Automobilka Opel slaví 160 let od založení
Opel patří k nejstarším stále fungujícím výrobcům automobilů na světě. První automobil vyrobil Opel už v roce 1899, historie firmy je ale ještě delší – a u jejích kořenů najdeme šicí stroje.
Německá automobilka Opel slaví významné výročí: Právě před 160 lety založil Adam Opel „zakladatel“ v německém Rüsselsheimu svoji firmu. Položil tak základy mezinárodně aktivní a úspěšné společnosti, která působila v nejrůznějších odvětvích. Nejprve Adam Opel začal s výrobou šicích strojů, později přešel na bicykly a v roce 1862 byl Opel největším světovým výrobcem jízdních kol, aby se nakonec proslavil jako mezinárodně uznávaná automobilová značka. Od prvopočátků svého podnikání razil Opel cestu inovací dostupných pro každého – a to platí dodnes, kdy se automobilka plně věnuje elektrifikaci a zákazníkům nabízí širokou škálu modelů s různými variantami elektrifikovaného pohonu.
Začátky nebyly snadné
Jako nejstarší syn zámečnického mistra Philippa Wilhelma Opela měl Adam Opel životní cestu vlastně předurčenou: Počítalo se, že jednoho dne převezme otcův podnik. Ale Adam měl jiné plány – jeho velkým snem byla Paříž. Po pobytech v Lutychu, Bruselu a Londýně se konečně dostal do vytoužené metropole, kde učinil zásadní rozhodnutí: Začne obchodovat s tehdy moderními šicími stroji. Koncem srpna 1862 se pětadvacetiletý mladík vrátil do rodného Rüsselsheimu a v domě svých rodičů si zřídil první skromnou dílnu, a to i přes nevůli otce, který neměl o šicí stroje žádný zájem.
Na počátku byl šicí stroj
Po čase stráveném v kosmopolitních městech znamenal pro mladého tovaryše návrat do rodného Rüsselsheimu s pouhými dvěma tisícovkami obyvateli velkou změnu. Sestavení prvního vlastního šicího stroje trvalo měsíce, po dokončení jej koupil krejčovský mistr Hummel z Rüsselsheimu a udržoval jej v provozu plných čtyřicet let. Už tehdy se Adam Opel snažil o maximální spolehlivost svých produktů. V roce 1863 zřídil svůj první vlastní výrobní závod ve strýcově nepoužívaném kravíně. Bratr Georg dodával Adamovi z Paříže ocel, člunky, jehly i kompletní šicí stroje za účelem dalšího prodeje. Adam zadal do tisku první inzeráty a najal i své první zaměstnance. Šicí stroje nejen vyráběl, ale také s nimi velmi úspěšně obchodoval.
V následujících letech obchod se šicími stroji vzkvétal a Opel expandoval. V roce 1868 postavil zcela novou tovární budovu s dvoupatrovou výrobní halou, parním strojem a přilehlou obytnou a kancelářskou sekcí. Po nastěhování pracovalo pro mladou společnost už čtyřicet lidí. V témže roce se Adam Opel oženil se Sophií, která se starala nejenom o domácnost, ale i o účetnictví firmy. Výrobní čísla rychle rostla, v neposlední řadě i proto, že Adam Opel vycházel vstříc individuálním přáním zákazníků a navrhoval speciální šicí stroje pro specifické požadavky. V roce 1886 opustilo továrnu 18 000 šicích strojů, firma se tak stala jedním z největších výrobců šicích strojů v Německu a exportovala do celé Evropy.
Od šicích strojů k bicyklům
Masivní industrializace v osmdesátých letech 19. století přinesla rodině Adama Opela další obchodní příležitosti. Během výletu do Paříže v roce 1884 se Adam Opel seznámil s tzv. vysokými bicykly – v hlavním městě Francie byl totiž tento stroj už docela běžným dopravním prostředkem. Podnikavý Adam se rozhodl pro nákup vysokého kola, trvalo ale několik dlouhých měsíců, než továrnu v Rüsselsheimu opustil první z jeho vlastních modelů. To se stalo v roce 1886, na podzim roku 1887 vydaný ilustrovaný ceník znamenal oficiální začátek významného období ve společnosti.
