Budoucnost logistiky: Může AI usnadnit práci a předpovídat krizové situace?
Většina odvětví, včetně logistiky, se změnila díky rozvoji nových technologií, jako je umělá inteligence (AI). Autonomní vozidla, automatizace skladů, prediktivní analýza a chytré silnice jsou příklady technologií, které se dnes stávají novou normou.
„Digitalizace je dle mého názoru pro společnosti zabývající se logistikou zcela zásadní. Doby, kdy sklady fungovaly ve stylu “papír – tužka” jsou dávno pryč. Pomocí digitalizace jsou firmy schopné výrazně zefektivnovat procesy, snižovat náklady a řídit celkově logistické operace,“ říká Patrik Jokl, zakladatel IPRICE RECARE, iprice-recare.com a provozovatel e-shopu iprice.cz.
Společnosti si začínají uvědomovat hodnotu strojového učení a výhody využití odborných znalostí poskytovatelů AI ke zlepšení výroby a dodávek. Není překvapením, že technologičtí giganti jako Google a Tesla začali investovat do AI. V článku se tedy dozvíte vše, co potřebujete vědět o umělé inteligenci v logistickém průmyslu.
Co je umělá inteligence?
Vzhledem k tomu, že neexistuje jednotná definice, většina lidí, včetně některých vedoucích představitelů podniků, nemá podrobný přehled o umělé inteligenci. Umělá inteligence je soubor technologií, které společně umožňují strojům vnímat, interpretovat, učit se a jednat na úrovni podobné lidem. To možná vysvětluje, proč se zdá, že každý má odlišný koncept umělé inteligence: Umělá inteligence je široký pojem, který zahrnuje několik různých koncepcí.
Jak to funguje?
Umělá inteligence umožňuje softwaru automaticky se učit na základě vzorů nebo vlastností v datech kombinací obrovských objemů dat s rychlým opakovaným zpracováním a sofistikovanými algoritmy. Vytvoření systému umělé inteligence je v podstatě pečlivý proces převrácení lidských vlastností a schopností do stroje a využití jeho výpočetních schopností k překonání našich vlastních schopností.
Jak umělá inteligence mění logistický průmysl?
„Pomocí AI dokážou společnosti ne řešit, ale předvídat možné problémy. Správně nastavené AI dokáže natolik zefektivnit chod skladu, že návrotnost implementovaného systému může být velmi rychlá,“ popisuje Jokl.
V logistice odemyká AI skutečný potenciál velkých dat: S využitím síly Big Data budou logistické společnosti schopny provádět přesné předpovědi a zlepšovat svou výkonnost. Lze ji také využít k lepší prediktivní analýze a lepší automatizaci pro řízení strategických rozhodnutí.
Roboty lze využít k nahrazení pracovníků: Umělá inteligence v logistice má pozitivní dopad na řízení skladových operací. Roboti dokáží identifikovat, přesouvat, třídit a sledovat zásoby, čímž zvyšují schopnosti moderních pracovníků. Společnost XPO Logistics Inc. tvrdí, že za určitých okolností nasazení robotů do skladových operací zvýšilo efektivitu až šestkrát.
Využití umělé inteligence v logistice podporuje používání samořídících automobilů: Obliba samořídících automobilů roste závratným tempem. Jednou z příčin je příspěvek umělé inteligence k překonávání lidských řidičských schopností. Díky využití technologií snímání, které společně vytvářejí trojrozměrný obraz okolí vozidla, včetně dopravních signálů a zákonů, rozpoznávání překážek, interpretace dopravních značek atd. umožňuje umělá inteligence vozidlu vnímat a předvídat změny v jeho okolí.