Analýza Salesforce: Vánoční online prodeje letos dosáhly 1,14 bilionu dolarů
Společnost Salesforce, celosvětový lídr v oblasti CRM, zveřejnila rekapitulaci vánočních nákupů roku 2022, která analyzuje listopadové a prosincové nákupní údaje od více než 1,5 miliardy nakupujících na maloobchodních stránkách využívajících Salesforce Customer 360 (včetně 24 z 30 největších amerických internetových obchodů).
Zatímco listopadové online prodeje byly nižší než v letech 2021 a 2020, nabídky Cyber Week a Buy Online and Pick Up In Store (BOPIS) pomohly maloobchodníkům dosáhnout úspěchu v roce 2022. V celé sváteční sezóně tak celosvětově utratili spotřebitelé online nákupy celkem 1,14 bilionu dolarů a 270 miliard dolarů v USA.
Hlavní poznatky o vánočních nákupech:
- Rekordní počet nákupů: Společnost Salesforce předpověděla, že v letošní sváteční sezóně bude vráceno více než 1,4 miliardy zakoupených dárků. Dnešní údaje ukazují, že toto číslo dosáhlo nakonec 1,39 miliardy, což představuje 13 % celkových objednávek. Jde tak o 63% meziroční nárůst počtu vráceného zboží. Tato čísla prudce vzrostla v šesti dnech po Vánocích, kdy se během tohoto týdne vrátilo 16 % objednávek, což je o 5 % více než v loňském roce.
- Maloobchodníci upoutali pozornost nakupujících slevami: Po nevýrazných nabídkách na začátku sezóny maloobchodníci slevy zvýšili. Nakupující se tak nakonec dočkali lepších nabídek než ve sváteční sezóně 2021 – průměrná sleva 21 % oproti 19 % v předchozím roce.
- Mezi nejvíce zlevňované kategorie patřila kosmetika, péče o pleť a make-up s průměrnou slevou 29 %.
- Dalšími nejvíce zlevněnými kategoriemi byly oblečení a kabelky s průměrnou slevou 27 %.
- BOPIS přinesl naději nakupujícím na poslední chvíli: Téměř každá pátá online objednávka uskutečněná v této sváteční sezóně na celém světě byla uskutečněna prostřednictvím BOPIS. V pátek před vánočními svátky, kdy zákazníci sháněli dárky na poslední chvíli, dosáhl počet objednávek uskutečněných prostřednictvím systému BOPIS 35 %.
- Když se 15. prosince uzavřelo okno pro pozemní přepravu, americké společnosti, které nabízely BOPIS, zvýšily své tržby téměř 7x rychleji než ty, které tuto možnost plnění neměly.
- Nákup přes sociálních sítě dosáhla historického maxima: Nakupující jsou zběhlí ve vyhledávání požadovaných produktů prostřednictvím všech prodejních kanálů, ale sociální sítě se v roce 2022 ukázaly jako stále více oblíbené. Návštěvnost odkazů ze sociálních sítí dosáhla o letošních prázdninách historického maxima a tvořila 12 % veškeré mobilní návštěvnosti (meziročně +23 %). Belgie, Itálie a USA představovaly země s nejvíce nakupujícími, kteří využili pro nákup sociální sítě.
„Maloobchodníci uzavřeli vánoční sezónu 2022 s větším růstem online prodeje, než se očekávalo – z velké části díky poptávce v USA, výraznějším slevám ve špičce a možnostem BOPIS,“ řekl Rob Garf, viceprezident a generální ředitel pro maloobchodní prodej společnosti Salesforce. „Ohromující čísla návratnosti však ukazují, že spotřebitelé jsou v prostředí ekonomické nejistoty stále opatrní. V roce 2023 musí maloobchodníci zdvojnásobit úsilí, aby se zákazník stal středem jejich podnikání díky personalizaci založené na datech a efektivním operacím v oblastech, jako je plnění, servis a vracení zboží.“
Metodika Salesforce Holiday Insights and Predictions 2022
- Salesforce přináší maloobchodu úspěch již nyní díky datům a poznatkům z nákupního chování spotřebitelů po celém světě. Aby Salesforce pomohl maloobchodníkům a značkám srovnávat sváteční výkonnost, analyzuje agregovaná data a vytváří tak poznatky z aktivity více než 1,5 miliardy nakupujících ve více než 64 zemích, které využívá Commerce Cloud, navíc s daty Marketing Cloud a Service Cloud od maloobchodníků. Soubor vánočních dat společnosti Salesforce zahrnuje také 24 z 30 největších amerických internetových prodejců na seznamu Digital Commerce 360 z roku 2021 a využívá veřejně dostupné zdroje dat třetích stran.
- Pro zařazení do analytického souboru musí stránka digitálního obchodu uskutečňovat transakce po celé období analýzy, v tomto případě od 1. listopadu 2022 do 31. prosince 2022, a splňovat minimální měsíční hranici návštěvnosti. Pro zajištění konzistentního výpočtu metriky jsou použity další faktory hygieny dat.
- Předpovědi společnosti Salesforce týkající se svátků nevypovídají o provozní výkonnosti společnosti Salesforce ani o jejích vykazovaných finančních metrikách včetně růstu GMV a růstu GMV srovnatelných zákazníků.