Soud dnes zrušil zákaz vstupu do hotelů, restaurací a služeb neočkovaným. Vláda má reagovat do sedmi dnů
Nejvyšší správní soud zrušil ta ustanovení, která zákazníkům zakazují vstoupit do provozoven stravovacích služeb, hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték, heren a kasin a využít krátkodobých a rekreačních ubytovacích služeb, pokud nesplní podmínky a to buď ukončené očkování nebo prodělání onemocnění covid-19 v posledních 180 dnech. Pouze výjimečně je možné prokázat se i PCR testem.
Zrušení se netýká podmínky, že do těchto provozoven nesmí vstupovat osoby vykazující klinické příznaky onemocnění covid-19. Zákonností této části opatření se soud nezabýval, neboť se navrhovatelka jejího zrušení nedomáhala. Tato podmínka proto zůstává i nadále v platnosti.
Předseda senátu Petr Mikeš k důvodu zrušení daných částí uvedl: „Nejvyšší správní soud již v minulosti uvedl, že Ministerstvo zdravotnictví nemá oporu pro omezování tohoto typu provozoven v tzv. pandemickém zákoně, nejde-li o technická opatření, jako je například používání desinfekce či rozmístění míst k sezení. Jejich činnost by ministerstvo mohlo omezit jen podle zákona o ochraně veřejného zdraví, nicméně to jen vůči osobám podezřelým z nákazy.“
Soud však také již v minulosti uvedl, že podezřelým z nákazy bez dalšího nemůže být každý. To by bylo přípustné jen tehdy, pokud by bylo možné považovat celou ČR za tzv. ohnisko nákazy, což však musí Ministerstvo zdravotnictví tvrdit a prokázat.
Soudce Petr Mikeš k tomu dodal: „Cílem opatření však nemůže být nepřímo donutit občany k očkování. Tím by se totiž z dobrovolného očkování stalo prostřednictvím mimořádného opatření očkování povinné, neboť osobám neočkovaným by nezbývalo nic jiného, než se nechat naočkovat, pokud by chtěli běžně žít.“
Soud proto například odmítl argument Ministerstva zdravotnictví, že osoby, u kterých bylo již s očkovacím schématem započato, mohou tzv. bezinfekčnost prokázat testem i z důvodu, že zahájením očkování proklamují svůj zodpovědný postoj vůči ochraně sebe sama i ochraně společnosti. Jako přípustný však v tomto směru shledal argument, že efektivní ochrana očkování nastupuje již relativně krátce po aplikaci první dávky.
Nejvyšší správní soud upozorňuje, že proti témuž opatření byly podány i návrhy, které zpochybňují odborné závěry ministerstva, pokud jde o účinky očkování. Nelze proto vyloučit, že pokud by soud shledal jejich důvodnost, mohl by zrušit i tuto část opatření. Soud zároveň ministerstvo upozornil, že při přijímání nových opatření musí vycházet z aktuálních vědeckých poznatků, včetně informací o variantě omikron.
Nejvyšší správní soud zrušil mimořádné opatření s odloženou účinností o 7 dní od jeho právní moci. Pokud si oba účastníci vyzvednou rozsudek dnešního dne, pak by účinky zrušení příslušných částí mimořádného opatření nastaly k půlnoci příští středy. K odložení účinnosti soud přistoupil z toho důvodu, že si je vědom aktuální epidemické situace, jejíž zvládání je v rukou moci výkonné, nikoliv soudní. Ministerstvo zdravotnictví by za současného znění pandemického zákona obdobnou právní úpravu mohlo přijmout jen tehdy, pokud by byly naplněny podmínky zákona o ochraně veřejného zdraví. Muselo by tedy tvrdit a prokázat, že podezřelým z nákazy může být každý na území ČR.