Facebook se na burze zažil velký propad. Vyplatí se teď nakupovat jeho akcie?

Akcie Facebooku, resp. jeho majitele, společnosti Meta Platforms, přišly začátkem února o 252 miliard dolarů své tržní hodnoty během jediného. Suma 200 miliard dolarů odpovídá 5,4 bilionu korun. Pro srovnání, hrubý domácí produkt České republiky má dle nejnovější prognózy tuzemského ministerstva financí činit přibližně 6,6 bilionu korun. Akcie majitele Facebooku tak 3. února přišly o hodnotu odpovídající přibližně 82 procentům veškerého zboží a služeb, které se za celý letošní rok v Česku vyprodukují.

Propad tržní hodnoty o 252 miliard dolarů je vůbec největší ztrátou tržní hodnoty během jediného dne kterékoli z burzovně obchodovaných společností kdekoli ve světě.

Majitele Facebooku drtí předpověď hospodářského výsledku za první letošní čtvrtletí, která investory rozčarovala, neboť dalece zaostala za jejich očekáváním. Projevuje se v ní zejména stagnující vývoj uživatelské základny i stále dravější konkurence ze strany čínské sociální platformy TikTok.

Otázkou ale je, zda akcie firmy nevyklesaly již tak nízko, že se je vyplatí nakupovat. Od 3. února totiž dále zlevnily, až na páteční uzavírací cenu zhruba 206 dolarů. Ta je nejnižší od května 2020, tedy od doby prvního úderu pandemie.

Akcie Facebooku je nyní prozíravé přiměřeně nakupovat. Nůžky mezi konsensuální cílovou cenu a skutečnou cenou na burze jsou totiž právě teď rozevřeny do největší šíře v celé historii obchodování akcií Facebooku, resp. Mety, tedy od roku 2012. Jsou tedy nejvýrazněji za celou dobu svého obchodování podhodnoceny v porovnání s expertními odhady.

Samozřejmě, i experti se pletou. Ostatně po celou dobu obchodování akcií Facebooku, resp. Mety převyšuje konsensuální cílová cena tu skutečnou. To je známý fakt, že experti – tedy akcioví analytici – mají sklony k přílišnému optimismu. Ve skutečnosti to totiž jsou spíše marketingoví pracovníci bank, makléřských firem či fondů, jejichž hlavní úkol spočívá v nahánění drobných investorů k investování. Nebo alespoň v tom jej od něj neodrazovat. Pokud budou tuze pesimističtí, drobní investoři se do investování nepohrnou, fondy, banky, a makléři nebudou mít svá „fíčka“ a akciový analytik přijde o svůj džob.

Jenže ani akcioví analytici nemohou se svými odhady zcela „ulítnout“. To by jim pak nevěřil už vůbec nikdo, dokonce ani „retail“ ne. Takže jejich odhady přece jenom nějakou vypovídací hodnotu mají – pokud je tedy člověk náležitě upraví tak, že se na ně podívá bez růžových brýlí většiny akciových analytiků. Facebook, resp.

Meta je jednou z analyticky vůbec nejbedlivěji a nejintenzivněji sledovaných firem světa. Nůžky na Facebooku jsou rozevřeny do takové šíře, že i po sundání růžových brýlí zůstává poměrně dobrá naděje, že nyní lze dlouhodobě příznivě – tedy ve slevě – „nakupovat pokles“.

Trh zkrátka až příliš negativně, jak bývá jeho zvykem, reagoval na roj špatných zpráv, který se nyní kolem Facebooku objevil. Tak přehnaná reakce, „přestřelení“, je podle všeho nepodložená právě i po sundání růžových brýlí.

Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank

You may also like...