AAA AUTO rozšiřuje nabídku úsporných aut, správným výběrem ušetříte ročně tisíce
Pořízení osobního automobilu je pro většinu spotřebitelů druhou největší investicí po nákupu nebo rekonstrukci nemovitosti. Zejména v době rekordní inflace je při pořízení vozu nutné brát v potaz nejen jeho pořizovací cenu, ale i provozní náklady, které jsou s vybraným modelem spojeny. Povinné ručení, havarijní pojištění, náklady na pravidelnou údržbu, ale i průměrná spotřeba dokáží při nevhodném výběru silně zasáhnout rodinný rozpočet. Například provoz naftového motoru se spotřebou 6 litrů na sto kilometrů stojí při ročním nájezdu 20 000 kilometrů a současných cenách pohonných hmot přes 56 400 korun. Naproti tomu benzínový motor se spotřebou šest litrů na sto kilometrů stojí při stejném ročním nájezdu mírně přes 50 000 korun. Jen na spotřebě paliva tak mohou motoristé při správném výběru auta ušetřit 6 000 korun ročně.
„V posledních měsících vnímáme, že se naši zákazníci při výběru novějšího vozu začínají více zajímat nejen o jeho aktuální pořizovací cenu, ale uvažují v dlouhodobější horizontu, tedy zvažují i budoucí náklady na provoz. Mnoho zákazníků vzhledem k neustále rostoucím životním nákladům tak dnes více kouká nejen na průměrnou spotřebu konkrétních modelů, ale i na další výdaje, které se s provozem konkrétního auta pojí, ať už jde o částky za povinné ručení a havarijní pojištění, nebo například ceny náhradních dílů,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. „Snažíme se tedy přizpůsobit poptávce zákazníků, a proto jsme rozšířili portfolio úsporných vozů, kterých aktuálně nabízíme přes 2 000, nejvíce na trhu. Jedná se o vozy, jejichž průměrná spotřeba nepřesahuje 6 litrů na 100 kilometrů a zároveň mají příznivé i ostatní náklady jako jsou pojistky nebo ceny náhradních dílů. Navíc od listopadu nabízíme k vybraným vozům zdarma i zimní pneumatiky, které dnes běžně stojí i o 20 % více než v loňské sezóně,“ doplňuje Vaněček. Mezi bestsellery úporných aut patří například Škoda Fabia s motorem 1.2 TSI s výkonem 66 kW, která se v síti autocenter AAA AUTO dá sehnat od 130 tisíc korun nebo například hybridní modely od Toyoty, kde se udávaná spotřeba výrobcem pohybuje mnohdy pod 4 litry na 100 kilometrů.
Náklady na provoz auta pochopitelně výrazně ovlivňuje spousta faktorů. U malého zánovního městského vozu s benzínovým motorem bude například pojistka výrazně levnější, než u rodinné Octavie s naftovým dvoulitrem, i když pořizovací cena může být podobná. Stejně tak náklady na údržbu složitějšího dieselového motoru budou nepochybně vyšší, než u benzínových motorizací. Náklady na výměnu filtru pevných částic, vstřikovačů nebo turbodmychadla u dieselového motoru totiž mohou svou výší motoristy nemile překvapit. Výběru vozu s naftovým motorem dnes nehrají do karet ani současné ceny pohonných hmot. Nafta je přibližně o 5 korun na litru dražší než Natural 95, takže ani obecně nižší spotřeba dieselových motorů v současnosti nedokáže vyvážit ostatní provozní náklady. Zajímavou alternativou tak zůstávají například stále oblíbenější hybridní pohonné jednotky. Jejich nevýhodou je však stále ještě vyšší pořizovací cena oproti konvenčním pohonným jednotkám.