Budoucnost elektromobility drží v rukou Čína
Elektromobily se v poslední době stávají horkým tématem v důsledku celosvětově klesajících zásob ropy a omezení vlád pro používání spalovacích motorů v důsledku obrovského znečištění. V Evropě se zakazují vjezdy do velkých měst. V některých zemích, jako například Rakousko se omezuje rychlost, zatímco Čína omezuje dokonce i možnost si automobil se spalovacím motorem koupit. Ve velkých městech je třeba se registrovat v loterii a čekat někdy až 8 let na registraci nového vozidla.
Některé evropské státy již přistoupily i k oznámením o zákazu prodeje benzinových a naftových automobilů po roce 2040. Patří k nim například Francie a Spojené království. Auta s hybridním motorem však bude možné kupovat i po tomto termínu.
Tato opatření přispívají k rychlému rozvoji elektromobility, protože v Evropě pro ně neplatí například omezení vjezdu ani rychlosti a v Číně se na registraci čeká oproti klasickým automobilům nesrovnatelně kratší dobu, zhruba rok, až dva. Čísla ze začátku roku 2019 hovoří o počtu 5,6 milionu vozů na elektrický pohon, což je oproti stejnému období z předchozího roku nárůst o 64 procent.
Lídrem v tomto trendu je Čína s celkovým počtem 2,6 milionu elektromobilů. Druhé místo zastává USA s počtem 1,1 milionu e-vozů.
Z konkrétních firem se průkopníkem v oblasti elektromobility stala jednoznačně Tesla, která se může pyšnit největším počtem nově registrovaných vozidel a to téměř 234 tisíc. Za ní následují čínské značky BYD a BAIC. Jenže samotné e-vozidla nestačí. Důležitá je i infrastruktura, kterou má Tesla podle oficiální stránky vybudovanou v počtu více než 1440 nabíjecích stanic Supercharger a téměř 12,9 tisíc nabíječkami v Evropě, Severní Americe a Asii.
Ohromným tempem postupuje i čínský automobilový startup Nio. Značka vznikla v roce 2014, ale rozmáhá se raketovou rychlostí, a to nejen prostřednictvím představování nových modelů, ale také budováním nových stanic pro rychlou výměnu baterií, kterých podle údajů z listopadu 2018 v Číně vybudovala 18 podél hlavní dálnice G4 na trase Peking – Hong Kong – Macau. Výměna baterie trvá přibližně 3 minuty a do roku 2020 automobilka plánuje vybudovat takových stanic až 1000. O podobný projekt se před časem pokoušela i americká Tesla, která ho ukončila po prvním neúspěšném pokusu, neboť stanice nebyla velmi populární.
Další službou, kterou Nio v rámci budování infrastruktury pro e-vozidla nabízí, je mobilní nabíjení prostřednictvím flotily elektrických dodávek Maxus EV80, které disponují dvěma nabíječkami s celkovou kapacitou 140 kWh a kromě vozidel značky Nio nabízejí své služby i majitelům zmiňované Tesly.
Zajímá vás, jak se fascinující trend elektromobility ovlivňuje a může ovlivnit kapitálové trhy? Co může jeho znalost znamenat pro vaše investice a obchodování? Přijďte a dozvíte se více na našem semináři, který se koná 17. 4. 2019 v Brně a 25.4. 2019 v Praze.
Registrace Brno 17.4. zde
Registrace Praha 25.4. zde