E-shopy čekají nové výzvy. Růst příjmů se prudce zpomalil
Před dvěma lety se e-shopy a spotřebitelé masivně přesunuli do online prostoru. Vliv na skokový růst online nakupování měla během dvou let pandemie a internetoví obchodníci dosahovali rekordních výsledků. Dosavadní růst v e-commerce sektoru nyní výrazně zpomalil. Nejen v České republice vykazuje segment slabá čísla ve srovnání minulých let. Podle údajů digitální agentury Growww Digital byl růst za první kvartál letošního roku nejnižší za posledních 9 čtvrtletí. Lidé jsou v online nákupech opatrnější, řeší obavy z budoucnosti a nákupy odkládají. Důvodem je nejenom válka na Ukrajině, ale i větší obezřetnost v souvislosti s inflací a s ní spojená nejistota.
E-commerce sektor dosud rostl každý rok. Růst příjmů z e-commerce v regionu střední a východní Evropy, odstartovaný v březnu 2020, se nyní zpomalil. Poprvé za poslední dva roky nepřineslo první čtvrtletí roku dvojciferný nárůst výdajů za reklamu, jak vyplývá z údajů Growww Digital o investicích do reklamy od více než 240 středoevropských a východoevropských internetových obchodů. Zatímco v letech 2020 a 2021 každé čtvrtletí rostlo v intervalu o 20 až 40 procent, první čtvrtletí 2022 přineslo pouze 3procentní meziroční nárůst. K meziročnímu poklesu výdajů na reklamu dochází od konce února. Z grafů je zřejmé, že země CEE regionu mají klesající trend.
“Trh nyní stagnuje. Příčinou je nejenom válečný konflikt na Ukrajině, ale i zvyšující se inflace v zemích regionu. Na pokles v Maďarsku měl vliv i směnný kurz eura a volby do parlamentu,” řekl László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.
Aktuální situace přináší velké výzvy pro internetové obchodníky. Přestože v posledních letech dosahovali pozoruhodného růstu tržeb, nyní zažívají výrazný propad. Pro mnoho hráčů, kteří v poslední době investovali značné množství kapitálu a lidských zdrojů do expanze a lepších služeb pro své zákazníky, může být současná situace ještě obtížnější. V případě, že tento trend bude pokračovat, návratnost jejich investic se může dostavit mnohem později, než očekávali.
“Vývoj závisí na eskalaci či deeskalaci konfliktu. S jeho ukončením do druhé poloviny roku, očekáváme oživení elektronického obchodování, zvýšený zájem zákazníků nakupovat online a zrychlení dynamiky investic do reklamy. Pokud bude válka trvat delší dobu, odvětví bude stagnovat a ceny pro spotřebitele se budou dále zvyšovat,” uvedl László Szabó. Upozorňuje také, že v důsledku nepříznivých změn na trhu se efektivní provoz e-shopů stal důležitějším než kdykoli předtím. To nebývale zvyšuje hodnotu zkušených odborníků na trhu práce, kterých je nedostatek.
Přestože sektor e-commerce nyní zpomaluje, k oživení dojde a v porovnání s ostatními segmenty je odsouzen k růstu. “Pokud se podíváme na západní země, kde má e-commerce podíl v rozmezí 20 až 30 procent, nabízí se e-shopům varianta správně rozložené strategie na krátkodobé investice a dlouhodobé sázky. Ještě větší důraz na okamžitou návratnost očekává také IAB Europe (Interactive Advertising Burea). Výhodu nyní mají ti hráči českého e-commerce, kteří jsou přítomni ve více zemích. V současné situaci mají možnost doladit a zefektivnit svoje aktivity a zároveň růst na méně náročných trzích, než je Česká republika. Podle našeho žebříčku top 30 online exportérů, kteří bodují ve vlastní zemi i v zahraničí, rostou nad průměr trhu právě díky přítomnosti v dalších regionech,” dodal László Szabó.