BMW M5 vstupuje do nové éry. Na trh přichází M Hybrid s výkonem 727 koní
BMW M5 vstupuje do nové éry. Legendární vysokovýkonný sedan, který brázdí silnice už 40 let, dospěl do své sedmé generace. Tento model vyšší střední třídy od BMW M GmbH poprvé přichází s elektrifikovaným pohonem. Speciální verze systému M HYBRID dává novému BMW M5 maximální výkon 535 kW/727 k a nejvyšší systémový točivý moment 1000 Nm. Kombinace vysokootáčkového motoru V8 s technologií M TwinPower Turbo a elektromotoru, spolu s osmistupňovou převodovkou M Steptronic s technologií Drivelogic a systémem pohonu všech kol M xDrive, poskytuje řidičům zcela nový zážitek z výkonu, kterým se M modely proslavily.
Nová verze vysokovýkonného sedanu představuje další významný krok společnosti BMW M GmbH směrem k lokálně bezemisní mobilitě. Pohonný systém nového BMW M5, který kombinuje spalovací motor a elektromotor, funguje na stejném principu jako v závodním stroji BMW M Hybrid V8. Inteligentní sladění motoru a technologie přenosu výkonu a podvozku je nejnovějším příkladem pokroku dosaženého na základě zkušeností ze světa motorsportu.
Motor M HYBRID nového BMW M5: typická M výkonová charakteristika v nové podobě
Elektrifikovaný pohonný systém nového BMW M5 přidává další svěží prvek k jízdním zážitkům s tímto vysokovýkonným sedanem. Stejně jako zavedení osmi- a desetiválcových motorů, přeplňování turbodmychadlem a systému pohonu všech kol M xDrive v předchozích generacích tohoto modelu přináší i nový plug-in hybridní systém nový rozměr charakteristické M výkonnosti.
Elektromotor nejnovější generace, integrovaný do osmistupňové převodovky M Steptronic, poskytuje novému BMW M5 okamžitý nástup výkonu, jaký žádný z jeho předchůdců nedokázal nabídnout. Ve spojení s výjimečně výkonným zážehovým motorem V8 s technologií M TwinPower Turbo, který prošel celou řadou vylepšení, je výsledkem bezkonkurenční výkon. Okamžitě dostupná hnací síla elektromotoru a výkon motoru V8, který se v souladu s nejlepší tradicí M udržuje v nejvyšších pásmech zatížení a otáček, se doplňují ve velmi přesvědčivém stylu. Když se k tomu přidá mimořádná dynamika systému M HYBRID, dosahuje nové BMW M5 úrovně dynamických schopností, kterou žádný konkurent nemůže překonat.
Majitelé nového BMW M5 budou moci využít i jeho schopnosti jízdy na delší vzdálenosti v čistě elektrickém režimu, a to do rychlosti až 140 km/h. Dojezd na elektřinu v testovacím cyklu WLTP činí 67 až 69 kilometrů. Uchvátí také obrovskými výkonovými rezervami, které lze kdykoli využít. Tento výkon, diskrétně držený v záloze během klidné, lokálně bezemisní jízdy, se výrazně projeví, když M5 na delší vzdálenosti odhalí své schopnosti „supersedanu“, a naplno se rozvine během jízd na závodním okruhu.






Nové BMW M5 využívá okamžitě dostupný a neúnavně rostoucí výkon motoru a elektromotoru ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. Z 0 na 200 km/h zrychlí za 10,9 sekundy. Maximální systémový točivý moment 1000 Nm navíc dodává pohonnému systému M HYBRID výjimečnou pružnost, což se projevuje časem 2,9 sekundy při sprintu z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň. Na čtvrtý rychlostní stupeň tato hodnota klesá až na 2,2 sekundy. To je dokonce o 0,1 sekundy na čtvrtý a o 0,3 sekundy na pátý rychlostní stupeň lepší čas než u předchozí generace ve speciální edici M5 CS. Maximální rychlost nového BMW M5 je standardně omezena na 250 km/h, ale s volitelným paketem M Driver’s lze omezovač posunout až na 305 km/h.
Spalovací motor nového BMW M5 kombinuje svůj klasický vysokootáčkový charakter s důrazným průběhem výkonu v širokém rozsahu otáček. Osmiválcový agregát má největší podíl na celkovém výkonu 535 kW/727 k a točivém momentu 1000 Nm soustavy M HYBRID. Maximální točivý moment samotného spalovacího motoru 750 Nm je k dispozici v extrémně širokém pásmu otáček – mezi 1800 a 5400 1/min. Vidlicový osmiválec dosahuje maximálního výkonu 430 kW/585 k v rozmezí 5600 až 6500 1/min a omezovač této pohonné soustavy zasahuje při 7200 1/min.
