Nová jídelna na ZŠ Solidarita v Praze 10 má nádech elegance a moderního stylu
Modernizace školní jídelny ZŠ Solidarita v Praze 10 přináší nejen nový vzhled, ale i vylepšenou akustiku a zvýšenou kapacitu. Ředitel organizace Školní jídelny Praha 10 Mgr. Jaroslav Vrtiška a radní Ondřej Počarovský (TOP 09) zdůrazňují význam příjemného stravovacího prostředí pro rozvoj dětí. S inovativními úpravami, jako jsou barové židle u oken a multifunkční lavice, se školní jídelna stává místem nejen pro stravování, ale i pro kreativní a společenské aktivity.
Školní jídelna může být místem, kde se setkávají nejen chuťové pohárky, ale také pohádkové zážitky a společenské dobrodružství pro mladé duše. Na ZŠ Solidarita v Praze 10 vytvořil provozovatel školního stravování takové prostředí, kde se stravování stalo doslova zážitkem, a to díky revolučním změnám, které zde proběhly.
V roce 2019 byla v jídelně provedena klíčová úprava zajištění vhodné akustiky, což znamenalo konec nepříjemných odrazů zvuku a příjemnější atmosféru pro nejenom malé gurmány. O rok později, v roce 2020, se školní jídelna proměnila vizuálně. Kresby a barevné nápady se staly základem pro budování vztahu dětí k místu, ve kterém tráví spoustu času.
Největší zlom však přišel v letošním roce, kdy ředitel organizace Školní jídelna Praha 10, Mgr. Jaroslav Vrtiška, který realizoval předchozí změny, představil odvážný plán na zcela nový koncept jídelny za účelem zvýšení její kapacity míst k sezení. Tento projekt nejenže překročil hranice očekávání, ale přivedl k životu vizi moderní a důstojné jídelny, kde se děti nejen těší na kvalitní pokrmy, ale také na samotný prostor.
„Prostor školní jídelny hraje důležitou roli ve vývoji našich dětí. U nás na desítce dbáme na to, aby se stravování stalo příjemným zážitkem pro naše školáky. Nová jídelna na ZŠ Solidarita je výrazem naší snahy posunout hranice a vytvořit pro děti prostředí, kde se cítí dobře. Našim obecným cílem je, aby každá naše jídelna na desítce podporovala zdraví dětí tím, že nabízí pestrou a vyváženou stravu. Chceme podpořit jejich pohodu tím, že je vytvoříme klidnou a příjemnou atmosféru. A konečně máme velký zájem na tom, aby naše děti vyrůstaly v prostředí, které podporuje jejich rozvoj a kde mají radost z každodenního stravování,“ říká radní pro oblast školství Ondřej Počarovský (TOP 09).
Kultura stravovacího prostředí a zdravé sezení
Na ZŠ Solidarita se díky úpravám vytvořilo moderní a důstojné stravovací prostředí, kde se děti cítí skvěle. Inovativní forma sezení u oken na barových židlích a na pohodlných lavicích přináší nový level komfortu. „Jsem přesvědčen, že prostředí jídelny hned vedle dalších aspektů, hraje klíčovou roli ve stravovacím zážitku. Děti potřebují být při konzumaci oběda v takovém prostředí, kde se cítí dobře, a těší se do své jídelny na každý oběd,“ komentuje ředitel Mgr. Jaroslav Vrtiška, autor většiny podstatných změn a současně provozovatel školního stravování na Praze 10.
Díky inovativním úpravám se podařilo zvýšit kapacitu jídelny o potřebných 17 míst bez stavební rekonstrukce. Původní nedostatečná kapacita 88 míst nyní stoupla na 105. „Nový nábytek dále umožňuje různá uspořádání pro různé akce školy, od školních setkání, školení až po různé společenské události. A už nyní je tato multifunkční jídelna pro tyto události využívána, také například pro setkání pedagogické rady, a to bez náročného stěhování nábytku,“ říká Vrtiška.
Nejzajímavějším prvkem je lavice ve tvaru L, která tvoří dominantu celého prostoru jídelny. Ta slouží jako multifunkční prvek, oddělující frontu dětí čekajících na oběd od těch, kteří si vychutnávají jídlo. Její celá zadní strana je zpracována tak, že může být využívána jako komunikativní plocha pro kreativní aktivity školy a i dětí.
Jaroslav Vrtiška, ředitel organizace Školní jídelna Praha 10, která zajištuje stravování na 13 základních školách na Praze 10, přivedl tuto inovaci do života a vytvořil prostor, kde jídelna neznamená jen místo pro stravování, ale také místo, kde se děti rádi setkávají, baví a cítí se dobře. „Je zásadní, aby prostředí jídelny bylo uvolněné a přívětivé, a děti se v jídelně cítily dobře. Přestávka na oběd je koneckonců tou nejdůležitější z přestávek. Ve své vizi zajistit našim dětem potřebnou kulturu stravování jak stravou, tak i prostředím, chci a budu pokračovat na dalších školních jídelnách,“ dodává Jaroslav Vrtiška.