Febiofest 2022 zahájen. Programové tipy napříč žánry, tématy a diváckým vkusem

29. ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha – Febiofest začal 28. dubna! Ani letos v programu nechybí filmy prověřené prestižními světovými festivaly, očekávané domácí i zahraniční novinky, pozoruhodné filmové počiny. Během sedmi dnů, do 4. května, Febiofest uvede více než 90 filmů v soutěžních a nesoutěžních sekcích, včetně nové sekce Ukrajina: střed Evropy. Cenu Kristián letos obdrží Karel Roden a ukrajinský režisér Oleh Sencov. Centrem festivalového dění se stane Cinema City Slovanský dům, část programu přivítají také další místa v Praze: Kino Pilotů, Ponrepo, Edison Filmhub, volnočasové centrum H55, Café Vzlet, Kampus Hybernská a Empire Hall. Online předprodej vstupenek běží na https://www.febiofest.cz/vstupenky. Po skončení hlavního programu v metropoli Febiofest zamíří do regionů

Tipy z programu MFF Praha – Febiofest 2022:
Filmy ze světových festivalů

Muréna / režie Antoneta Alamat Kusijanovic

Intimní drama vypráví o dospívající Julii, která vyrůstá na pobřeží chorvatského moře a pokouší se vymanit z područí tyranského otce. Snímek rodačky z Dubrovníku Antonety A. Kusijanovic získal cenu Zlatá kamera pro nejlepší debut na festivalu v Cannes 2021. Producentsky jej zaštítil Martin Scorsese. Představitelka hlavní role Gracija Filipović byla vybrána na Berlinale mezi letošní Shooting Stars. Febiofest uvádí film Muréna v Hlavní soutěži.

Západ slunce / režie Michel Franco

Alice a Neil se musí předčasně vrátit z tropické dovolené do Británie, aby se postarali o jednu tragickou záležitost ohrožující jejich velké rodinné bohatství. Neil se však náhle rozhodne v Acapulcu zůstat. Když se pak Neilova bohatá rodina dostane do hledáčku místních lupičů, události naberou rychlý spád. V roli Neila exceluje Tim Roth. Západ slunce měl premiéru v Benátkách, byl uveden také v Torontu a dočkal se vřelé kritické odezvy.

Bergmanův ostrov / Mia Hansen-Løve

Filmaři Tony a Chris dostanou příležitost strávit v rámci umělecké rezidence několik týdnů na ostrově Fårö, přímo v místech, kde žil a tvořil Ingmar Bergman. Pobyt a práce na svých vlastních scénářích však brzy začnou pár oddělovat. Zatímco se úspěšný Tony stará o rozvíjení své kariéry, Chris se snaží proniknout do tajemného, inspirativního i problematického Bergmanova světa. Snímek Bergmanův ostrov soutěžil o Zlatou palmu a promítal se na řadě dalších festivalů. 

Divácké filmy a komedie

Dobrý šéf / režie Fernando León de Aranoa

Majitel závodu na výrobu průmyslových vah napjatě očekává příchod kontrolní komise, která by jeho podniku mohla udělit pečeť kvality. Včas se proto snaží vyřešit problémy svých zaměstnanců. A překračuje přitom všechny myslitelné hranice. Černá komedie s Javierem Bardemem získala šest cen Goya a s úspěchem se hrála na řadě festivalů, od San Sebastiánu po Palm Springs. Febiofest uvádí film Dobrý šéf v Soutěži komedií.

Je to jen úlet, miláčku / režie Florian Gallenberger

Krize středního věku nešetří ani zdánlivě dokonalé páry. Vypořádat se s ní musí i spisovatel Paul a herečka Emilia. Zapomenou na šediny, vrásky a uvadající sex-appeal a začnou si užívat jako za mlada. Koneckonců, padesát je prý nových třicet. Jenže stojí všechny ty radovánky za to? I když je v sázce rozvod? Německý režisér Florian Gallenberger, držitel Oscara za krátkometrážní snímek Quiero Ser, natočil divácky vděčný film naplněný situacemi jako ze života. Febiofest uvádí film Je to jen úlet, miláčku v Soutěži komedií.

Vévoda z Wellingtonu / režie Roger Michell

Šedesátník Kempton Bunton není zrovna příkladný manžel – ani poslušný občan. Jeho kampaně za to, aby měli důchodci zadarmo televizní stanici BBC, si ovšem nikdo nevšímá. Než v roce 1961 ukradne Goyův portrét vévody z Wellingtonu, za nějž podle jeho názoru dala britská Národní galerie absurdně moc peněz. V hlavních rolích vynikají Jim Broadbent a Helen Mirren. Energický příběh podle skutečných událostí, natočený v nejlepší tradici britských komedií, je posledním filmem režiséra Rogera Michella (mimo jiné tvůrce populární romantické komedie Notting Hill). Vévoda z Wellingtonu je zahajovacím filmem 29. MFF Praha – Febiofest.

Zaměřeno na ženy

Truhlářky – duet za sen / režie Azadeh Bizargiti

Íránský dokument sleduje dvě truhlářky-samoukyně, jedny z prvních v Íránu. Leila Avakh a Sedigheh Momennia se navzdory všem překážkám vydaly na netradiční cestu za splněním snu o vlastní truhlářské dílně. Snímek Truhlářky – duet za sen vyhrál ceny na Římském festivalu nezávislého filmu a na kalkatském festivalu CICFF.