Elektromotor s okamžitým nástupem výkonu a vysokým točivým momentem
Motor V8 nového BMW M5 je doplněn o elektromotor, který spolu s řídicí elektronikou a vysokonapěťovou baterií plug-in-hybridního systému tvoří součást aktuální, páté generace technologie BMW eDrive. Synchronní motor s permanentními magnety je integrován do osmistupňové převodovky M Steptronic a i na nepatrné pohyby plynového pedálu reaguje okamžitým nástupem výkonu. Elektromotor přispívá k celkovému výkonu systému až 145 kW/197 k a k maximálnímu točivému momentu až 280 Nm. Pro zvýšení maximálního točivého momentu elektromotoru na 450 Nm na vstupu do převodovky se používá předřazený redukční převod. Tato inovace, která je výsledkem vlastního vývoje BMW, umožňuje kompaktnímu a lehkému elektromotoru v převodovce generovat efektivní hnací sílu, které by bylo možné dosáhnout pouze pomocí mnohem větší jednotky.
Vysokonapěťová baterie, řídicí elektronika a kombinovaná nabíjecí jednotka s inteligentním řízením energie a tepla
Energie pro elektrický pohon je uložena ve vysokonapěťové baterii, která je pro maximální úsporu prostoru strategicky umístěna v podlaze nového BMW M5. Tato poloha nejenže snižuje těžiště vozu, což pozitivně ovlivňuje jeho agilitu a dynamiku v zatáčkách, ale zároveň neomezuje vnitřní ani zavazadlový prostor. Lithium-iontová baterie se vyznačuje vysokou hustotou energie již na úrovni jednotlivých článků a modulů. Nabízí využitelný obsah energie 18,6 kWh a zajišťuje konstantní dodávku energie při širokém rozsahu teplot, dokonce i při vysokém zatížení typickém pro sportovní jízdu.
Kombinovaná nabíjecí jednotka systému M HYBRID koordinuje tok elektrické energie jak při nabíjení vysokonapěťového akumulátoru, tak při zásobování elektromotoru energií. Funguje také jako transformátor napětí pro napájení 12V elektrického systému. Kombinovaná nabíjecí jednotka podporuje jednofázové i třífázové nabíjení střídavým proudem o výkonu až 7,4 kW. To znamená, že zcela vybitou baterii nového BMW M5 lze nabít na 100 % její kapacity za 3 hodiny a 15 minut.






Integrovaný chladicí systém a specifické uložení motoru a převodovky
Pohonný systém M HYBRID nového BMW M5 je vybaven integrovaným chladicím systémem, optimalizovaným pro požadavky jak jízdy na okruhu, tak každodenního použití. Extrémně velké nasávací otvory v přední části zajišťují přívod vzduchu podle potřeby a za všech okolností. Velkoryse dimenzované tepelné výměníky a integrovaný systém regulace teploty pro spalovací motor, převodovku, elektromotor a vysokonapěťový akumulátor zajišťují ideální provozní teploty pro pohonný systém i při trvale vysokém zatížení, na krátkých cestách i při jízdě ve městě.
Osmistupňová převodovka M Steptronic s logikou řazení Drivelogic, funkcí Launch Control a integrovaným elektromotorem
Osmistupňová převodovka M Steptronic s logikou řazení Drivelogic převádí nejen výkon generovaný spalovacím motorem, ale také hnací moment integrovaného elektromotoru podle potřeby, a to za účelem zvýšení hospodárnosti, komfortu nebo dynamiky. Kromě plně automatického řazení umožňuje také manuální řazení se sekvenční volbou převodových stupňů. K tomu slouží nově navržený volič převodovky a standardně dodávané řadicí páčky na volantu. Charakteristiku řazení převodovky je možné měnit prostřednictvím nastavení Drivelogic, které lze zvolit v menu M Setup. V automatickém i manuálním režimu je možné zvolit tři jasně rozlišitelné stupně – od komfortně zaměřeného až po extrémně dynamický.
