Benzín musí zdražit až o 13 Kč/l, pokud mají být plněny klimatické cíle vládou přijímaného „českého Green Dealu“
O kolik musí v rámci Green Dealu, jehož českou verzi nyní schvaluje vláda, zdražit pohonné hmoty, aby byly plněny emisní cíle? Výzkumníci odpovídají, že o 12 až 13,50 Kč/l.
Konkrétněji:
Tým výzkumníků z Potsdamského institutu pro výzkum otázek klimatu ve studii na dané téma, financované německou vládou, uvádí (zde: lnkd.in/ezWuEDPn), že příslušná povolenka musí stát od 175 do 300 eur za vypuštěnou tunu CO2.
Pokud by cena dané povolenky činila 200 eur, a byla tedy spíše ve spodní části uvedeného rozmezí, znamená to růst ceny litru nafty o 53 eurocentů a litru benzínu o 47 eurocentů (zde lnkd.in/eqtJAV3z). To je po přepočtu do korun dle dnešního kursu oněch 13,50 Kč/l v případě benzínu a 12 Kč/l v případě nafty.
To je normální vědecký závěr. A jasně by jej lidem měla sdělovat i česká vláda, když tedy nyní příslušnou legislativu schvaluje.
Samozřejmě, existuje možnost zastropování cen a jejich dotování či jiného doplnění mechanismu povolenek na pohonné hmoty, která zajistí, že cenový šok pro konečné zákazníky nebude tak palčivý.
Ale opět: bez uvedeného zdražení benzínu či nafty prostě podle odborníků nebudou plněny klimatické cíle. Politici by tedy měli lidem otevřeně říkat, že buď Česko nebude plnit klimatické cíle, k nimž se zavázalo, nebo prostě pohonné hmoty musí dramaticky zdražit. To je Green Deal.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank