První cenově dostupný elektromobil vyráběný v Evropě

Citroën představil čtvrtou generaci modelu C3 Citroën, jež je poprvé v elektrické verzi. Zcela nový vůz ë-C3 mění pravidla hry na trhu všestranných městských vozů vyráběných v Evropě, když nabízí bezkonkurenční komfort na palubě, snadnější zážitek s elektrickým pohonem a rozsáhlou kolekci výbavy za mimořádně konkurenceschopnou cenu.

C3 – nejprodávanější Citroën

ë-C3 stojí v čele nové generace bestselleru značky Citroën, kterého se od uvedení první generace na trh v roce 2002 prodalo více než 5,6 milionu kusů. Citroën C3, který je u zákazníků velmi oblíbený, je nejprodávanějším modelem značky a tvoří 29 procent objemu prodejů vozů Citroën v Evropě. V roce 2022 zaujímal v segmentu městských vozů v Evropě 11 procent.

Model ë-C3 představuje začátek nové kapitoly značky Citroën, kdy oblíbená a odvážná značka prochází přeměnou, aby se agresivně chopila výzvy elektrické mobility dostupné všem těm, kteří chtějí využívat výhod mobility s nulovými emisemi, aniž by museli platit vysokou cenu.

Bohatá výbava

Plně vybavený nový Citroën ë-C3 překvapí bohatou výbavou a inteligentními řešeními včetně zcela nové inovativní koncepce kabiny C-ZEN LOUNGE, jejíž přístrojová deska přináší větší klid na palubě. Poprvé nabízí známé odpružení Citroën Advanced Comfort® v kombinaci s novým designem sedadel Citroën Advanced Comfort®. Posouvá o úroveň výš nulovou hlučnost a nulové vibrace pro jízdu bez stresu. Baterie o kapacitě 44 kWh nabízí dojezd 320 km (cyklus WLTP) a rychlé dobíjení stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW z dvaceti na osmdesát procent kapacity za pouhých 26 minut.


Výrazný a čistý design

Čtvrtá generace vozu Citroën C3, určená především pro evropský trh, kterou reprezentuje nový model ë-C3, byla zcela přepracována a získala nový, svěží a výrazný vzhled ztělesňující novou odvážnou designovou identitu značky Citroën. Tento nový designový jazyk, poprvé představený u konceptu Citroën Oli v roce 2022, odvážně a technicky staví do kontrastu vertikální a horizontální prvky. Pro celý vůz jsou typické čisté tvary, na přední vertikální straně je umístěno nové oválné logo s dvojitými šípy, které sedí uprostřed a po obou stranách ho doplňují leskle černé horizontální mřížky s hravou, technickou interpretací šípů, které se inspirovaly od parametrických architektonických návrhů.

Dalším významným prvkem je nový design předních a zadních světel vyznačující se tříúrovňovým světelným podpisem s jednou svislou a dvěma vodorovnými lištami připomínajícími lopatky. Krátká, vysoká a vodorovná kapota má technicky tvarované plochy odrážející světlo a kontrastující se svislejším profilem přední části. Navazuje na ni větší a rovnější čelní sklo, které dodává vozu větší objem, poskytuje lepší výhled a zdůrazňuje pocit ochrany.

V bočním profilu jsou patrné přední a zadní technicky tvarované křivky přecházející přes linii rámu k novým světlometům a jemným záhybům dveří a odrážející světlo, čímž dodávají vozu vizuální zajímavost. Charakteristické je i technické tvarování ve spodní části zadních výklopných dveří, nad nimiž je zřetelná horizontální leskle černá ozdobná lišta se stejným technickým vzorem dvojitých šípů, který je použitý na svislé přední části, uprostřed je umístěno nové velké oválné logo Citroën. Zadní světla jsou zasazena do rohů vozu a zahrnují dvě vodorovné a jednu svislou lištu odkazující na přední světlomety. Pod víkem zavazadlového prostoru je ve vnějších rozích kratší pevný nárazník, který napomáhá aerodynamice a dále zvyšuje výrazný vzhled vozu.

Velká 16palcová a 17palcová ocelová a hliníková kola s diamantovým výbrusem (standardní výbava verzí „Max“) jsou vysunuta do rohů, což podtrhuje stabilitu, dynamiku a pevnost. Přesto si vůz zachovává kompaktní rozměry – na délku měří pouhých 401 a na šířku 176 centimetrů.

Citroën věří v úspěch

Citroën očekává, že nový ë-C3 přepíše pravidla hry na trhu s městskými vozy navrženými a vyráběnými v Evropě. „Jsme přesvědčeni, že zcela nový, plně elektrický Citroën ë-C3 mění pravidla hry v segmentu všestranných městských vozů,“ říká šéfdesignér Citroënu Pierre Leclercq a dodává: „Zohlednili jsme vlastnosti, které zákazníci u vozů SUV nejvíce oceňují, jako je vysoká pozice za volantem a prostor na palubě či robustnost. Vůz má sice podobný půdorys na délku a šířku jako předchozí model, ale zvýšili jsme ho, aby působil na silnici silněji, výrazněji a sebevědoměji, a navíc jsme mu přidali výhody v podobě vyšší světlé výšky a vyšší polohy sedadel, aby se řidiči i cestující cítili lépe.“

Vyrábět se bude na Slovensku

Nový Citroën ë-C3 bude nabízen za cenu od 23 300 eur nejprve ve Francii, Německu, Belgii, Nizozemsku, Rakousku, Polsku, Itálii a Španělsku. V prodejní síti bude k dispozici ve druhém čtvrtletí roku 2024. K modelu ë-C3 s dojezdem 320 km se cca v roce 2025 přidá verze s dojezdem 200 km, díky němuž bude nový model ještě dostupnější, a to za cenu 19.990 eur.

Nový ë-C3 je prvním plně elektrickým všestranným městským vozem, který evropský výrobce nabízí v této cenové hladině a s touto úrovní výkonu. Jeho návrh vznikl v Evropě – v designerském studiu Citroënu Automotive Design Network ve Velizy-Villacoublay u Paříže – a bude se vyrábět v Evropě v továrně Stellantis Trnava na Slovensku.

Bohumil Brejžek
Foto: William Crozes @ Continental Productions

You may also like...