Funkce Boost Control, kterou žádný jiný konkurent nenabízí, umožňuje extrémně prudké zrychlení v rychlostech od 30 do 150 km/h. Zatažením za levou řadicí páčku na více než jednu sekundu se všechny systémy hnacího ústrojí a podvozku přepnou do nejsportovnějšího nastavení. Aktivaci této funkce signalizuje upozornění na informačním panelu. Po prudkém sešlápnutí plynového pedálu pak vůz bez prodlení zrychlí s velkou silou a dynamikou
Až pět jízdních režimů umožňuje řidiči přizpůsobit výkon a hospodárnost jeho vozu
Souhru spalovacího motoru a elektromotoru lze v BMW M5 upravit volbou specifických jízdních režimů systému M HYBRID. Řidič může příslušné menu vyvolat pomocí tlačítka M HYBRID na ovládacím panelu na středové konzole a ovládat jej na kontrolním displeji. Standardně jsou k dispozici tři jízdní režimy, volitelně pak pět. Režim HYBRID je výchozím nastavením a řidiči umožňuje využívat plný výkon spalovacího motoru i elektromotoru. Míra, jakou se jednotlivé zdroje pohonu podílejí na zážitku z jízdy, závisí na konfiguraci pohonu zvolené v menu M Setup. V režimu Comfort je intenzivně využíván elektromotor, což zlepšuje hospodárnost nového BMW M5. Pokud je baterie téměř vybitá, dojde zvýšeným zatížením spalovacího motoru k jejímu nabíjení. Řidič tak má velmi často možnost čistě elektrické jízdy. V režimech pohonu Sport a Sport Plus je spalovací motor trvale zapnutý.
Extrémně tuhá konstrukce karoserie s M specifickými výztuhami
Rozsáhlý balíček precizně propojených M specifických výztuh zaměřených na zlepšení jízdní dynamiky zvyšuje ohybovou i torzní tuhost karoserie. V přední části vozu je to panel spojující horní uložení tlumičů s přepážkou motorového prostoru a na míru vyrobené vzpěry mezi horním uložením tlumičů a přední částí vozu. Další zpevňující prvky se nacházejí ve střední a zadní části motorového prostoru.
V zadní části karoserie má nové BMW M5 specifické výztuhy pod podlahou, včetně příčky a panelu, a další výztuhy v zavazadlovém prostoru. Kromě toho jsou úchyty, které spojují podvozek s karoserií a řízení s pomocným rámem přední nápravy, navrženy s důrazem na mimořádnou torzní tuhost.
Propracovaný podvozek naladěný na míru
Propracovaný podvozek BMW M5 mu díky speciálně navrženým kinematickým a elastokinematickým vlastnostem poskytuje výjimečně dynamické jízdní vlastnosti. Konstrukce a nastavení všech komponentů zajišťují, že se řízení nové M5 vyznačuje přesnými reakcemi na pohyby volantu, neutrálním chováním až na samém limitu a lineárním nárůstem bočních sil v celém rozsahu bočního zrychlení.
Přední náprava s dvojitými příčnými rameny vyniká vysokou úrovní podélné a příčné tuhosti, zatímco použití hliníkových komponentů přináší snížení neodpružené hmotnosti. Všechny prvky unašečů kol jsou nově navrženy. Speciální kinematika náprav, extrémně velké úhly odklonu a záklonu, snížené těžiště a elastomerová ložiska vyvinutá speciálně pro nové BMW M5 zajišťují známou kombinaci dynamické síly a pečlivě vyváženého komfortu při každodenním řízení i na delších cestách.
Adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči
Nové BMW M5 je standardně vybaveno Adaptivním M podvozkem. Jeho elektronicky řízené tlumiče zlepšují kontakt s vozovkou za všech jízdních situací, snižují náklony karoserie v dynamicky projížděných zatáčkách a zvyšují jízdní komfort v každodenním provozu i na dlouhých cestách. Tlumiče nastavují svoji tuhost podle údajů od senzorů o pohybech karoserie, povrchu vozovky a úhlu natočení kol. Navíc automaticky zjistí a následně zohlední také zatížení vozidla. Elektromagnetické ventily během několika milisekund plynule přizpůsobí tlumicí síly pro jednotlivá kola.
Integrovaný brzdový systém s individuálně volitelným nastavením je součástí standardní výbavy, volitelné M karbon–keramické brzdy
M specifická verze integrovaného brzdového systému nabízí řidiči nového BMW M5 dvě nastavení brzdového pedálu, takže si může v menu M Setup vybrat mezi komfortnějším a velmi přímým ovládáním brzd. Komfortní a sportovní režim mění sílu potřebnou k sešlápnutí brzdového pedálu, což umožňuje volbu mezi pohodlnějším a obzvláště přímým, okamžitým brzdným účinkem. V obou případech si řidič za všech okolností užívá vynikající citlivost pedálu, která není nepříznivě ovlivněna faktory, jako je mokrá vozovka, boční zrychlení nebo teplota brzd.