Vera sní o moři / režie Kaltrina Krasniqi

Vera vede spořádaný život jako manželka renomovaného soudce, matka a starostlivá babička. Její poklidný život rozvrátí manželova sebevražda, následovaná hrozivým průvodem mužů, kteří tvrdí, že mají právo na jejich vesnický dům, a hrozí prozrazením rodinných tajemství. Strach donutí Veru vzít osud rodiny do vlastních rukou. Režijní debut Kaltriny Krasniqi měl premiéru v benátské sekci Orizzonti a získal cenu pro nejlepší debut na festivalu v Göteborgu. Febiofest uvádí film Vera sní o moři v Hlavní soutěži za osobní účasti režisérky Katriny Krasniqi.

Čára / režie Ursula Meier

Po další z násilných hádek skončí matka, bývalá pianistka, která nikdy úplně nedospěla, v nemocnici a její nejstarší a nejvznětlivější dcera Margaret u soudce, který jí nařídí nepřibližovat se k rodinnému obydlí na méně než 100 metrů. Nejmladší dcera, která celou situaci nese nejhůře, na ulici přesně 100 metrů od domu nakreslí čáru, u níž svou sestru pravidelně potkává. Dokáže se rodina plná vášnivých žen včas zklidnit a začít se mít opět ráda? Drama Čára soutěžilo na letošním Berlinale. Projekce na Febiofestu se zúčastní představitelka hlavní role Stephanie Blanchoud.

Svět plný barev / režie Claire McCarthy

Mladá Clarice Cliff pracuje v keramické továrně a hodlá tam prosazovat své názory, přestože i ve 20. letech 20. století má většina Anglie o postavení žen viktoriánské představy. Feministické drama vychází ze skutečného osudu. Na Febiofest film doprovodí producentka Thembisa Cochrane a Georgie Paget.

Filmy pro náročného diváka

Nosoroh / režie Oleh Sencov

V průmyslovém městečku na Ukrajině 90. let žije mladík přezdívaný Nosoroh. Dřív byl agresivním delikventem, nyní se stal násilným zločincem. V postsovětské společnosti rychle stoupá v místním zločineckém gangu, jeho cesta se však neobejde bez krutých ztrát. Dokáže se vykoupit, než bude pozdě? Nosoroh měl premiéru v Benátkách v sekci Orizzonti a vyhrál dvě ceny na festivalu ve Stockholmu. Nový film ukrajinského režiséra a aktivisty Oleha Sentsova má na Febiofestu českou premiéru.

Slepý muž, který neviděl Titanic / režie Teemu Nikki

Slepý vozíčkář Jaakko prožívá každý den úplně stejně – mobil jej upozorní na nutnost vzít si léky, pak poslouchá své oblíbené filmy, telefonuje s příbuznými, ale hlavně s dívkou jménem Sirpa, s níž si rozumí nejvíce. Než určitá událost v jejich vztahu způsobí, že se Jaakko rozhodne na vlastní pěst podniknout mnohahodinovou cestu, aby se mohl se Sirpou konečně fyzicky setkat. Audiovizuálně uhrančivé drama s komediálními prvky vzbudilo pozornost hned při loňském premiérovém uvedení v sekci Orizzonti na festivalu v Benátkách, odkud si odvezlo Cenu diváků.

Kanibalové / režie Francesco Sossai

Výrazný debut inspiroval odpozorovaný emotivní rozhovor dvou mužů středního věku. Jeho protagonisté se pokoušejí prolomit nejstarší tabu lidstva – kanibalismus. V odlehlém údolí pomalu ukrajovaném rozmachem průmyslových měst se oba snaží vyrovnat s rozhodnutím, které už učinili a které je žene k radikálním koncům. Film o hluboké propasti lidské mysli, v němž se momenty vyšinuté komedie volně prolínají do westernu a existenciálního dramatu, získal cenu za nejlepší debut na MFF v Tallinnu. Febiofest uvádí film Kanibalové v Hlavní soutěži za osobní účasti režiséra Francesca Sossaiho.

Velká svoboda / režie Sebastian Meise

Hans Hoffmann nemá od života v poválečném Západním Německu velká očekávání. Jak by také mohl, když ho represivní režim jako gaye považuje za zločince, a opakovaně ho proto vězní. Moci někoho milovat je ale právo, kterého se Hans nehodlá vzdát. Subtilní romantické drama získalo Cenu poroty v sekci Un Certain Regard v Cannes. Tento rakouský kandidát na Oscara, jenž se dostal až do širší oscarové nominace, získal i Evropské filmové ceny za kameru a hudbu a nominaci na EFA za herecký výkon Franze Rogowského.

Poslední představení / režie Pan Nalin

Když se devítiletý Samay zamiluje do filmové projekce, neuplyne den, který by nestrávil v promítací kabině. Potíž je v tom, že namísto imaginárního cestování s indickými hrdiny by měl pomáhat své rodině žijící na venkově. Dokáže Samay svou vášeň vysvětlit rodičům, aby mohl jít za svým snem? Poslední představení získalo druhé místo v Ceně diváků na newyorské Tribece a vyhrálo festival ve Valladolidu.

You may also like...