Exkluzivní elektromobil DS 3 E-Tense

Novou DS 3 jsme si podrobně již představili, nyní se proto zaměříme na její stoprocentně elektrickou verzi – DS 3 E-Tense, respektive odlišnosti proti benzínové verzi. Jedná se o jedno z nejzajímavějších elektrifikovaných SUV na trhu, krom nekonvenčního designu láká luxusním interiérem a slušným dojezdem.

Stoprocentní elektrický pohon

Dvojnásobné vítězství v šampionátu automobilů DS ve Formuli E je pro francouzskou automobilku DS Automobiles zdrojem neocenitelných zkušeností pro normální provoz. Vývojáři společnosti DS zabývající se elektrifikací využívají takto získaných znalostí při navrhování sériových elektromobilů a dávají vzniknout nové generaci velmi účinných motorů. Optimalizovaná aerodynamika nové DS 3 a tepelná regulace nového typu akumulátoru zvyšují výkon pohonného ústrojí E-Tense.

Nová DS 3 vystavěná na moderní platformě využívá inovativních materiálů, díky nimž se stává jedním z nejlehčích vozů v kategorii kompaktních SUV a její stoprocentně elektrická verze může díky tomu dosahovat vyššího dojezdu – obdivuhodných 575 kilometrů v městském provozu. Je tak dokonalou volbou pro cesty za prací a zábavou, oceníte ji i ale i na delších trasách, kdy až osmdesát procent kapacity baterie lze dobít za pouhých třicet minut při použití nabíječky o výkonu až 100 kW. Může za to nová baterie s vyšší kapacitou 54 kWh (využitelných 51 kWh), která má 17 modulů a 102 článků. Automobilka na ní dává záruku osm let nebo 160 000 km. Nabíječek o výkonu 100 kW však na našich silnicích moc není, častěji se vyskytují slabší rychlonabíječky o výkonu 50 kW, na kterých se elektromobil dobije na 80 procent za 55 minut. Nabití z klasické zásuvky trvá nejméně 16 hodin, přičemž přes domácí Wall Box se čas zkrátí na 5 až 8 hodin. Při výhradně dálniční jízdě je ale potřeba počítat s dojezdem pod 200 km, pokud ale zvolníte na 110 km/hod, pak je možné na dálnici ujet více.


Vyšší výkon motoru

Elektromotor disponuje nově 156 koňmi místo původních 126 s maximálním točivým momentem 260 Nm. Městskému crossoveru tento výkon stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund, maximální rychlost je omezena na 150 km/h. Zajímavostí

DS 3 E-Tense je, že maximální výkon 156 koní je dostupný pouze ve sportovním režimu. Ten mi vyhovoval, zejména v kombinaci s režimem B, ve kterém auto více rekuperuje. I když režim B rekuperuje poměrně dost, takže na brzdu je třeba šlapat výrazně méně, tak pouze jedním pedálem auto ovládat nelze, protože přestane ve velmi nízké rychlosti samo zpomalovat a je nutné brzdu použít.

DS 3 i všechny hlavní komponenty její elektrické verze nesou značku Made in France. Vůz se vyrábí v závodě Poissy, stejně jako trakční baterie, elektromotor v Trémery-Metz a reduktor ve Valenciennes.

Velmi dobré jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti elektrické verze jsou hodně podobné jako má spalovací varianta. Přijde mi ovšem, že elektrická varianta jezdí o malinko vyspěleji. A to protože je o něco málo tužší a má níže položené těžiště. DS 3 E-Tense tedy zvládá překvapivě dobře zatáčky a ostřejší tempo není pro relativně malý vůz problém ani na dálnici. Samozřejmě do chvíle, než vás zastaví omezovač. Přiměřeně rychlé a přesné je i řízení a problém není ani s dávkováním brzd.

Vnitřek vozu má nádherný design. Dobře je na tom DS 3 i co se týče zpracování a každodenní použitelnosti. Velmi pěkně je zpracovaný virtuální kokpit, který nabízí široké možnosti nastavení. Ve středu palubní desky je pak pochopitelně dotykový displej multimediálního systém. Ten zaujme svou velkou úhlopříčkou, jemným rozlišením a celkem intuitivním prostředím. 

Opravdu dobré jsou adaptivní dálkové LED světlomety. Bezvadně funguje také čtení dopravních značek či bezklíčkové odemykání, kdy prostě stačí k autu přijít a ono se odemkne. Stejně to funguje při zamykání – v momentě, kdy se od vozu vzdálíte, tak se automaticky zamkne. Tato vychytávka vás ale může trochu potrápit při zahajování nabíjení – při AC dobíjení dojde vždy při odemčení vozu k přerušení nabíjení.

DS 3 je především městský crossover, ale na předních sedačkách není problém ani delší cesta. Zadní sedačky už tak moc komfortní nejsou, což ale odpovídá této kategorii. Stejně jako velikost zavazadlového prostoru o objemu 350 litrů, který není nijak zmenšený kvůli bateriím. DS 3 má samozřejmě i svou mobilní aplikaci, skrze kterou lze sledovat například stav nabití.

Závěrem

DS 3 E-Tense má úžasný design, velmi dobré jízdní vlastnosti, nádherný interiér i dobře fungující pohonné ústrojí. Pokud hledáte SUV na elektřinu, kterým se odlišíte, ale zároveň bude dobře fungovat, tak DS 3 je správná volba. Jen musíte počítat s poněkud vyšší cenou, kterou za získanou exkluzivitu zaplatíte.

Text a foto: Bohumil Brejžek

You may also like...