokrát z tuzemské soukromé sbírky. Jedná se o kopii Emauzských učedníků od l malíře Josefa Steinera (1910–1981). Steiner pracoval pro rod Sternbergů a kopii vytvořil podle domnělého originálu ze 17. století. Po druhé světové válce se však ukázalo, že předloha Emauzští učedníci, považovaná za dílo holandského malíře Johannese Vermeera van Delft, je ve skutečnosti padělkem od Hana van Meegeren. Jde tedy o kuriózní kopii falza, kterou nechal namalovat hrabě Jiří Sternberg (1888–1965), jenž byl velkým Vermeerovým obdivovatelem. Kopie vznikla krátce před tím, než vyšlo najevo, že její předloha je falzum.
Výstavu Falza? Falza! můžete navštívit ve Šternberském paláci na Hradčanském náměstí až do 1. května. Připraven je také bohatý doprovodný program, který sestává z online i offline přednášek, workshopů, tvůrčích ateliérů a heren nejen pro děti, ale i pro dospělé, a ze série komentovaných prohlídek výstavy s edukátory NGP, historiky umění a v neposlední řadě s kurátorkou výstavy a ředitelkou Sbírky starého umění Olgou Kotkovou osobně.
Kredit: Museum Boijmans Van Beuningen, foto: Studio Tromp