Za okny pražského metra dnes začínají Vánoce, EUDI spouští komerční provoz LMS technologie
Cestující na trase A mezi stanicemi Bořislavka a Dejvická mohou od dnešního dne spatřit za okny jedoucí soupravy metra vánoční reklamní spoty společností Pilsner Urquell a ČSOB. Tento způsob reklamy je podle závěrů včerejšího průzkumu pro Pražany nejméně obtěžující. Ostrý provoz multimediálního led systému společnosti European Digital Industries a.s. (EUDI) slibuje neinvazivní a bezpečné využití reklamně-informační technologie, kterou Praha nově disponuje jako jedna z mála evropských metropolí.
Mladá společnost s nadšením pro smart city technologie přinesla do Prahy unikátní zobrazovací sytém využívající sérii LED panelů umístěných za sebou v tunelu metra (LMS technologie). V úseku metra A na trase Dejvická až Bořislavka se cestujícím zobrazují krátké desetivteřinové animace. „Na vývoji a úpravě LMS technologie pro pražské metro jsme pracovali přes pět let. Nový reklamně-informační systém je Praze šitý na míru a nabízí prostor nejen pro komerční obsah, ale zobrazovat umíme např. i aktuální provozní informace dopravce, které se v nenadálých situacích mohou hodit,” přibližuje Tom Procházka, ředitel společnosti EUDI.
Pražany videa v metru neobtěžují, vizuální smog v ulicích ano
Jak ukázal průzkum mezi Pražany uskutečněný v tomto týdnu, 28 % respondentů je přesvědčeno, že billboardy, plakáty, citylighty a jiné reklamní poutače kazí historický ráz města. Lidé nechtějí reklamu na budovách (58 %), v ulicích města (46 %), ani podél silnic (40 %). Naopak nejméně rozruchu vzbuzuje reklama umístěná v tunelu metra (8 %), na kterou vsadila i společnost EUDI.
S obdobným řešením reklamního prostoru se v Evropě pyšní již jen několik metropolí, jako např. Madrid, Barcelona, Řím, Curych nebo Rotterdam. V regionu střední a východní Evropy věnovala firma EUDI Praze prvenství.
Revoluce v reklamním průmyslu? Hlavně bezpečně a s vkusem
Inovativní informační nosiče tvořené téměř čtyřmi stovkami LED panelů dávají cestujícím příležitost shlédnout krátké animace promítané za okny soupravy, aniž by jakkoli narušovaly bezpečnost strojvedoucího či cestujících. Pilotní projekci shlédlo téměř 21 % dotazovaných Pražanů. Ti měli příležitost krátit si cestu mezi dvěma úseky stanic pohledem na divokou africkou přírodu, plující velrybu a obdobné scenérie. Třiceti sedmi procentům respondentů, kteří animace viděli, se tato forma reklamy líbí.
Dnes vánoční reklamy, v budoucnu třeba i vizuální umělci
Téměř polovina těch, kteří videoklipy za okny metra ještě neviděli, jsou na shlédnutí animací zvědaví. Příležitost mají již od 1. 12., kdy po dobu 14 dní originální reklamní prostor využijí společnosti Plzeňský prazdroj a ČSOB, jimž mediální prostor zprostředkovala Publicis Groupe. Cestující tak budou mít příležitost posoudit, zda se jim bude více líbit reklama banky na virtuální asistentku Kate, nebo vánoční spot na značku Pilsner Urquell. Obě společnosti jsou přitom prvními inzerenty start-upu EUDI, další firmy svůj zájem o využití nerušící reklamní plochy s inovativní technologií již dávají najevo.
Firma EUDI si dala za cíl reklamou v metru pasažéry neobtěžovat, ale naopak využít její potenciál např. i pro vizuální umění. Proto reklamní nosiče nebudou poskytovat prostor pouze komerčnímu obsahu, jenž v prvních letech pomůže EUDI s návratností nemalých investic, ale visibilitu EUDI nabídne i neziskovému či státnímu sektoru. „Naší ambicí je navázat spolupráci také s pražskou uměleckou scénou. Cestující se tak mohou těšit např. na připomenutí státních svátků, spoty neziskových organizací, nebo animace spojené se známými pražskými festivaly,” odhaluje budoucí plány Procházka.
Výhodný zdroj příjmů pro Dopravní podnik hl. m. Prahy
Společnosti EUDI si prostory tunelu metra pronajala od Dopravního podniku hl. m. Prahy. Spolupráce tak DPP každoročně přinese bezmála 20 milionů Kč ročně. Nenásilné komerční využití prostor tunelů, které doposud sloužily pouze provozu metra, tak DPP přinese zisk bez rizika a nutnosti vstupních investic. Ty jdou kompletně za společností EUDI jako vlastníkem LMS systému. Společnost musela navíc v průběhu téměř čtyř let testování prokázat naprostou bezpečnost použité technologie. Za sebou má protipožární zkoušky, zkoušky proti tlakové vodě, ale i hygienické a zdravotní testy.
„Technologie LMS (LED Media System) je naprosto bezpečná a neinvazivní. Nabízí cestujícím možnost shlédnout projekci, stejně tak jim neubírá právo animace ignorovat. Animace jsou bez zvuku, pasažéři mohou dál číst knížku nebo se věnovat obsahu ve svém mobilu,” uzavírá Tom Procházka, ředitel EUDI.