Jak Češi cestovali v roce 2022 a do jakých destinací

Co se týče cestování, byl loňský rok v Česku rekordní. Letní zájezdy byly dokonce vyprodané a navzdory často skloňované krizi zájem o cestování nadále roste. Největší zájem byl i loni tradičně o Egypt, Češi ale více létali také na Zanzibar nebo na Madeiru. Za jednu dovolenou utratili v průměru 17 tisíc korun.

Egypt

Každý pátý zájezd, který se v loňském roce prodal, mířil do Egypta. Nejoblíbenějšími destinacemi tu už tradičně jsou Marsa Alam a Hurghada. Na druhém místě je Řecko, kam zamířilo 17 procent českých turistů, a na třetím Turecko s 13 procenty. Vyplývá to z údajů největší tuzemské cestovní agentury Invia.

Po první trojici nejoblíbenějších destinací následovalo Bulharsko, Tunisko, Chorvatsko, Španělsko, Kanárské ostrovy, a nejvyhledávanější desítku uzavírala Česká republika spolu s Itálií. Výrazně však vzrostl zájem i o vzdálenější exotické lokality.

„Největší nárůst zájmu jsme zaznamenali u cest na Zanzibar a do Dominikánské republiky, a to zejména kvůli zavedení přímých letů z Prahy. Rostl zájem o na počasí příznivou Madeiru, kde se projevilo navýšení počtu letů z Prahy, a také o Maledivy, kdy si zřejmě lidé po dvou letech covidu chtěli užít opravdovou exotiku a investovat našetřené peníze,“ říká mluvčí agentury Invia Jiřina Ekrt Jirušková.

Mírné zdražení Čechy neodradilo

Maledivy

Naopak snížení zájmu Invia zaznamenala u Černé Hory, ale i u zmíněné Itálie. Ta se potýkala s nedostatkem kapacit pro zahraniční turisty, jelikož se řada Italů rozhodla strávit svoji dovolenou ve své zemi.

Celkově však zájem o cestování roste. „Navzdory inflaci a energetické krizi mají Češi stále touhu cestovat. Obrat v roce 2022 překonal více než dvojnásobně obrat roku 2021. V současnosti už také naplno běží předprodeje letních dovolených ve first minute vlně,“ popisuje Jirušková.

„V rámci pandemie covidu 19 se lidé hojně věnovali obnově domácnosti, investovali do rekonstrukce, nových spotřebičů a podobně. Případně si zakoupili nový vůz. Anebo prostě jen raději šetřili, protože nevěděli, co je čeká,“ vysvětluje mluvčí agentury Invia důvody rostoucího zájmu o cestování, na který neměl vliv ani fakt, že zájezdy do některých destinací zhruba o 10 procent podražily.

Zájezd za tři miliony

Průměrná částka, kterou Češi loni utratili za zájezd, byla o 9 procent vyšší než v roce předchozím.  Nejdražší pořízený zájezd vyšel na 3,18 milionu a směřoval do Dominikánské republiky. Průměr ceny zájezdu do Egypta se oproti roku 2021 zvýšil o 9 procent, zájezd v Řecku v průměru podražil pouze o 7 procent a cena dovolené v Turecku se zvýšila o 10 procent.

Polovina dovolených trvala osm dní. Na týden vyrazilo 11 procent turistů, a devět dní si vybralo sedm procent. Celkem 71 procent turistů zvolilo hotel s all inclusive službami, 16 procent volilo polopenzi. Téměř polovina klientů (46 procent) se ubytovala ve čtyřhvězdičkových hotelech, čtvrtina pak v pětihvězdičkových.

Zvyšuje se věk turistů

Řecko

„Zájezdy nejčastěji nakupovali čtyřicátníci (28 procent). Zajímavostí je, že lidé nad 70 let měli v roce 2022 dvojnásobný zájem o koupi zájezdů než v předchozím roce. Nejčastěji cestují páry (51 procent), rodiny (36 procent) a malé skupiny (7 procent),“ doplňuje Jirušková.

Nejfrekventovanější den odjezdu nebo odletu byl 2. červenec. Nejvíce zájezdů se prodalo dne 27. června 2022.

Co nás čeká v roce 2023

„Zdražení dovolených bude v roce 2023 v každé zemi různé, ale průměrně očekáváme maximálně 10% zvýšení ceny. Pokud si lidé chtějí zakoupit zájezd ještě za standardní cenu, doporučujeme využít nabídky first minute zájezdů,“ doporučuje Jirušková a dodává, že pro letošek Invia očekává ještě mírný nárůst oproti loňsku.

Podle prodeje zájezdů ve first minute to vypadá, že lidé, kteří jsou zvyklí jezdit každoročně na dovolenou za teplem, se o své cestovatelské zážitky nechtějí nechat připravit ani v letošním roce. Často si také po zkušenostech z loňského léta raději rezervují svůj zájezd s předstihem. Využívají přitom možnost zaplatit zálohu jen ve výši několika stokorun.

Foto: Invia

You may also like...