Stejně jako u šicích strojů, také v případě jízdních kol Opel rychle přebíral dostupné moderní technologie. Na výrobu vysokých jízdních kol navázal Adam Opel v roce 1888 výrobou modernějších nízkých jízdních kol – a do roku 1890 se jich prodalo na 2200. Pět synů Adama a Sophie bylo nejlepšími ambasadory značky – všichni na kolech značky Opel závodili a získali více než 550 vítězství v nejrůznějších cyklistických závodech. Ve dvacátých letech se Opel stal největším světovým výrobcem jízdních kol, kola z Rüsselsheimu nabízelo na 15 000 prodejců. Po zavedení montážní linky v roce 1923 vyjíždělo z továrny každých sedm sekund jedno nové kolo.
Opel začíná s automobily
Rozhodujícím krokem v historii společnosti, po smrti Adama Opela v roce 1895 vedené jeho syny, bylo zahájení výroby automobilů v roce 1899. Opel se tak stal průkopníkem v tomto odvětví a jedním z nejstarších výrobců automobilů světa. V roce 1899 byla v Rüsselsheimu zahájena výroba automobilů „Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann“. Po prvním licenčním modelu přišly vlastní konstrukce a už v roce 1906 se u Opelů slavila výroba tisícího automobilu. Definitivní průlom nastal v následujícím roce 1907, kdy se rüsselsheimská automobilka stala oficiálním dodavatelem automobilů pro císařský dvůr. Opel se však také zavázal k demokratizaci automobilu, což doložil například v roce 1909 malým a dostupným modelem Opel 4/8 PS „Doktorwagen“ o skromném výkonu osm koňských sil.
Úspěšná značka ve skupině Stellantis
V následujících desetiletích se Opel stal značkou, které udává trendy celému svému odvětví. Komfort, bezpečnost a nejnovější technologie vždy hrály hlavní roli. V tomto procesu se značka Opel neustále vyvíjela, aniž by ztratila kontakt se svou základní filozofií – zpřístupňovat mobilitu všem. Před 160 lety potěšil Adam Opel zákazníky svými prvními šicími stroji. A dnes Opel přináší na trh moderní mobilitu orientovanou na budoucnost. Značka už nyní nabízí ucelenou řadu elektrifikovaných vozidel. Bestsellery jako Opel Corsa a Mokka a LCV-trio Combo, Vivaro a Movano jsou k dispozici s čistě elektrickým pohonem. Opel Grandland a Opel Astra se nabízejí i jako plug-in hybridy. Portfolio elektrických pohonných systémů aktuálně doplňuje Opel Vivaro-e HYDROGEN s vodíkovými palivovými články. A cestu k volantu nejmladším řidičům už v patnácti letech otvírá dvoumístný elektromobil Opel Rocks-e.
Opel je jedním z největších evropských automobilových výrobců. Díky masivní elektromobilní ofenzívě je Opel lídrem v trendu snižování emisí CO2. Opel je součástí skupiny Stellantis NV, která vznikla v lednu 2021 propojením koncernů Groupe PSA a FCA Group. Opel (a jeho anglická sesterská značka Vauxhall) je zastoupený na trzích více než šedesáti zemí světa a krok po kroku vstupuje na další mezinárodní trhy. Momentálně implementuje strategii elektrifikace pro zabezpečení svého trvalého růstu a v zájmu naplnění požadavků zákazníků na mobilitu budoucnosti. Do roku 2024 bude každá evropská modelová řada značky Opel zahrnovat elektrickou verzi. Po roce 2028 se Opel bude v Evropě plně soustředit na elektromobily.
Bohumil Brejžek
Foto: archiv Opel