V loňském roce přijelo do Prahy téměř 6 milionů turistů. Data předpovídají návrat asijských cestovatelů
Podle nově zveřejněných dat Českého statistického úřadu dorazilo v loňském roce do Prahy 5 976 267 cestovatelů. Až jednu čtvrtinu z nich tvořili tuzemští turisté, jejichž návštěvnost oproti roku 2019 vzrostla o více než 20 %. Dle dat ČSÚ se v zimním období do Prahy začali vracet i cestovatelé z asijských států, kteří v minulých letech v metropoli chyběli. Praze se navíc dle reportu Asociace hotelů a restaurací ČR během posledního roku dařilo zvyšovat průměrnou cenu za pokoj a dorovnávat tak konkurenční metropole jako je Budapešť. I to je ukazatel toho, že se Praha profiluje jako prémiová destinaci, kde jsou turisté ochotni utratit své peníze. Nejvíce do Prahy za loňský rok přijelo turistů z tuzemska, Německa, Slovenska, Spojených států, Polska a Velké Británie.
Dle údajů Českého statistického úřadu přijelo v roce 2022 do Prahy celkem 5 976 267 turistů, což jsou přibližně tři čtvrtiny roku 2019. Oproti předchozím rokům poznamenaných pandemií se do metropole pozvolna začali vracet turisté z asijských zemí, jejich počet se ve srovnání s rokem 2021 zvedl o téměř 400 %. Nejvíce asijských cestovatelů v minulém roce dorazilo z Jižní Koreje (47 416) a Indie (40 886). Čísla jsou však stále na necelých 25 % roku 2019, kdy do Prahy ročně přijelo více než milion asijských turistů.
“Po několika letech se do Prahy vrací tradiční turisté z Asie. Jsme velmi rádi, že se v březnu obnoví pravidelná linka ze Soulu do Prahy a otevře se tak opět spojení s asijských trhem, který patří k velmi důležitým zdrojovým trhům,” popisuje místopředsedkyně představenstva Prague City Tourism Jana Adamcová. Z celkového počtu turistů do metropole míří také stále více cestovatelé z tuzemska, v posledním kvartálu roku 2022 jich přijelo 419 939. Trend růstu příjezdovosti domácích návštěvníků začal v roce 2020 stoupat, v minulém roce přijelo přibližně o 20 % více domácích turistů než v roce 2019. Mezi další nejvýše zastoupené země patřily již tradičně sousední státy, první příčky drželo Německo (859 260) a Slovensko (349 504). Třetí příčku drží turisté z USA, kterých v roce 2022 přijelo 323 042. První pětku uzavírá Polsko (276 512) a Velká Británie (268 750).
Podle Asociace hotelů a restaurací ČR dosáhly hotely v Praze v roce 2022 průměrné obsazenosti 58 %. To je o 20 % méně než v roce 2019, nicméně podle zástupců asociace loňský rok představoval i tak významné oživení proti předchozím dvěma rokům. Průměrná cena čtyřhvězdičkových hotelů v roce 2022 činila 98 eur, což je přibližně o 3 eura více než v roce 2019.
„Jsme rádi, že i díky spolupráci s PCT jsme zažili v loňském roce významné oživení cestovního ruchu v Praze. Je také patrné, že se průměrná cena hotelů mírně navyšovala oproti roku 2019, náklady totiž rostly o více než 30 %. Praha ožívá, i když se stále částečně potýkáme s problematikou krátkodobých pronájmů bytů v Praze turistům. Všichni turisté, bez ohledu na to, kde se ubytují využívají služby města stejně, proto by pro všechny měla platit stejná pravidla,” uzavírá Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR.
Praha se za poslední dva roky profiluje a prezentuje jako prémiová destinace i prostřednictvím svým marketingových kampaní. Loni spustila společně s Letištěm Praha a agenturou CzechTourism digitální kampaň Stay in Prague. Ta oslovila zhruba 24 milionů cestovatelů se zájmem o kulturu, gastronomii a kvalitní služby.
Další důležité informace jsou dostupné na Twitteru @PrgCityTourism nebo LinkedIn Prague City Tourism.