Český developer UDI Group vstupuje na americký trh, chce investovat tři miliardy korun
Nejvzdálenější výsadek českého developmentu: původem český developer UDI Group plánuje výstavbu bytových domů v několika zemích Latinské Ameriky. Jen investice do prvního projektu v Kostarice přestavuje více než 350 milionů korun. Celkem chce UDI Group v Panamě, Kostarice nebo Kolumbii investovat v následujících čtyřech letech řádově tři miliardy korun. Na všech těchto trzích sice některé české firmy v jednotlivých projektech působí, žádná z nich, ale zatím nerealizovala ani neplánuje tak velkou developerskou investici. Velmi odlišné právní prostředí, silná mezinárodní konkurence, jiné normy i nároky klientů, přesto paradoxně snazší, čistší a lépe fungující podnikatelské prostředí než na domácím českém trhu. Tak vypadá development v Latinské Americe.
„Latinská Amerika – to je velmi otevřený trh, který se rychle rozvíjí. Je bezpečný, o čemž svědčí fakt, že zde v našem oboru působí řada nadnárodních firem, přesto je na něm stále dost příležitostí,“ vysvětlila důvody významné teritoriální diverzifikace podnikání mezinárodní developerské skupiny UDI Group ředitelka její strategie Marcela Fialková. A proč zámoří? „Podobně, jako nás před lety netransparentnost českého trhu přiměla k tomu, abychom své aktivity rozšířili do jiných evropských zemí, tak nás stále více různých ekonomických omezení v Evropě vede k tomu, že hledáme příležitosti i v zámoří. V každém případě chceme mít portfolio diverzifikované i teritoriálně, což je výhoda v případě nějakého neočekávaného konfliktu nebo poklesu trhu v jednom z regionů. Válka na Ukrajině nás v tom jen utvrdila,“ dodala.
Podle ní proto již rok funguje tým UDI Group v Latinské Americe, která skupině velmi vhodně zapadla do byznysového modelu. „Opíráme se tam, stejně jako na dalších našich trzích, o velmi kvalitní lidi s mnohaletými zkušenostmi, ať již přímo o místní, tak o Čechy, kteří v lokalitě mnoho let působí,“ zdůraznila. Velmi pozitivní reakci má skupina na rozhodnutí diverzifikovat podnikání mimo Evropu jak od tamních bank, které budou financovat výstavbu projektů, tak od potenciálních spoluinvestorů ať již z České republiky nebo ze zahraničí. Na trhu je totiž velmi rychlá návratnost ekvity, a to zhruba do tří let od vstupní investice. O byty je velký zájem a část z nich se prodává ještě před zahájením stavby.
První akvizicí, kterou skupina učinila před několika týdny, je pozemek blízko centra hlavního města Kostariky San Jose. Umožňuje výstavbu bytového domu o 15 podlažích se 120 byty. „Nehrneme se hned do výškové výstavby, která je náročnější z hlediska místních norem. Limitem pro první projekt tak pro nás byla výška kolem 20 podlaží,“ vysvětlila Fialková. V kostarickém hlavním městě tedy skupina UDI Group aktuálně připravuje bytový projekt na parcele velmi blízko centra města ve čtvrti Santa Teresita s univerzitami a nemocnicemi.
V Latinské Americe se skupina hodlá věnovat výstavbě bydlení jak pro místní klientelu, tak pro trh rentiérů hlavně z USA. „Zaměřili jsme se na to, v čem jsme silní, tedy na bydlení pro střední a vyšší střední třídu. Byty v Kostarice tak budou mít kolem 50 až 80 m2. Země Latinské Ameriky jsou hodně „poameričtěné“, a tak byty musí být dimenzovány na americké pračky a lednice, v domě musí být šachty pro shazování odpadu apod. Součástí domu jsou také vybavené společné prostory. Posilovna a společný bazén jsou naprosté minimum,“ řekl k požadavkům místního trhu ředitel UDI Group pro karibskou oblast Štěpán Svoboda. Podle něho je také v regionu specifické stavění s ohledem na seismicitu. Na druhou stranu jsou zde i požadavky, které výstavbu oproti poměrům v Evropě zlevňují. Třeba parkování je obvyklé v několika prvních nadzemních podlažích, nikoli v podzemí domu, jak je tomu běžně u nás. S ohledem na klima také odpadá potřeba zateplení.
Proč právě Latinská Amerika?
Kromě Latinské Ameriky plánuje UDI Group investovat také v Panamě a případně i Kolumbii. Jednotlivé země Latinské Ameriky se od sebe liší, třeba svým stupněm rozvoje. Kostarika se chytila turistiky a je často vnímána jako Švýcarsko Střední Ameriky. Panama je velmi rozvinutý fungující trh, který těží z příjmů z průplavu a velmi dobře fungujícího rozvinutého bankovnictví. Hlavní město Panama City je taková Dubaj Střední Ameriky. A Kolumbie? To je obrovský trh. Rozlohou větší než Francie a Španělsko dohromady. Má sice špatnou pověst z minulosti, ale stačí se přesvědčit, že doby drogových kartelů a vražd v ulicích jsou pryč. Pak zjistíte, že nabízí obrovský potenciál. Překotně se rozvijí a má před sebou roli tygra latinskoamerické ekonomiky. „A co mají všechny tyhle země společné? Podnikání, a to hlavně podnikání v našem developerském oboru, je tam daleko snazší než na našem domácím trhu. Dalo by se říct, že zoceleni náročnými podmínkami na českém trhu se nemusíme bát podnikat kdekoli na světě,“ poznamenala Fialková.
Skupina UDI Group kromě Kostariky aktuálně podniká ve čtyřech zemích střední Evropy. Staví kanceláře, byty i logistiku v ČR, Polsku, Maďarsku, Srbsku a nejnověji tedy i v Latinské Americe. Nové akvizice skupina chystá v zemích západní Evropy a v karibské oblasti. Pracuje nyní se 17 projekty, jejichž výnos v následujících pěti letech odhaduje na 43 miliard korun.