V Česku příštích měsíců může zkrachovat až 10 tisíc internetových obchodů
Spotřebitelské výdaje lidí v Česku se aktuálně propadají jedním z nejvýraznějších temp v historii. Prosincový pád o 7,3 procenta je hlubší, než předpokládaly všechny expertní odhady. Nečekaně výrazný byl také meziměsíční propad, tedy pokles tržeb mezi loňským listopadem a prosincem. To o stabilizaci situace v oblasti maloobchodních tržeb nesvědčí. „Plná nákupní centra“ a „plné restaurace“ v předvánočním čase zjevně klamaly.
Mdlá situace českého maloobchodu se týká nejen kamenných provozoven a obchodů, ale i těch internetových. V Česku jich existuje 50 tisíc, což je jeden z nejvyšších údajů v přepočtu na obyvatele na světě. A drtivá většina z nich nyní prochází nejtěžší zkouškou své dosavadní existence, často nepříliš dlouhé. Mnoho e-shopů totiž vzniklo v době pandemie, kdy se v kamenných obchodech dalo nakupovat jen omezeně, pokud vůbec.
Tuzemská scéna internetového obchodování je zejména právě v důsledku pandemie přehlcena a trh čeká na své zásadní pročištění. To by mělo přijít v příštích týdnech a měsících.
Internetové obchody nyní vyhodnocují loňskou sezónu a zamýšlejí se nad tím, zda se jim vzhledem k pokračující drahotě, historicky rekordně klesající kupní síle obyvatelstva a nadále pokračujícímu poklesu maloobchodních tržeb vůbec vyplatí v branži podnikat. Maloobchodní tržby letos celoročně poklesnou, reálně o zhruba dvě procenta. To sice není katastrofa, nicméně přehlcenou e-shopovou scénu v ČR to může pročistit vskutku důkladně. Expertní odhady varují, že „zavřít krám“ může až 10 tisíc tuzemských e-shopů.
Neblahé vyhlídky mají před sebou hlavně méně zavedené internetové obchody zaměřené na zbytné zboží, jako je elektronika, sportovní vybavení či knihy. Ve svém „posledním tažení“ mohou tyto obchody nabídnout zákazníkům absurdně vysoké slevy, protože v zoufalé snaze o přežití budou ochotny prodávat i se ztrátou, jen aby se dostaly k hotovým penězům.
Zákazníkům se tudíž vyplatí více než jindy čekat a sledovat, které z internetových obchodů stojí před kolapsem a které tedy zřejmě nabídnou opravdu „luxusní“ slevu.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, Trinity Bank