Červnové tržby pražských hotelů byly pětkrát vyšší než loni
Pětinásobně vyšší než v loňském roce byla letos v červnu v pražských hotelích hodnota parametru RevPAR, tedy tržby za dostupný pokoj, která dosáhla 73,5 eura. Jde o nejvyšší nárůst v Evropě a hodnotu již jen o 19 procent nižší proti předkrizovému roku 2019. Obsazenost letos v červnu přesáhla 69 procent, zatímco loni v červnu činila pouhých 19 procent. Oproti 86procentní červnové obsazenosti v roce 2019 je to zatím ještě o téměř 17 procentních bodů méně. Průměrná dosažená cena za pokoj byla letos v červnu 106 eur, což je o 45 eur více než loni a na shodné úrovni jako před krizí.
Za celé první pololetí jsou nárůsty oproti stejnému období loni podobně vysoké: RevPAR téměř sedmkrát vyšší, obsazenost více než tři a půl krát vyšší a cena za pokoj vyšší o 67 procent. Ve srovnání s rokem 2019 je pololetní hodnota RevPAR a obsazenosti sice ještě zhruba o třetinu nižší, ale cena za pokoj je již o 4 procenta vyšší. Tento vývoj ukazatele výkonnosti pražských hotelů je velmi pozitivní a znamená, že klíčová hodnota RevPAR by se mohla na dříve dosahované hodnoty vrátit rychleji, než se půvondě čekalo. Údaje společnosti STR analyzovala realitněporadenská společnost Cushman & Wakefield.
David Nath, vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Nárůst tržeb za dostupný pokoj o 682 procent oproti loňskému prvnímu pololetí je obrovský, nejvyšší v celé Evropě. Částečně je to dáno tím, že v minulém roce patřila výkonnost pražských hotelů v evropském srovnání k nejhorším. Jak jsme ale předvídali, šlo jen o dočasnou situaci ovlivněnou převážně netržními faktory. Pouhý rok po zrušení restrikcí a protipandemických opatření průměrná dosažená cena za pokoj přesáhla hodnotu z doby před krizí, a můžeme tak věřit, že pražský hotelový trh je na nejlepší cestě k brzkému zotavení.“
Zatím Praha z hlediska pololetních tržeb za dostupný pokoj stále zůstává za některými městy středoevropského regionu, jako je Bělehrad, Vídeň nebo Budapešť. Vzhledem k silnému růstu výkonnostních parametrů, kterého jsme od začátku roku svědkem, lze však do konce roku čekat zlepšení této pozice.
Počty návštěvníků rostou, klíčové země ale zatím chybí
Nad očekávání vysoké počty cestujících uvádí na svých stránkách prg.aero pražské letiště, které k 4. červenci dosáhlo stejné hodnoty jako za celý loňský rok, 4 389 350. Původní předpoklad 8,6 milionu pasažérů za celý rok 2022 tak upravilo na 10 milionů – což je sice stále méně než před koronavirovou krizí, ale jde o známku pozitivního vývoje, zvláště když vezmeme v úvahu, že letiště zatím otevřeno jen tři čtvrtiny destinací z roku 2019 a aktuálně jich obsluhuje 147. Potvrzuje to skvělé využití letů a zvýšenou poptávku po zavedených spojích.
David Nath, vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Většina letošních zahraničních návštěvníků Prahy podle dat ČSÚ zatím přijíždí převážně z Německa, Slovenska, Spojeného království, Francie a Polska. Jejich počty ale zatím zdaleka nejsou na předpandemické úrovni. Chybí také turisté z Asie, Ruska a USA. Ke zlepšení klíčových parametrů výkonnosti hotelů a uspíšení zotavení trhu bude potřeba jak další růst návštěvnosti z evropských zemí, tak také obnova turistiky ze vzdálenějších destinací.“
Nové hotely a několik očekávaných prodejů
Přilákat návštěvníky do Prahy by mohly pomoci i dva nové hotely, které se letos otevřely na Senovážném náměstí. Jak Andaz Prague v Cukrovarnickém paláci, tak hotelovo-rezidenční koncept The Julius doplnily zatím nepříliš širokou nabídku luxusního ubytování, což přispívá ke změně image Prahy a jejímu zaměření na vyšší cenovou klientelu. Na tu cílí i aktuálně renovovaný hotel Alcron na Václavském náměstí, který bude nově fungovat pod názvem Almanac X Prague. V roce 2023 by pak v Praze měly otevřít další luxusní hotelové značky, včetně 153pokojového W Hotelu (bývalý hotel Evropa) a také snad i dlouho očekávaný Ritz Carlton na Staroměstském náměstí (projekt U Sixtů). Po probíhající rekonstrukci se také příští rok otevře 297 luxusních pokojů ve Fairmont Golden Prague Hotelu (bývalý hotel InterContinental).
Prodeje hotelů zatím v Praze letos žádné neproběhly, i když zájem investorů o koupi těchto nemovitostí na zdejším trhu je obrovský. Koncem roku či začátkem toho příštího by se však mělo realizovat několik významných transakcí.
Magsud Rahmanov, vedoucí týmu hotelových transakcí pro střední, východní a jihovýchodní Evropu, Cushman & Wakefield: „Oproti minulosti musejí dnes investoři pečlivěji zvažovat několik faktorů: rostoucí úrokové sazby a dostupnost financování, rostoucí náklady, nedostatek zaměstnanců, zotavení a stabilizaci cash flow a v neposlední řadě požadavky na ekologické certifikace, jež v hotelovém prostředí soustavně nabývají na významu.“
Foto: pixabay