M kola z lehké slitiny s rozměry specifickými pro danou nápravu
Standardní výbava nového BMW M5 obsahuje nově navržená dvoubarevná M kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky. Rozměry specifické pro danou nápravu, tedy 20 palců na přední nápravě a 21 palců na zadní nápravě, zlepšují schopnost vozu přenášet síly v zatáčkách na vozovku. Kola jsou vpředu obuta do pneumatik 285/40 ZR20 a vzadu do pneumatik 295/35 ZR21. Velikost kol podtrhuje větší průměr než u předchozího modelu a leštěné límce ráfků.
Design exteriéru. Výrazný, osobitý a čistší než kdykoli předtím
Nové BMW M5 s pohonným systémem M HYBRID a bezkonkurenčním výkonem nabízí zážitek z jízdy plný emocí. Zároveň kombinuje enormní dynamiku a exkluzivitu, nezbytnou pro autentickou M radost z jízdy. Tento status nové BMW M5 vyjadřuje moderní interpretací designových prvků, známých z vysokovýkonných vozů M.
Nové BMW M5 se vyznačuje sportovním vzhledem díky výrazně rozšířeným blatníkům a bočním prahům, nově tvarovanému přednímu nárazníku a specifické povrchové úpravě kolem C-sloupků. Tyto prvky jej ještě výrazněji odlišují od běžného BMW řady 5 Sedan. Vysoký podíl ploch lakovaných v barvě karoserie přispívá k puristickému vzhledu, který stylově odkazuje na vynikající dynamické schopnosti tohoto nového vysokovýkonného sedanu.
Přední část nového BMW M5 je tvořena moderní interpretací charakteristických dvojitých světlometů BMW a BMW masky ve tvaru ledvinek. Standardní Adaptivní LED světlomety přinášejí do typické čtyřoké tváře značky moderní a střídmý vzhled. Jsou vybaveny funkcí přisvěcování do zatáček
a matrixovými dálkovými světly s neoslňujícím asistentem BMW Selective Beam. Světlomety, standardně v zatmaveném provedení M Shadowline, mají uvnitř černé ozdobné prvky a modré designové detaily pod LED jednotkami, elegantně zdůrazňujícími světelné zdroje.
Design interiéru a výbava. Progresivní sportovní vzhled s aurou exkluzivity
Součástí progresivního sportovního interiéru nového BMW M5 je kromě M specifického ovládacího panelu na středové konzole také nově navržený M kožený volant s plochou spodní částí a podsvícenými tlačítky,
Multifunkční sedadla s širokým spektrem elektrického nastavení a BMW Prohnutý displej, který stejně jako standardní BMW Head-Up Displej nabízí M specifický obsah. Standardně dodávaný BMW Live Cockpit Professional zobrazuje na kontrolním displeji navigační systém BMW Maps a funkci rozšířené reality Augmented View.
Na exkluzivní atmosféře uvnitř vozu má podíl také standardně dodávané kožené čalounění Merino, BMW Interaktivní lišta, čtyřzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, prostorové osvětlení s M specifickým osvětlením interiéru včetně uvítací animace Welcome Animation a panoramatická prosklená střecha. A ve standardní výbavě nového BMW M5 najdou zákazníci také prostorový audiosystém Bowers & Wilkins, bezdrátovou nabíjecí přihrádku, systém komfortního přístupu, alarm, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru a nabíjecí kabel Professional.
Nový ovládací systém BMW iDrive a inovativní digitální služby s BMW Operačním systémem 8.5
Mnohem širší nabídka standardních a volitelných systémů pro automatizovanou jízdu a parkování, než jaká byla nabízena u předchozího modelu, posouvá bezpečnost a komfort při každodenním řízení na novou úroveň. Standardní výbava nového BMW M5 zahrnuje prvky, jako je varování před čelním nárazem, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu s aktivním návratem zpět, vyhýbací asistent, asistent pozornosti a ukazatel rychlostních limitů. Volitelný Driving Assistant Professional přidává systém aktivního udržování rychlosti s funkcí Stop & Go spolu s technologiemi, jako jsou asistenti řízení a jízdy v jízdním pruhu, upozornění na semafory či automatický omezovač rychlosti.
Zdroj: BMW Group PressClub