Amonit se představuje: výstava v Grottě lednického zámku a křest nové značky vín

Ve výjimečný den, 20 dubna 2024, byla otevřena v podzemí lednického zámku, v nejstarší umělé krápníkové jeskyni Grotta, expozice Amonit. Zároveň byla ve vinařství Amonit (Annovino) pokřtěna nová značka a řada vín.

Tato událost byla pořádána u příležitosti slavnostního otevření expozice AMONIT zaměřené na prehistorický život, jehož pozůstatky se nachází na území dnešního Lednicko-valtického areálu. Expozice je umístěna v Grottě lednického zámku – největší umělé barokní krápníkové jeskyni na světě.

Unikátní expozice vznikla ve spolupráci se státním zámkem Lednice, Ústavem geologických věd Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity, Regionálním muzeem Mikulov a vinařstvím Amonit Lednice.

Expozice se jmenuje PŘÍBĚH AMONIT a poznáte tak tohoto fenomenálního pravěkého živočicha, jehož schránky dodnes nacházejí vinaři v některých vinohradech jižní Moravy. Amonit se dnes stal symbolem unikátního vápenatého podloží, které dodává našim vínům typickou mineralitu a svěžest.

Ing. Jindřich Sobota, majitel vinařství, uvedl na světlo i nový název lokality, Moravský ráj. „Velmi brzy začneme říkat, když pojedeme do Lednice, že jedeme do Moravského ráje. Protože jsme úplně v centru Moravského ráje, Lednice si vysloužila název Srdce Moravského ráje. Může to být dnes i výjimečný okamžik.Václav Žmolík dodává: „Domnívám se, že to je výjimečný okamžik. Stejně jako před 30 lety nikdo neznal Modré hory a dnes se tento název běžně používá, nikdo neznal Toulavu. Držím palec aby se Moravský ráj stal respektovaným“.


V sobotu bylo zároveň pokřtěno nové logo na budově vinařství a první dvě řady vín Amonit – Harmonie a Evoluce. Kmotry byli moderátor Václav Žmolík, který provázel celou akcí a skvělá vinohradnice Kateřina Matoušková.

Ing. Jindřich Sobota a Václav Žmolík vypráví o víně a o výstavě:

Vinařství Annovino je na trhu 9 let. Co vás vedlo k vytvoření nové značky Amonit?

Ing. Sobota, majitel vinařství říká: „Můj sen už to byl dávno, ale neměli jsme na to „koule“. Kameny a kamínky z vinohradu sbíráme už od doby, co se stavělo vinařství. Už tehdy bylo rozhodnuto, že hlavní brand musí být z přírody, z toho co sem patří. V návštěvnickém centru jsou detaily na podlahách i ve zdech, kde se amonit vyskytuje, ten tu už je šest let. Ale ještě nebyl vhodný čas to sdělit světu. Přišli jsme s obchodní značkou, která se zalistovala, pracovalo se s ní a to bylo Annovino. Také jsme ji nezrušili. Společnosti jsou dvě, jedna je obchodní společnost, kde pracujeme s obchodními řetězci. Vinařství této velikosti už nemůže pracovat bez řetězců a retailu.

Amonit je ryze brand a značka pro privátní trh a gastronomii. Je určena pro segment, který je čistě regionální. Proto to rozdělení. Jsme rádi, že to tak bere celá společnost, lidé z vinařství. Museli jsme k tomu dorůst. Právě dnes, 20. dubna je ten počin. Spojili jsme to i s paní kastelánkou lednického zámku, kde nám umožnila vystavit prehistorii amonita. Grotta neměla svůj program, společnými silami jsme po šesti letech práce a příprav dosáhli toho, že výstava mohla vzniknout. A povedlo se to. 20. duben je mezník naší společnosti. Doufáme, že k dobrému. Nebojíme se doby, která ve vinařství všeobecně panuje, nebojíme se ani spotřební daně. Je to vše o tvrdé práci. Máme radost, že nejen naše vína, ale i program a projekt se lidem líbí“.

Takže už v době, kdy se otevíralo toto zákaznické centrum se vědělo, že značka Amonit bude existovat?

Ano, už to bylo v plánu, jen jsme nevěděli, že ji pustíme i takto do názvu společnosti. Věděli jsme o brandu, obrandovali jsme sekt Amonit. Značka se nám líbila stále více, až vyrostla a přerostla v název celého vinařství“.

Jeskyně Grotta byla dříve nevyužitá, celý záměr s výstavou vymyslel Petr Krejčík?

„Petr Krejčík, náš marketingový manažer, to upekl s kastelánkou a my jsme to pak celé uchodili. Sedm let tam už schraňujeme různé lahve a věci, kousek po kousku to instalujeme. Paní kastelánku jsme na to připravovali, až k tomu dnešku“.

Pane Žmolíku, viděli jsme krásný úvod, otevření výstavy a křest značky Amonit, byl jste v jeskyni už dříve?

Grottu znám, již dříve jsem tam několikrát točil dokumenty. Vzhledem k tomu, že natáčím o víně televizní i rozhlasové pořady, natáčím i o památkách. Zvu lidi na nejrůznější místa naší země v cyklu Po Česku. V Grottě jsem byl s paní kastelánkou, prováděla mne tam. Byl jsem tam i díky vínu, natáčeli jsme i v lednickém zámku a v jeskyni. Potěšilo mne, že se ta sláva dělá právě tam, že má Grotta program, že se na něco navazuje. Lichtenštejnové měli výborná vína, zasloužili se o rozvoj vinařství v tomto regionu. A teď se o to starají další vinaři. Přijde mi hodně dobré a zajímavé vzhledem k tomu co dělám, že vymýšlejí spoustu věcí, které lákají nejen na vína, ale i na věci kolem cestovního ruchu. Celé vinařství a pojem „Moravského ráje“ jsou snahy, které jsou daleko širší než jen prodávat víno. Je to jejich hlavní náplň, ale domýšlí i hodně kolem. Musím říci, že si toho považuji“.

Jindřich Sobota dodává: „Bylo zajímavé, že Moravskému ráji se i tak říkalo, jen to nikdo neudělal oficiální. Zase to někde leželo. Zkonzultovali jsme to i se státním zámkem, paní kastelánka byla nadšena, že by zámek mohl být v srdci Moravského ráje. Lednice jako by byla přímo vyvolená k tomu, že by se mohla stát srdcem Moravského ráje. Moravský ráj, i když imaginárně vznikl, si teprve utváří hranice. Na mapě je pouze Lednicko-valtický areál, ale jinak kolem je bílé místo, bez názvu. Takže zase je tu šance pro regionální výrobce a to nejen vinaře. Možná je to dnes první den, od kdy bude mít Morava Moravský ráj.“


Pane Žmolíku, když jste se dozvěděl o dnešní akci v Grottě, jak vás to oslovilo?

Přišlo mi to jako hezký marketingový tah 🙂 K tomu ještě dodám trochu něco jiného. Já se setkám s tím, že lidé nemají úplně vhled do tohoto oboru. Mají takovou představu, že vinaří mají lehkou cestu k vínu. Pijí dobrá vína, veselí se. Vzhledem k tomu, kolik let s vinaři spolupracuji, vím o práci vinařů hodně, a je to neskutečná dřina. Ať už práce na vinohradu, zpracování hroznů, výroba vína, kde vinař neví ani jak to dopadne… Musí mít odvahu se pustit i do riskantních kroků, a pak se dostane na trh, kde jsou jakési podmínky, konkurence, dampingové ceny, daně, stejně jako u jiného byznysu, kde se ale věci rodí jednodušeji. Je to těžká práce i byznys. Přijde mi důležité, aby se lidé dozvěděli, jak to s vínem je, co je za tím práce. Jindra Sobota říká, že přežije i když bude daň na vínu, ale spousta vinařství nepřežije. Rád piju moravská, česká, a teď i slovenská vína. Chceme vyrábět vína z hroznů, které se urodily tady, ne z dovozu, abychom mohli říci, že to je víno z této oblasti. Mám rád česká jablka, české hrušky, české a moravské víno. A tak to má být i podle výživových odborníků, máme konzumovat regionální produkty“.

Amonit už má svoji řadu vín, jaká jsou a kde vznikla?

Vína jsou nová, dnes se pokřtila. Pod interspecifickými odrůdami piwi, které byly vyšlechtěny v Lednici, jako je Erilon, Savilon, je podepsán dr. Kraus. Jsou vyšlechtěna tak, že se nemusí téměř vůbec chemicky ošetřovat proti houbovým chorobám. Bylo takové období, kdy vinaři nevěděli, jestli se ta vína vůbec zařadí. Mezi tato vína patří i Hibernal a Solaris, které už mají svoji pozici. Odrůdy jako Bianca, Erilon a další si teprve budou tvořit svoji pozici a cestu na trhu“ přibližuje vína majitel vinařství.

Ještě k piwi odrůdám. U nich se používá jen 20 – 25% chemických postřiků oproti normálním odrůdám. To už je samo o sobě co říci. Nedává se do procesu chemie. Je to pro nás také výzva a budoucnost. Proč chemizovat vinohrad.“

Co by jste popřáli Amonitu, nové značce:

„To je jednoduché, aby vína co nejvíce chutnala milovníkům vína. Aby si vybrali značky, které jim chutnají, ke špičkovým vínům se pak musí propít“ 🙂

Na Amonit, na zdraví.

Poděkování patří Ing. Jindřichu Sobotovi, Romanu Žďárskému, Petru Krejčíkovi, Václavu Žmolíkovi, Ústavu geologických věd PřF MUNI v Brně, paní Ivaně Holáskové, kastelánce lednického zámku a panu Kubínovi řediteli Regionálního muzea Mikulov.

Pavel Fryml
Foto: archív redakce a Petr Brodecký

You may also like...