Aero a Omnipol úspěšně předalo prvních šest letounů L-39NG vzdušným silám Vietnamu

U prvního zákazníka, kterým je Vietnam, byl úspěšně dokončen tzv. SAT (Site Acceptance Test) cvičných letounů L-39NG. Šest letounů L-39NG tak úspěšně prošlo finálním převzetím u vietnamských vzdušných sil, během kterého byly kompletně smontovány, ověřeny všechny jejich funkce a zalétány továrním pilotem přímo v místě. Vietnam je prvním uživatelem letounů L-39NG, kterému byly letouny dodány ve spolupráci se společností Omnipol, akcionářem Aera. 

„Poslední krok předání letounů tzv. SAT se koná přímo u zákazníka a je v režii přibližně desetičlenného společného týmu specialistů Aero a Omnipol,“ uvádí Viktor Sotona, CEO a předseda představenstva Aero, a dodává: „Jsem nesmírně rád, že finální kompletace i zálet šestice L-39NG dopadly na výbornou a naše letouny teď mohou plně sloužit jako výcviková platforma pro trénink stíhacích pilotů a zároveň jako taktická platforma plnící širokou škálu misí vietnamského letectva.“ 

Doručení hotových letounů L-39NG zákazníkovi má několik předepsaných fází a kroků. Po splnění všech stanovených požadavků v rámci tzv. FAT (Factory Acceptance Test), což znamená test akceptace na tovární úrovni v závodu Aero, může být letoun dopraven na místo určení. Zde se provádí tzv. SAT (Site Acceptance Test), což je proces, při kterém se stroj testuje a přejímá u zákazníka. Účelem SAT je zajistit, aby byl letoun správně nainstalován a nakonfigurován a byl připraven k provozu.


Zákazník dostává k hotovým letounům L-39NG také příslušnou sadu teoretického a praktického školení, která obsahuje také simulační výcvikový systém nebo manuály pro piloty a mechaniky. Příručka pro letoun L-39NG má desítky tisíc stran a slouží technikům jako průvodce při opravách, včetně informací o potřebném nářadí a jeho použití. Piloti mají k dispozici stejně obsáhlý manuál, který detailně popisuje postupy při různých leteckých manévrech a situacích.

Na výrobě L-39NG se podílí přibližně 400 dodavatelských společností, přičemž asi 65 % dodavatelů pochází z České republiky. Sestavení jednoho letounu L-39NG vyžaduje zhruba 14 000 součástek, 17 500 nýtů a 31 000 hodin práce.

Platforma L-39NG kombinující moderní avionické systémy, účinný proudový motor a vynikající letové vlastnosti v současné době umožňuje západní i východní konfiguraci a splňuje podmínky komplexního a nákladově efektivního výcviku budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace, jako jsou například letouny F-16 a F-35. Kromě tréninku pilotů je L-39NG vhodná také pro lehké bojové a průzkumné mise. Kontrakt na nákup 12 strojů L-39NG uzavřela skupina Omnipol, jež Aero spoluvlastní, v roce 2021 s Vietnamem, který je tak prvním zákazníkem.

You may also like...