Blockchain od SAP umožňuje zákazníkům sledovat čerstvé ryby až na jejich stůl
Bumble Bee Foods, největší americký prodejce mořských ryb, využívá řešení SAP Cloud Platform Blockchain ke sledování cesty tuňáka žlutoploutvého z oceánu až na jídelní stůl spotřebitelů. Těm moderní technologie umožňují dozvědět se informace o velikosti ryby, z níž maso pochází, přesné místo, kde byla ryba ulovena, i potvrzení o zdravotní nezávadnosti potraviny či o udržitelném a férovém lovu ryb.
Blockchain není jen technologie, na níž stojí svět virtuálních jmen. Umožňuje i zcela nový typ služeb pro běžné spotřebitele, kteří mají rádi steak z tuňáka. Přímo v obchodě se tak mohou díky blockchainu podívat nejen na to, kde byla konkrétní porce zpracována a odkud přesně pochází, ale také informace o rybáři, který pochoutku ulovil v oceánských vodách poblíž Indonésie. K tomu jim stačí chytrý telefon a aplikace na čtení QR kódu nacházejícího se na obalu výrobku. SAP Cloud Platform Blockchain jim potom zpřístupní detailní informace o cestě produktu na pult prodejny, velikosti úlovku, z něhož maso pochází, přesném místě, kde byla ryba chycena, stejně jako údaje o rybářích, délce jejich lodě či času stráveném na moři. Samozřejmě nechybí data potvrzující zdravotní nezávadnost a čerstvost potraviny, jakož i všechny potřebné certifikáty dokládající udržitelný rybolov i férový obchod.
„Jsme schopni sledovat rybu od okamžiku, kdy je chycena, až po její putování k zákazníkům z celého světa. Doslova vyprávíme příběh o každém tuňákovi,“ potvrdil Tony Costa, technologický ředitel Bumble Bee Foods, a dodal: „Zvyšujeme transparentnost vůči zákazníkům, kteří tak mají záruku, že ryby jsou čerstvé a samozřejmě byly uloveny v souladu s našimi závazky vůči udržitelnému rybolovu a nadaci International Seafood Sustainability Foundation (ISSF).“
Přínosem blockchainu pro společnosti, jako je Bumble Bee Foods, je jeho schopnost uchovávat údaje a vytvářet historii dodavatelského řetězce. Je to nejbezpečnější a zároveň snadno ověřitelný způsob sdílení dat. „To samozřejmě podporuje i budování důvěry ve značku, která takovou službu nabízí,“ vysvětluje Oliver Betz, senior viceprezident SAP Innovative Business Solutions.